4 jaar te jong voor schoolreis hoe denken jullie???

Hallo,

Jij bent zijn moeder, dus jij zal het heus wel het beste weten. Ik vind het wel jammer, want voor de meeste kinderen is het schoolreisje het hoogtepunt van het jaar. Maar goed, als hij nu een trauma oploopt, dan wil hij straks nooit meer op schoolreis. Laat hem het volgend jaar wel proberen eventueel. Dan is hij weer een jaartje ouder en wat meer gewend om dingen zonder jou te doen. Dan zijn er wellicht al wat kortere excursies of uitstapjes geweest.
Grappig dat je dingen herkent van toen je zelf klein was. Hoe gingen jouw ouders daarmee om? Misschien heb je daar nog wat aan.
Ik herken ook wel dingen in je verhaal. Zowel van mijn eigen dochtertje als van kinderen op school.
Dat je zoontje zo aan je hangt is aan de ene kant leuk, het streelt immers je ego, maar voor hem is het ook wel vervelend. Ik zou toch proberen hem iets zelfstandiger te krijgen. Het is zo sneu dat hij zo'n verdriet heeft als je weg gaat. Mijn dochtertje hangt ook erg aan mij. In het begin had ze veel moeite met afscheid nemen op de peuterspeelzaal. Ik heb toen een ritueeltje ingevoerd. Dat voer ik nog steeds elke keer uit. Eerst was het toch tranen, maar doordat ik toch elke keer hetzelfde deed, kreeg ze door dat huilen geen zin had. Nu gaat het zonder problemen. Misschien heb je daar nog wat aan.
Als juf kan ik alleen maar zeggen. Afscheid nemen moet je snel doen, en dan ook niet meer terug komen. Als een kind weet waar hij aan toe is, dan zal het zich daarbij neerleggen. Wel eerst met huilen/protest, maar de meeste juffen weten daar wel raad mee. Als je  steeds langer blijft en weer terugkomt als je kind huilt, dan werkt dat alleen maar verwarrend. Het moet namelijk wel heel  erg eng/vervelend zijn als mama/papa gaat troosten of geruststellen. Als je doet alsof het heel normaal is, dan neem je een deel  van zijn angst weg.  Hij voelt namelijk heel goed dat jij het ook moeilijk vind.
Succes ermee, en geniet lekker van je zoontje.
 
Ik kan me  dit haast niet voorstellen, maar mijn zoon (3 jaar) hangt dan ook helemaal niet aan mij. Hij zou het geweldig vinden, dus misschien heb ik niet helemaal het juiste perspectief. Het lijkt mij niet goed om hem niet mee te laten gaan. Als hij eenmaal mee is vindt hij het vast geweldig. Volgens mij gaat hij zich eerder buitengesloten voelen als hij niet is meegeweest. Zeker de dagen erna, als er nog flink wordt nagepraat.

Komt die angst van hem ook niet een beetje door jezelf? Ik wil je niet beledigen hoor, maar kinderen voelen feilloos aan hoe hun ouders zich voelen. Kan je niet van tevoren al eens met hem met de gewone bus ergens naartoe gaan? Al is het maar een paar haltes. Of misschien kan je jezelf als begeleider opgeven. Dan hangt hij ook aan jou, maar dat is misschien een makkelijker eerste stap. Veel succes in elk geval!
 
quote: Pierlala reageerde document.write(friendlyDateTimeFromStr('06-06-2007 16:57:27'));

Ik kan me  dit haast niet voorstellen, maar mijn zoon (3 jaar) hangt dan ook helemaal niet aan mij. Hij zou het geweldig vinden, dus misschien heb ik niet helemaal het juiste perspectief. Het lijkt mij niet goed om hem niet mee te laten gaan. Als hij eenmaal mee is vindt hij het vast geweldig. Volgens mij gaat hij zich eerder buitengesloten voelen als hij niet is meegeweest. Zeker de dagen erna, als er nog flink wordt nagepraat.

