Aantal uren slaap 's nachts een jarige?

Hoi,

Mijn zoontje is nu 13 maanden en sinds 2 weken wordt hij elke ochtend om 6.00 uur wakker! Nu was het nooit echt een hele lange slaper, maar meestal werd hij rond 6.30 uur wakker en ging dan rustig liggen spelen in z'n bedje. Maar nee, nu is het om 6.00 uur (en soms ook eerder) echt brullen. In het begin hoor je dat hij nog steeds even wegzakt, dus volgens mij huilt hij omdat hij wakker is maar eigenlijk ook nog heel moe is! Op een gegeven moment huilt hij zichzelf echt wakker en dan haal ik hem er maar uit. Het slapen overdag gaat prima, maar ook dan is het wakker worden met huilen wat hij eigenlijk nooit deed.

ik hoop zo dat dit een fase is want ik trek het zo slecht! Vanmorgen hoorde ik hem om 5.00 uur al. Toen viel hij wel weer in slaap, maar vanaf 6.00 uur was het weer constant gejengel. ik kom echt slaap tekort, want ik word van ieder piepje wakker. Herkenbaar voor iemand?

Mamaniek
 
Hoi Mamaniek,

Het is net of ik mijn eigen verhaal lees. Bij ons gaat het precies zo.
Mijn jonste ( zoontje van 17 maanden ) is ook zón vroege vogel. Hij is ook voor 6.30 wakker. Nu al een tijd rond 6 uur. Afgelopen weekend b.v. om 5.30. Ik ben niet echt een ochtend mens, dus snap je wel hoe ik me voel.....errug moe!
Hij wil ook niet in zijn bedje spelen. Als hij begint te huilen, geef ik snel een beker drinken in bed, in de hoop dat hij weer in slaap valt, soms lukt het en slaapt hij een half uurtje verder. Tegenwoordig neem ik 's avonds al een beker mee naar boven. Zodat ik die snel kan geven voor hij zich echt wakker huilt. Ik heb ook geprobeert om hem maar te laten huilen, dit werkt ook niet. Hij gaat dat helemaal over zijn toeren. Sinds 3 weken wil hij nu wel bij ons in bed blijven zitten en t.v. kijken. Gelukkig zijn er dan al tekenfilmpjes op. Ik dommel dan nog een beetje. Maar daarvoor wilde hij dat ook niet. Dan was je gewoon verplicht om op te staan.
Wij hebben ook nog een meid van 3 1/2 en die is meestal rond 7 uur wakker, als ze niet eerder van haar broertje wakker word. Dit is ook de reden waarom ik hem niet altijd door laat huilen. Als zijn zus wakker is gaat hij nu wel op haar kamer spelen, maar ook dit doet hij sinds kort. Zo kan ik een uurtje rekken en nog even blijven liggen, maar slapen doe je niet meer, daar zorgt hij wel voor ( lekker speelgoed bij mama brengen).
Het is hopelijk een fase, alleen duurt deze al erg lang. 7 uur is nog oké, maar
5.30 .
Helaas heb ik geen oplossing voor je, maar je ziet je bent niet de enige.

Groeten Manon
 
Jeetje Manon, wat een waardeloze situatie he! Wij hebben nog maar 1 kindje, maar kan me goed voorstellen dat het helemaal slopend is als je er al 2 hebt! Ik ben op zich wel een aardig ochtendmens, maar dit is voor toch ook echt wel te vroeg. Vanmorgen was het 5.30 uur....... Ik heb hem laten pruttelen, hij was niet echt aan het brullen, en heb hem er om 6.30 uur uitgehaald. Stomme is dat hij het daar eigenlijk ook niet mee eens is. Als ik in zijn kamer komt steekt hij z'n armpjes uit, maar zodra ik hem op wil tillen gooit hij zich weer plat zoals hij slaapt en gaat hij driftig liggen doen. Ik moet dan al m'n charmes in de strijd gooien om hem enigszins rustig te krijgen. Gisteren mislukte dat en zaten we om 6.15 uur met een kind met een driftbui!

Wij zijn hard op zoek naar een oorzaak waar hij nou wakker van wordt. Dekentje 's nachts over zijn slaapzak voor het geval hij wakker wordt van de kou, maar dat is het blijkbaar ook niet. Zou het honger zijn? Dat lijkt ook niet logisch, want als hij eenmaal rustig is gaat het prima en met honger zou hij blijven huiilen toch?

Ik vind het in ieder geval knap irritant dat ik er helemaal afgedraaid door ben en elke avond vroeger naar bed ga omdat ik het anders niet volhoud!

Heel veel succes en mocht je de gouden tip ontdekken, dan houd ik me aanbevolen!
 
