4 of 6 weken zwangerschapsverlof

Dat is lastig... Moet je al snel beslissen? Anders zou ik denk ik eerst even informeren welk werk je straks moet gaan doen en tot daar duidelijkheid over is nog geen beslissing nemen.
 
Je hebt er niet altijd keuze in. Als je je werk echt niet meer trekt, zelfs gedeeltelijk, of vanwege complicaties ofzo, beland je in de ziektewet en dan gaat het sowieso 6 weken vooraf in. 
Mijn insteek was dat ik geen baby van 10 weekjes oud naar de opvang wilde brengen. Dat had me echt verschrikkelijk geleken. Dus ondanks dat ik een zware zwangerschap met complicaties had, heb ik alles op alles gezet om die 36 weken te halen. Gelukkig had ik een baas die heel flexibel is. Ik kon de laatste twee maanden thuis werken (op belangrijke meetings na die ik niet zoveel heb, maar zo praat je even bij met collegas). En thuis kon ik flexibel mijn 24 uren over de week verspreiden, wat makkelijk ging want het was mijn eerste. Toch heb ik bij week 35 precies aan de rem getrokken. Dat heb ik opgelost door nog 3 dagen vakantie te boeken. 
Verder was de silver lining van dat mijn dochter bij 35 weken en een beetje kwam dat ik dus mijn volledige 16 weken verlof, plus 2 weken vakantie, thuis was. Daarna mijn man nog twee weken, waardoor ik redelijk stressloos mijn werk weer kon opstarten. Ze ging pas met 4 maanden naar de opvang daardoor. En nu weet ik hoe ons babietje van 10 weken was. Ik ben heel blij dat ze niet toen al naar de opvang hoefde. Ze huilde zoveel en wilde nergens anders dan op mij slapen. Ik had me dan totaal niet prettig gevoeld. En zelf was ik er ook niet na 10 weken alweer aan toe. 
Nu weer zwanger en ik ga het weer zo oplossen denk ik. Minus de vroeggeboorte hopelijk :p
 
Ligt eraan hoe je je voelt!

Ik heb beide zwangerschappen (heb 2 dochters) tot 36 weken gewerkt in de kinderopvang. Bij de oudste was dit nog 4 dagen per week, bij de jongste 2 dagen per week.

Ik kon het prima vol houden en vond het fijn om na de bevalling nog 2 weken extra te hebben met de baby (ben bevallen met 40.0 en 38.5) als je na de 40 weken bevalt, gaat dit niet op!

Ik vond het eerlijk gezegd ook gewoon een bepaald mindset. Als je weet dat je tot 36 weken 'moet', hou je het gewoon vol omdat je aftelt tot die datum. Ik vond het in ieder geval prima vol te houden, maar in de kinderopvang zijn er maar weinig die tot 36 weken doorwerken! Ik ben de enigste in mijn hele team van 20 vrouwen die dat gedaan heeft.
 
Als mijn zwangerschap verder zo soepel loopt als dat het al gaat (weet je natuurlijk nooit) ga ik lekker proberen tot 4 weken van te voren! En 5 weken mag dus weer nier, geen idee waarom?

Thanks iedereen!
 
Ik ben beide keren op advies van anderen met 34 weken met verlof gegaan. Maar werk in de tandheelkunde en die buik zat ook in de weg tegen hoofden van patiënten ?.

Bij de eerste had ik prima langer doorgekund en liever de tijd erna gehad. Bij de tweede had ik wel doorgekund maar vond ik het wel fijn dat ik eindelijk wat kon rusten op dagen dat de oudste naar de opvang was en kwam toen pas aan babykamertje toe enzo. Ik heb wel wat extra vrije dagen achter m’n verlof geplakt en omdat mijn zoontje met 39 weken kwam heb ik nu 13 weken na de bevalling en dat vind ik wel prettig want ik merk dat we ze nodig hebben om ritme te vinden met elkaar. Ik vind het ook veel moeilijker hem bij de opvang te brengen nog en over de nachten nog maar niet gesproken…. Ik zou nog niet weten hoe ik nu met 9 weken erbij zou moeten werken
 
Wat raar dat 5 weken niet mag.
Bij de eerste werkte ik tot 4 weken en bij 2e kindje 5 weken, deze zwangerschap vond ik iets zwaarder.
 
Hier helaas vanaf week 6 (deels) in de ziektewet gezeten. Dus hoewel ik liefst meer vrije weken na de bevalling zou hebben, verplicht met 34 weken met verlof. Op dat moment werkte ik overigens weer 75% (begin zwangerschap 0% en dat langzaam weer opgebouwd..).
 
Terug
Bovenaan