Komt die angst van hem ook niet een beetje door jezelf? Ik wil je niet beledigen hoor, maar kinderen voelen feilloos aan hoe hun ouders zich voelen. Kan je niet van tevoren al eens met hem met de gewone bus ergens naartoe gaan? Al is het maar een paar haltes. Of misschien kan je jezelf als begeleider opgeven. Dan hangt hij ook aan jou, maar dat is misschien een makkelijker eerste stap. Veel succes in elk geval!



ik denk niet dat de angst die mijn zoontje heeft komt door mij sterker nog ik weet het zeker
vanaf dat mijn zoontje er is is hij nog nooit bij iemand gebleven uitgezonderd mijn ouders maar ook maar even en wil dan naar mama dus dat heeft niets met mij angst te maken maar met mijn zoontje zelf
en als hij nu al iedere keer huilt dan zal het wel erg egoistisch zijn om hem mee te doen alleen omdat hij misschien anders niets te praten heeft de dag na schoolreisje
nou ja dan maar niets te praten dan de hele dag huilen hij huilt nog dagelijks op school en dan ben ik er zo weer maar op een schoolreisje is het niet even een paar uurtjes maar een dag van smorgens 8.30 tot 16.30/17.00
ik had ook al besloten om het niet mee te doen maar wou gewoon eens weten of er nog meer moeders waren die zo dachten als ik maar blijkbaar niet!
maar goed jullie hebben ook een ander kind dan ik heb en die geef je dan niet zo maar een dagje mee!

bedankt voor jullie reacties!!






 
Toch kan ik me wel wat voorstellen bij wat pierlala zegt. Vaak als de ouder moeite heeft met het loslaten van haar kind, gaat het kind ook aan de moeder hangen. Dit is vaak een wisselwerking. Dat zijn vaak ook de kinderen die heel lang moeten wennen op school en daar nog lang huilend naartoe gaan. Het draait vaak allemaal om loslaten.
 

Ik denk dat Pierlala en Hermelien wel een beetje gelijk hebben.
Als jouw kind erg aan jouw hangt, komt dat denk ik ook wel deels door het karakter, maar ook door het loslaten.

ik weet nog goed dat ik mijn kind naar de creche bracht, geen probleem, mijn ouders, geen probleem, maar bij mijn schoonouders ineens heel veel huilen, ik mocht niet weg....etc.

Mijn vriendin werkt in de kinderopvang en vroeg mij hoe ik het vond dat hij daarheen ging. Nou ik vond het eigenlijk niet leuk. Ze doen wat zij willen en geloven nooit als ik iets zeg of hoe wij dingen willen.
Dus eigenlijk kon ik mij voorstellen dat hij daar niet wilde blijven. Mijn vriendin tipte mij om eens een aantal keren echt positief te denken aan hoe leuk het daar is en dan te kijken hoe mijn kind zou reageren.

Verbazingwekkend was het de keer daarop geen probleem, geen gehuil etc. Ik kon zo weg lopen.

Blijkt dus echt dat de band tussen moeder en kind heel sterk is en jouw kind misschien toch jouw werkelijke gevoelens ' oppikt' .

Misschien het proberen waard om te kijken of het lukt om zelf er anders in te gaan staan. Het zou voor jouw kind fantastisch zijn om uit te kunnen kijken naar school en ook naar een schoolreisje.
Je kind wordt er heel rijk van als hij dat stukje zelfstandigheid voor zichzelf kan winnen.

Ik wens je heel veel succes!

gr mama van MD
 
uuhhmmm, schitterende onderbouwingen allemaal over loslaten enzo... maar... het gaat hier om een kind dat net 4 weken op school zit. Dat is toch wat anders dan een kind dat al een half jaar of een jaar meedraait! Volgend jaar zit het kind pas in groep 1, nu net 4 weken in groep 0!
 
Hoi

Nog een juf hier.
Doe alsjeblieft wat je zélf goed lijkt.
Nu ga jij je gevoelsmatig in allerlei bochten wringen (lijkt het),
en je kindje voelt dat alleen maar haarscherp aan!
Misschien is het gewoon nog heel erg vroeg!
Wij doen het uiteraard op school ook, maar met een kind
wat er zo tegenop lijkt te zien en maar net op school zit, kun je
je natuurlijk afvragen wat wijsheid is...
Aangezien niemand dat weet, en JIJ de moeder bent..

Zelf heb ik kindje van 3,5 en was ik coordinator schoolreis
vorig jaar en dit jaar, en nu zij zo de 4 nadert vind ik dat ook
echt heel spannend!
(nu kan ik haar nog stiekem een beetje in de gaten houden, al
hebben wij ook 6 kleuterklassen..)

Verder zijn onze schoolreisjes ook altijd érg leuk..en gaan
er ook altijd hele jonge kindjes mee. Maar die gaan wel 1:3,
en dan nemen we wél ouders waar we een 'stevig' gevoel bij
hebben. Idd, angstige kindjes hou ik zelf bij me, óf bij hun
eigen moeder.

Hak lekker die knoop voor jezelf door, dat geeft duidelijkheid,
ook voor je kindje.
Sterkte en ik hoop veel plezier!
En anders...komen er nog  8 keren...


Groetjes
wendy
 
Terug
Bovenaan