Hoi meiden,

Al is mijn dochtertje nog maar 9 maanden, herken ik dit wel. Ik heb eerst een maand of twee met Rosa gehad dat ze om 3 uur 's nachts wakker werd. En nu slaapt ze eindelijk weer door... is ze dus om 6 uur wakker. Aargh. Ze wil er inderdaad dan ook eigenlijk nog niet uit, maar blijft jengelen. Het gaat sinds twee dagen iets beter omdat ik twee speeltjes aan haar voeteneinde heb gelegd 's avonds. Nu gaat ze 's ochtends vroeg lekker spelen en kan ik nog tot 7,30 blijven liggen. Ik ben benieuwd of dit zo doorgaat. Misschien is het voor jullie ook een tip?

groetjes,

Desiree
 
Ik heb toch ook nog even met het cb gebeld om te kijken of zij nog tips hadden. Ze gaf me het advies om overdag een aantal rustmomenten in te bouwen, los van de slaapjes. Ze zitten in een fase dat ze ontzettend veel leren en meemaken en gaan dat 's nachts verwerken. Aan het einde van de nacht komen ze weer in een lichtere slaapfase en als ze dan heftig aan het dromen zijn kunnen ze daar wakker van schrikken. Ze adviseerden om de tussendoor momentjes daarvoor te gebruiken. Even rustig in de kinderstoel zitten en rustig wat drinken of eten. Ook zorgen dat hij aan het einde van de middag even rustig zit en niet constant druk aan het spelen is.

Ik vond het wel het proberen waard, dus gisteren meteen twee rustmomentjes ingelast. Gisteravond ging hij logeren bij opa en oma (kregen wij ook wat meer rust) en of het aan het logeren of de rustmomentjes ligt weet ik niet, maar hij werd om 7.00 uur vanmorgen wakker......

Vandaag de proef op de som en proberen we het nog een keer. Als hij morgen weer later wakker wordt dan denk ik dat het werkt!
 
Hoi Mamaniek

Het zou fijn zijn als dit de oplossing is. Het is het proberen waard.
Hier is nog niets veranderd, zaterdag was het ook weer 5.30.
Bij ons zijn ze afgelopen nacht ook uit logeren geweest, bij vrienden. Onze zoon was om 4.00 wakker. Gelukkig kreeg mijn vriendin hem om 5.00 eindelijk weer in slaap. Hij heeft tot 7.30 geslapen. Maar was 's avonds ook laat naar bed gegaan.
In de rust momenten zie ik wel wat. Toevallig ben ik vorige week ook op c.b. geweest. Daar vertelde de arts ook dat ze op deze leeftijd erg veel indrukken in zich opnemen en moeten verwerken. Dus inderdaad zouden die rustmomenten misschien wel wat zijn. Onze zoon is een druk ventje, altijd bezig met spelen, klimmen en klauteren. Dus...ik ga het morgen ook eens proberen.
Je hoort nog hoe het hier gaat.

Groeten Manon
 
Hoi Manon,

Het zou fijn zijn als het bij jou ook werkt. We zijn nu twee nachten verder en ik geloof toch echt dat ik resultaat zie. Vannacht heeft hij wel erg slecht geslapen omdat hij constant ligt te hoesten, dus dan is de oorzaak wel duidelijk. Maar goed, los van het hoesten lag hij vanmorgen om 6.50 uur te kletsen in z'n bedje. Da's een duidelijk verschil met vorige week!

Als ik naar 'm kijk heb ik ook het idee dat er een en ander veranderd is, ik geloof toch ook wel dat hij weer een sprongetje heeft gemaakt. Hij kijkt wijzer uit z'n ogen en reageert ook anders, wel erg leuk!

Altijd lastig om te zeggen waar het nou ligt of gelegen heeft he! Nou ja, op zich maakt het ook niet uit. Op het moment dat je in zo'n vervelende fase zit is het altijd lastig, want je vraagt je constant af wat er is en wat je er aan kunt doen. In ieder geval weet je (bijna) zeker dat het eigenlijk altijd ook weer over gaat.

In ieder geval hou ik die rustmomenten er in. Of het daar aan ligt weet ik niet, maar kwaad kan het niet en ik kan me zo voorstellen dat het voor die kleine eigenlijk best prettig is.

Veel succes en laat nog even horen hoe het loopt, ik ben erg benieuwd!
 
Hoi Mamaniek

Hier nog even een berichtje over het nu met het slapen van onze zoon gaat.
Er is niks veranderd, nou .... vanochtend was het gewoon vroeger. 5 uur
Ik heb niet echt kunnen proberen met rust momenten. Afgelopen woensdag begon hij met koorts en is hij 4 dagen echt ziek geweest. We zijn zelfs maar naar de dokterspost geweest en hij heeft anti-biotica gekregen. hij at ook niet, dronk wel. En ....was gewoon dezelfde tijden wakker, alleen dan jengelig van het ziek zijn. Dus een vermoeiend weekendje. Maar vandaag is hij weer de oude.

Vanavond heb ik zijn bedje tegen de andere muur gezet, misschien toch aardstralen?
Ik denk eingelijk dat dit geen verschil zal zijn. Als hij uit logeren gaat is hij ook vroeg wakker. Maar het is het proberen waard.
Morgen toch ook maar eens rustmomenten inlassen.

Hoe gaat het nu bij jullie? Slaapt hij nog langer?

Groeten Manon
 
Terug
Bovenaan