5 dagen chreche wat zijn jullie meningen??

hallo allemaal,

bedankt voor jullie reakties
voel me nu een stuk beter
en ja je weegt wel af of minder geld en meer tijd voor je kind of meer geld en minder tijd voor je kind.
maar ik zie dat mensen die samen verdienen het ook niet makkelijk hebben ik mis alleen iemand om zulke dingen mee te overleggen en daarom twijfel ik vaak aan mezelf of ik het wel goed doe zo de een zegt dit en de ander weer dat maar ik moet gewoon doen wat mijn gevoel zegt wat goed is

in ieder geval bedankt voor jullie reakties

groetjes suzanne
 
Hoi Suzanne,

Ik wil er nog even aan toevoegen dat je het ook kan uitproberen he. Als Nathan niet goed op die 5 dagen kdv reageert, kan je altijd nog overstappen op iets anders. Natuurlijk zou het mooi zijn als het in 1x goed ging, maar misschien helpt deze opmerking toch n btje ;)
 
Hi Suzanne,

Ik vind vijf dagen creche wel veel, maar ik zit in een luxe positie.... ik hoef niet te werken als ik niet wil (en ik wil het ook niet....). Ik merk aan mijn neefjes die twee dagen naar de creche gaan wel dat het erg vermoeiend is voor ze. Aan de andere kant hebben ze het wel ontzettend naar hun zin!

Ik weet niet hoe het tegenwoordig zit met de sociale voorzieningen voor een alleenstaande moeder, maar ik meende dat moeders niet verplicht mochten worden om fulltime  te gaan werken voordat hun kinderen vijf zijn....

Misschien kan je bij jou in de gemeente nog eens informeren naar de sociale voorzieningen... Misschien kan je huursubsidie, zorgtoeslag of andere toeslagen krijgen....
Het lijkt me namelijk voor jou ook ontzettend zwaar om fulltime te werken en daarnaast ook alleen voor de zorg van je kind en je huishouden te staan.....

Of is er een andere baan voor je te vinden wat beter betaald voor minder uren....
Of is naast bijvoorbeeld een 24 uur contract nog een ochtend huishoudelijk werk (zwart) te doen.... (ca 15 euro per uur dacht ik)
Of kan je met een buurvrouw/bevriende moeder een regeling treffen dat jij een dag op haar kind past en zij een dag op de jouwe.... zodat je een dag opvang niet hoeft te betalen....
Dan zou je misschien met 3,5 of 4 dagen werken uit kunnen komen.....

Weet niet of het kan, ben gewoon even aan het meedenken.....

Groetjes Nynke
 
quote: suzannenathan schreef document.write(friendlyDateTimeFromStr('28-10-2005 10:38:03'));

Hallo,

ik ben een alleenstaande moeder en ik heb een zoontje van 11 maanden.
ik werk nu 20 uur maar mijn ww vervalt over 2 maanden en dan moet ik het daarvan doen.
ik heb nu een baan gevonden voor 38 uur mijn zoontje zit nu 3 dagen op de chreche ik heb verder geen mensen die bv 1 of 2 dagen op hem zouden kunnen passen dus ik ben eigenlijk verplicht om hem 5 dagen naar de chreche te doen maar voel me daar ontzettend schuldig over.
heeft iemand hie ervaring mee of een goed advies want ik weet het even niet meer.


groetjes suzanne mama van nathan Hoi Suzanne,

Als jij je er fijn bij voelt zou ik het gewoon doen, ik merk aan Danique heel goed dat als ik lekker in mijn vel zit zij ook lekker vrolijk is.
Mijn moeder werkte vroeger tijdens schooltijd en nachtdiensten, ze was ook alleenstaand, daar zijn we echt niet minder van geworden. Ze deed leuke dingen met ons, had soms ook nog een wat geld voor wat leuks voor ons en zichzelf.
Ik werk zelf nu 3 dagen en 1 maal in de 2 weken de ochtenden in het weekend. Doordeweeks gaat Danique naar de chreche,   de zaterdagen naar oma en opa en zondags is mijn vriend er dan.
Hij werkt 6 dagen in de week, eigen loonbedrijf, op het moment vanwege de worteloogst 7 dagen van 6 tot 11. Ik heb echt respect voor je dat je je zoontje alleen opvoed, ik vind deze 5 weken dat ik alleen voor Danique zorg al moeilijk.  

Ik hoop dat je er nu uit komt

Groetjes
Maaike mama van Danique 15-02-2005
 
Hoi Suzanne,

Ik hanteer zelf de regel dat thuis zijn de  norm moet zijn en kies daarom voor een maximum van 3 dagen opvang zodat mijn kind 4 dagen thuis is in een week. Maar doordat mijn man hoofdkostwinner is kan ik me dit ook veroorloven. Als ik heel eerlijk ben vind ik 5 dagen wel  wat veel, maar als ik alleenstaande moeder zou zijn zou ik zelf ook voor 5 dagen opvang kiezen denk ik. Er moet ook gewoon geld verdiend worden toch? En financiele zekerheid vind ik ook heel belangrijk voor een stabiele omgeving van een kind. Ik geloof niet dat een kind er slechter van wordt, dus ik zou me daar niet schuldig over voelen. Ikzelf zou mijn kind alleen wel missen als ik fulltime zou werken.

