4 jaar te jong voor schoolreis hoe denken jullie???

hallo moeders,

mijn zoontje is in april 4 jaar geworden en gaat dus nog maar kort na school
nu gaan ze deze maand op schoolreisje en ik vind het doodeng nu wil hij zelf ook niet mee want hij hangt heel erg aan mij hij huilde laatst al ik moest de school bellen dat hij niet mee ging want hij wou niet in de bus
ze hadden het er dus blijkbaar overgehad op school dus ik de volgende ochtend naar de juf toe en gezegd dat hij niet mee wou
moesten we het nog maar even aankijken omdat het nog niet zover was
maar ik wil hem gewoon niet mee hebben eigenlijk
ik vind het doodeng en ik zal hem ook niet de hele dag kunnen missen
ik word gek in huis!
ze hebben groep 1 en 2 samen in 1 klas en ze hebben 32 kinderen
en 3 juffen en er zullen vast wel een paar moeders mee gaan die in de ouderraad zitten maar wat vinden jullie hier nou van ik vind 4 jaar wel erg jong om al op schoolreisje te gaan ben ik nou zon angsthaas of zijn er meer moeders die hetzelfde denken??????????????
mijn tante zijn zoontje zit ook bij mijn zoontje in de klas en zij zegt is toch mooi die van mij gaat wel mee is toch leuk voor ze nou ik wou dat ik zo kon denken maar lukt me echt niet!

ik ben erg benieuwd naar reacties!!!!

groeten mama van een zoontje van 4 jaar!!
 
Hoi,
Ik begrijp heel goed wat je voelt, het lijkt mij ook erg eng om mijn dochtertje mee   met schoolreis te geven.
Maar ik heb jaren op een creche gewerkt en dan gingen we ook elk jaar op schoolreis, vaak naar de dierentuin of vaar een speeltuin en het was altijd supergezellig. We gingen dan meestal met de trein en geen enkel kindje die zijn papa of mama miste, ze hadden het gewoon te druk. Echt alle kindjes hadden het leuk.
Ik zou dan ook gewoon je zoontje met schoolreisje meedoen. de juffen en meesters doen het al jaren en hebben erg veel ervaring. Je kunt anders misschien vragen of je meemag als begeleiding?
En dat je zoontje niet wil, misschien komt dat ook een beetje omdat hij voelt dat jij het heel eng vind en dat breng je misschien onbewust op hem over...
Maar als je er echt geen goed gevoel over hebt, laat hem lekker thuis! Succes!
Groeten Wendy
 
Hoi Mama,

tja, da's inderdaad wel een dilemma. Aan de ene kant wil je niet flauw zijn, maar aan de andere kant wil je je kind het liefst zo lang mogelijk bij je houden. Onze oudste dochter is in april 3 geworden, maar als ik er zo over nadenk vind ik het ook erg vroeg om een kind van 4 al op schoolreis te sturen. Ik denk dat je nogmaals je zorgen moet bespreken met de lerares(sen) en dan je gevoel moet volgen. En als je zoontje écht niet wil, nou, dan hou je hem thuis en ga je met hem een leuke dag maken. Er komen nog zoveel schoolreisjes... Je gevoel moet goed zijn, anders laat je hem thuis. En de enige die kan zeggen wat dat gevoel is ben jij. Als je een keuze maakt, sta daar dan voor 100% achter en laat je niet oml..en door ouders die het  zo leuk voor hun kinderen vinden als je zoon meegaat. Veel succes en laat jen nog even iets weten? Ik ben natuurlijk wel benieuwd...

Groetjes, Hanneke
 
Hoi, hoi,

Ik ben zelf kleuterjuf en ga regelmatig op schoolreis met kinderen vanaf 4 jaar. Je moet eens informeren hoe het op school geregeld wordt. Wij werken eigenlijk altijd met kleine groepjes. Dus bijvoorbeeld 6 a 8 kinderen met 2 begeleiders. Die lopen dan samen rond en doen dingen. Als er kinderen moeten plassen gaat 1 begeleider mee en de ander blijft bij de rest van de kinderen. Dat is het veiligst.
Verder wordt bij de keuze van de schoolreis ook goed gekeken of de locatie geschikt is voor de leeftijdsgroep.
Ik neem aan dat dat op de school van jouw zoontje ook gebeurd.
Eigenlijk komt het bijna niet voor dat kinderen niet mee willen of mogen. En wij hebben 6 kleutergroepen, dus reken maar uit..... Ik ben zelf ook moeder, dus als moeder kan ik me je angst best voorstellen, maar ik weet eigenlijk bijna zeker dat je zoontje het achteraf geweldig zal vinden, ookal is hij nu wat bang.
Vraag in ieder geval of hij dan bij zijn vertrouwde juf in het groepje mag. Ik hou de hele kleintjes en angstige kinderen ook altijd bij me, dat helpt goed.
Ik hoop dat je wat hebt aan mijn verhaal en wens je veel sterkte met je beslissing en je zoontje een hopelijk geweldige schoolreiservaring.
Ik hoop te horen hoe het af is gelopen.
Groetjes...
 
