Ik heb de afgelopen 3 zwangerschappen telkens een echo rond 6 weken gehad, en de enige keer dat ik daardoor enigszins overstuur raakte omdat ik daar minder ver was dan gedacht bleek dat ook gewoon terecht: dat werd een miskraam. Als het goed zit met de zwangerschap, dan is er echt al wel iets te zien met 6 weken. Verwacht niet iets wat ook maar een beetje lijkt op een kindje, maar als het goed is kan de verloskundige/echoscopist je prima uitleggen wat er te zien is. Misschien nog niet heel duidelijk een kloppend hartje, maar in elk geval al wel of de zwangerschap op de juiste plek zit, en vaak ook of de oorzaak van het bloedverlies uit de baarmoeder komt of niet. Misschien hecht ik daar meer waarde aan dan anderen, omdat ik ook al eens een buitenbaarmoederlijke zwangerschap heb gehad, maar echt, een echo met 6 weken kan ook gewoon al een heleboel geruststelling opleveren. Overigens heb ik telkens met die termijn ook al een kloppend hartje gezien. Bij mijn laatste 3 zwangerschappen heb ik allemaal bloedverlies gehad, daaruit was dus 1 miskraam, mijn zoontje en mijn huidige zwangerschap waar ik vandaag een goede termijnecho van heb gehad. In die zin zegt bloedverlies dus (gelukkig) niet altijd wat, maar spannend is het natuurlijk wel.
Verder: kwaaltjes komen en gaan als je ze hebt, ook in een gezonde zwangerschap. Ik ben nu bijna 12 weken zwanger en heb nog last van misselijkheid, maar het is ook even 3 dagen bijna helemaal weg geweest, om vervolgens gewoon weer terug te komen en er zitten wel vaker af en toe betere en mindere dagen tussen. Voor 6 weken was ik wel licht misselijk, maar ook nog niet zo erg, het overgeven begon pas met 6 weken bij mij. En gevoelige borsten had ik ook in het begin (eerste twee weken ofzo), maar al best een tijdje nauwelijks nog. Ik zou proberen er van te genieten dat je de kwaaltjes (nog) niet hebt, achteraf baal ik er ook van dat ik niet meer heb genoten van mijn goede dagen.