Groet,
Hermelien
 
Ik hoef niet te werken maar wil werken en werk twee weekenden in de maand en op woensdag. Ik ben in de luxe positie dat ik op woensdag thuis werk (krijg twee autistische kids over de vloer) en Ruben er dus bij kan houden. Hij is nu 13 weken.
Het is zo dat kinderen meer lijden onder "iedere dag ergens anders" dan vijf dagen creche. Structuur is het aller belangrijkst.
Nu weet ik uit ervaring dat er creches zijn die kinderen vijf dagen per week niet accepteren maar misschien is dat uitzonderlijk. Dat is wel zo bij alle kdv ´s in mijn woonplaats. Ik geloof wel dat ze een uitzondering maken voor alleenstaande moeders.
Misschien red je het met vier dagen? Misschien is er een mogelijkheid iets thuis te doen? Anders is het niet anders en moet het maar zo. Je kindje zal er niet zwaar onder lijden! En vreemd zijn ze in het begin, het wordt al snel vertrouwd!
Ik moet zeggen dat ik veel respect voor je heb. Dat je ondanks alles wilt werken en niet voor de oplossing van Sandra kiest. Sorry hoor maar dat vind ik ronduit schandalig. Uitkering trekken en een zielig verhaal ophangen om geld te krijgen. Ik hoop dat je een goede oplossing vind waar jullie allebei tevreden mee kunnen zijn!

groet,
Jinny
 
hee hallo!!

onze zoon gaat nu nog 2 1/2 dag naar creche, volgend jaar 3 dagen, hij vindt het er perfect. Hij komt trouwens niet gestressed thuis, heeft het er echt perfect naar zijn zin. Ik merk geen verschil in hem na een dag thuis te zijn geweest of een dag creche. Dat wilde ik je even laten weten na wat reacties te hebben gelezen.

Kan je niet 36 uur werken in 4 dagen? ik werk 32 uur in 3 1/2, het is wel vroeg beginnen, half 8, maar dan zijn sommige creches al open. En dan ben je toch nog een dag thuis, maar goed het moet dan wel kunnen. Trouwens je hebt ook recht op ouderschapverlof, tot je kind 4 jaar oud is, het is wel onbetaald, maar dat kan je ook overwegen? misschien dat je wel eerst een tijdje in dienst moet zijn, dat weet ik niet zeker.

Succes met je beslissing.

groetjes,
Lia
 
quote: sandra84 reageerde document.write(friendlyDateTimeFromStr('28-10-2005 16:07:37'));

Titiana, mijn vriend werkt full-time. Wij moeten rondkomen van een minimum inkomen. Ik vind het eigenlijk vreemd dat veel mensen dat niet kunnen. Hoe besteed je je geld dan, iig niet hetzelfde als wij. Wij kunnen ook leuke dingen doen en de kindjes komen niets tekort. Wij eten goedkoop, maar voedzaam. Dus aan de boodschappen ligt het niet. iedere maand koop ik kleding voor mijn dochters wat ze nodig hebben, en niet alleen van de zeeman. Misschien komt het omdat ik nooit luxe gewend ben geweest dat ik geen waarde hecht aan dingen voor mezelf, ik cijfer mezelf veel weg qua lingerie, make-up en andere dingen die ik niet nodig heb maar wat andere vrouwen wél belangrijk vinden. We hebben  geen auto dus misschien ligt het daaraan dat we meer te besteden hebben.  We gaan nooit op vakantie, ik mis het ook niet. Ik ga niet uit en dat mis ik ook ( nog ) niet ( ik ben 5 maanden geleden bevallen dus ik heb er nog geen zin in ). Grote aankopen doen wij niet, zoals een nieuwe dvdspeler bijv. Hoe zit dat dan bij anderen?



Hoi!
Je hebt ook wel een beetje gelijk hoor!
Maar als je kunt rondkomen van een minimuminkomen heb je ook een huis dat je daarvan kunt betalen, en je hebt geen auto, en zoals je zegt: je gaat helemaal niet op vakantie. Dat zijn dan inderdaad keuzes die je maakt. Maar leefden jullie al zo vóór dat jullie de kinderen hadden (dus werkte je niet? en hadden jullie dus al een betaalbaar huis voor dat inkomen wat jullie nu hebben?)
Kijk, wij hebben dus echt niet een extreem duur huis, maar het is dan wel weer 2onder1kap. En we kochten het toen we allebei fulltime werkten, wel rekening er mee houdend dat we het ook nog konden betalen als we allebei partime voor kinderen gingen werken. Het is dan een grote stap om kleiner te gaan wonen, of te huren. Die keuze heb je dan gemaakt. Je zou het kunnen doen natuurlijk.
Maar het leven maakt het voor mij leuker als ik nog op vakantie kan gaan (kamperen is niet zo duur, we hebben een caravan gekregen). En dure apperatuur hebben wij niet, nooit aangeschaft ook. Ook qua lingerie en make-up doe ik het heel zuinig aan.
En kleding daar schipper ik wat tussen voor mezelf: niet te duur, maar zo es één keer wat duurder, ja daar hecht ik ook waarde aan. Deze dingen maken het voor mij (ons) allemaal wat waardevoller. Dat is dus verschillend per persoon. En het hangt er ook weer vanaf wat jij onder leuke dingen verstaat, dat kun je op verschillende manieren invullen. Je kunt het zo duur maken als jezelf wilt. Maar de één vind hier weer niks aan, en de ander wel. Wij doen geen leuke dingen die veel geld kosten in iedergeval.
Wij vinden dat wij niet extreme eisen aan het leven stellen, maar ja, dat vind een ander dus misschien weer wel.
Ik weet niet precies wat een minimuminkomen is, maar wat ik wel weet: de één is dus creatiever en handiger in zijn bestedingspatroon dan de ander. En: het is dus maar net wat je belangrijk vind in het leven!
 
Terug
Bovenaan