Hoi hoi,

Ik heb twee dochters waarvan de oudste ruim 5 is. Maar bij haar op school hebben ze
voor de kleuters een kleuterfeest ipv schoolreisje omdat ze de kleuters nog te
jong vinden voor een hele dag op stap met z'n allen.
Ik ben het daar wel mee eens. En ik vind net 4 jaar ook wel erg jong.
Maar als iedereen gaat...
Ik weet het ook niet zo goed. Wat vindt je partner ervan? Misschien weet hij raad?
succes
groetjes Daan
 
Ik kan je angst best begrijpen. De oudste van mij is nu 5 jaar en heeft vorig jaar z'n eerst schoolreisje gehad. Ik ben eigenlijk expres niet mee gegaan als moeder/oppas, want ik wist dat hij ontzettend aan mij zou hangen dan, en ik wilde juist dat ondanks mijn zorgen, hij zou genieten van die dag. De bus vond hij het engste. Hij was nog nooit met een bus meegeweest. We hebben de juf van zijn angsten vertelt en die heeft er erg veel rekening mee gehouden. Op de heenweg zat hij onderin gelijk achter de chauffeur, zodat de bus niet zo groot leek. En terug zat meneertje dus bovenin te genieten. Echt hij heeft genoten van die dag. Volgende week mag hij weer op schoolreisje en hij kijkt er echt naar uit!
Ik denk dat je op een gegeven moment je kind toch iets los moet laten. En er in geloven dat de moeders die mee gaan heus wel op je kind passen. Ik ben in ieder geval blij dat ik hem vorig jaar mee heb laten gaan!
 
Mijn dochter is in februari 4 geworden, en gaat komende week op schoolreisje.
Ze vindt het helemaal geweldig, praat er al een paar weken over. Ze heeft geen idee wat het inhoud, maar alleen al het idee dat ze met de bus gaat... Ze hebben al bedacht dat als ze terugkomen ze onder de stoelen zitten zodat mama denkt dat ze niet in de bus zitten ! Net 4 jaar !
Ze gaan met 6 kleutergroepen, en alle leraren/leraressen van haar school gaan mee, dus genoeg begeleiding. Het schoolreisje duurt van 9 - 14.00 uur, dus niet een hele dag, en ze gaan naar ballorig, dus ook daar is het goed te overzien.

Ik heb er zelf geen problemen mee, ze gaat al vanaf baby 2 dagen per week naar een KDV en nu dus naar school, dus  ben wel redelijk gewend dat ze niet  altijd bij me is.  Bovendien kijkt ze er zelf erg naar uit, wat het voor mij wel makkelijker maakt.

Je kind thuishouden zou ik niet snel doen. De dagen erna wordt er op school ook over gepraat, en dan kan je kind niet meepraten, lijkt me ook niet leuk.   Ik zou er goed maar haar juf over praten, er zijn vast wel vaker kindjes die het spannend vinden. En zelf had ik vroeger ook altijd buikpijn van de spannnig, maar als het dan zover was, was het altijd leuk.

groetje Melanie

 
Hallo Moeders,

bedankt voor het snelle reageren!
ik ben dus blijbaar niet de enigste die die angst heeft maar blijkbaar wel de enigste die het kind niet mee laat gaan!
Ik heb mijn zontje gevraagd en hij wil absoluut niet mee ik heb het wel op een leuke manier gebracht dat hij gezellig naar een speeltuin of park zou gaan en dat ze met de bus gaan alle kindjes uit zijn klas
maar hij wil absoluut niet hij huilt nu al hij hangt heel erg aan mij als hij even bij mijn ouders is dan wil hij al weer naar huis want hij mist mama dus ik en mijn man hebben besloten om het toch thuis te houden en heel eerlijk gezegd vind ik het niet erg
had hij het wel heel mooi gevonden dan had ik hem laten gaan al hoe moeilijk ik dit ook zal vinden maar hij wil gewoon niet maar dat heeft hij van zijn mama want ik wou het vroeger ook niet en ben met sommge schoolreisjes en kamp ook absoluut niet meegeweest want het wa snet als bij mijn zoontje al een paar weken van te voren huilen
we hadden het er laatst overgehad en hij heeft gewoon 2 nachten slecht geslapen en vroeg smorgens als hij naar school moest direct of hij nu op schoolreisje ging want dat wou hij niet!
en aangezien hij nu vanaf april naar school gaat en nog iedere morgen huilt ga ik die gok niet wagen ik heb zelf geen rijbewijs mijn man werkt mijn ouders ook dus er is niet gauw iemand die hem even kan halen voor mij mocht het echt niet gaan!

toch bedankt voor al jullie reacties!

groeten,  mama van 1 zoon van 4
 
Terug
Bovenaan