6 wkies en moeite met poepen

Hallo Pappa's en/of mamma's,
Heeft iemand tips over moeite met poepen bij kleine babytjes? Ons kleine meisje perst zich in de rondte maar met bijzonder weinig resultaat. We hebben al het e.e.a. geprobeerd als; Rooibosthee, Omneo, extra vocht bij de voeding, wrijven tegen de klok in...   en let op: een stukje zeep in d'r kontje, dit adviseerde de huisarts en leek wel een paardemiddel... ongeveer 3 minuten later zat de badkamer onder. Helaas heeft dit niet echt lekker doorgezet en lijkt het of de last alleen maar erger wordt. Soms moet ze zo haar best doen dat haar hele koppie zo rood als een boei wordt... en zonder enige resultaat tot nog toe. Het is echt enorm zielig en we waren benieuwd of er andere zijn met soort gelijke ervaringen of mensen met tips. Misschien moeten we maar gewoon afwachten (het standaard cliche) totdat de darmpjes helemaal op orde zijn ivm het afbouwen van borstvoeding... maar je kleintje zo te zien is helemaal niks.

Laten we maar hopen op een vieze luier a.s.ap.

Groetjes,
Mia, Erwin en Demi
www.demibo.nl

Hallo,

Guus is inmiddels 7,5 maand oud en nog steeds gaat het poepen niet van een leien dakje. Bij de overgang van laatste borst naar flesvoeding duurde het zelfs 9 (!) dagen, ondanks zeer trage  afbouw (4 maand begonnen met afbouw, bij 5 maand afgebouwd). Wij hebben gewoon volhard (nu nog)  in het verdunnen van de voeding door altijd 20 cc extra in de fles te doen. Tussendoor water geven heeft geen effect, alleen maar enorme plasluiers als gevolg.... En wij hebben altijd omneo gegeven, al is het maar voor je gevoel dat je er alles aan doet! Overigens zijn we na een maand of 6 gestopt met de speciale voeding, omdat poepen met wat extra vocht nu eens in de drie dagen komt en na een druksessie van een paar minuten de luier echt wel vol zit...

En ja, de krampjes gaan echt over..alhoewel dat ook wel wat langer kan duren als de aangegeven 3 à 4 maand!

Succes!

wat wij hebben gedaan toen ons zoontje zo klein was is spa blauw gebruiken om de fles te maken en af en toe te tempraturen(klinkt zielig maar werkt super.)natuurlijk niet te vaak tempraturen.Wat ook hielp is 1 schepje nutriton (johannesbroodpitmeel)  aan de fles toevoegen.Heel veel succes

Niet afwachten tot het overgaat hoor! Dan wordt het alleen maar erger, je moet echt zorgen dat ze blijft poepen. Probeer het op minimaal 1 x in de 3 dagen te krijgen. Desnoods dan met dat stukje zeep, ik geef je het is niet fijn, ik heb het bij mijn dochtertje ook moeten doen. Als ik het niet had gedaan was ze waarschijnlijk met een klysma in het ziekenhuis behandeld.
Bij mijn dochter werkte het uiteindelijk het beste om lekker te smeren met vaseline, het begin van dr anusje (met een wattenstaafje)  en dr billen. (Zelfde effect als het temperaturen, dan doe je namelijk ook vaseline op de top.) Dat deed ik bij elke luierwisseling. Op die manier wordt het beginnetje van de ontlasting lekker zacht en heb je ook niet dat ze straks kloofjes krijgt van de dikke ontlasting. Als het zo erg blijft doe je er goed aan om terug te gaan naar je huisarts tot hij het probleem serieuzer neemt hoor. Als ze een week niet gepoept hebt moet je sowieso meteen bij hem op de stoep staan.
Het is een vicueuze cirkel. Het poepen gaat pijn doen en daarom gaat je baby alleen maar de poep ophouden, waardoor het nog harder wordt en het nog meer pijn gaat doen.
Sterkte ermee!

Groetjes
Wasabimammie!

Hi,

Mijn dochter had daar ook last van. Ze heeft een keer 9 dagen niet gepoept. Ben toen naar de huisarts geweest. Die heeft er vanachter even een pink in gestopt en toen kwam er al wat uit. Daarna heeft ze wat olie erin gespoten om het zachter te maken, maar dat had weinig resultaat.

Op aanraden van de huisarts hebben we toen nog een paar dagen wat lactolose in haar flesje gedaan en dat heeft goed geholpen. Misschien is dat een tip voor je (eerst overleggen met de huisarts natuurlijk!).

Succes
Brootje

hoi hoi,
mijn oudste dochter(nu bijna 5)kon ook heel slecht poepen,alles geprobeert en echt niets hielp.
Toen zij 2 maanden oud was ben ik haar elke dag een klein beetje fruit hapje gaan geven en wat denk je,alle problemen opgelost. Het fruit maakte het poepje net zacht genoeg om er zonder moeite uit te komen.
Nu mijn jonste dochter(nu bijna 7 weken)had ook al snel problemen met haar poepje.
Eerst lactulose geprobeert,omdat zij zelfs bloed bij haar ontlasting kreeg van het persen.
En voeding tegen krampjes en verstopping van friso. Met als resultaat dat het kind alleen maar diaree had 12 keer per dag.
Ik geef haar nu weer gewone voeding en al weer 4 weken geen lactulose meer en ben sinds een paar dagen met het fruit hapje begonnen.
Met als resultaat,een blije niet persende baby die goed poept en er niet bij hoeft te huilen.
Ik zou het gewoon proberen,een heel klein beetje is al genoeg en je kleintje vind het waarschijnlijk heerlijk net zoals die van mij het vind.
succes jook

Hallo Jook,
Ik vind jouw oplossing eigenlijk wel een goed idee. Welk fruit gebruik je ervoor? Of is het een potje. Kasper is nu 7 weken en 3 dagen oud en sinds we similac gebruiken heeft hij moeite met poepen. We hebben al twee keer glycerinezetpillen  gebruikt om het er in godsnaam uit te krijgen. Dat werkt denk ik hetzelfde als de zeep. (welke zeep trouwens?) Vanaf morgen begin ik met het mengen van kruidvat extra care voeding bij de similac. Ik hoop dat dit echt  iets gaat  doen, want al die andere dinden zoals roosvicee laxo en olie en meer water bij de voeding hebben nog geen resultaat gehad. Gr joeki  

Terug
Bovenaan