Abortus ja of nee?

Hallo meiden,

Na het verhaal van Miriam die een abortus onderging toen ze 20 weken zwanger was (heel erg rot voor je Mirjam, wat zul je er verdriet van hebben gehad en nog hebben), werd er weer even gepraat over dit zware onderwerp. Ik ben eigenlijk heel benieuwd hoe jullie denken over abortus. Ben je voor of tegen en waarom? En als je voor bent, tot wanneer vind je dat er geaborteerd kan worden?

Ik ben zelf voor abortus al word ik een beetje misselijk van een 20 weken baby die nog weggemaakt moet worden. Geen veroordeling hoor, absoluut niet maar gewoon een wee gevoel in mijn buik als ik er aan denk.

Ooit heb ik zelf een abortus ondergaan van een vruchtje van een paar weken oud en dat vond ik al heel heftig. Gelukkig was ik er snel achter dat ik zwanger was en werd er door de huisarts en ziekenhuis snel gereageerd op mijn abortus verzoek.

Ik was zwanger van mijn ex vriend na 10 jaar relatie waarin ik moeilijk weg kon komen omdat hij me terug bleef halen en hij zowel psychisch als fysiek geweldadig was. 10 jaar lang niks aan de hand en twee weken nadat ik eindelijk en definitief gevlucht was kwam ik er achter dat ik zwanger was.

Ik was al voor abortus en ben blij dat ik die beslissing dus direct en zonder aarzelen kon nemen. Ik heb er dus geen spijt van, wel verdriet, begrijp me niet verkeerd. De zwangerschapstest van die ongeboren vrucht zit in een houten kistje waar mijn vriendinnen en ik gedichten in hebben gedaan en het kistje staat nog steeds op mijn schoorteen want ik wil het niet vergeten.

Hoe denken jullie over deze ingreep? Ik ben erg benieuwd vooral naar de motivatie van voor of tegen abortus. Ook de reden waarom vind ik heel interessant. Ik kan me namelijk niet voorstellen dat je een abortus pleegt uit lichtzinnigheid, er zit volgens mij altijd een verhaal achter. Een buurvrouw van mij heeft laatst een abortus ondergaan na onbeschermde sex en dan blijkt dat ook dan die beslissing heel moeilijk kan zijn, terwijl het te voorkomen had geweest vond ze zelf. Ze heeft 2 weken nagedacht of ze het wel of niet zou houden terwijl ik er dus direct uit was.

Reageer vooral anoniem als je het te persoonlijk vind. Ik hoop alleen dat het een volwassen discussie word, zonder veroordelende vingers in de richting van een ander of ordinaire scheldpartijen. Zou ik jammer vinden. Het is best een belangrijk onderwerp. Ook al ben je nu bijvoorbeeld zwanger van een kind wat je wel gaat houden, zoals ik. Een abortus vergeet je nooit meer denk ik.
Wat denken jullie?

Ben echt erg benieuwd naar jullie meningen en verhalen.

Linde
 
ja jeetje Linde,

Dit is inderdaad heel persoonlijk,maar ik vraag me af of dit wel de juiste site is om zo'n stelling neer te zetten.

We zijn nu tenslotte allemaal gezellig zwanger........dan wil je toch helemaal niet nadenken over abortussen etc.
Of wel? Ik weet het niet hoor.

In principe ben voor abortus, maar soms krijg ik het idee dat er wel heel makkelijk mee om wordt gegaan.
In bepaalde situaties is het gewoon voor iedereen het beste. Kan er zelf niet over oordelen heb gelukkig nooit een abortus ondergaan, wel een curretage omdat het kindje niet meer leefde met 14 wkn. Maar goed dit is mijn mening.

 
Ik ben het volledig met Natasja eens dat dit echt niet de site is om zo'n onderwerp aan te snijden. Ik ben bang dat je, ondanks al je goede bedoelingen, toch ook 'nare' reacties oproept. Als je zelf zo'n 15 jaar(!) bezig bent om zwager te worden en ook nog 's meerdere keren een miskraam hebt gehad, dan staat abortus wel heel, heel erg ver van je bed!!!
 
Hoi Linda,

Moeilijk onderwerp hoor. Vooral omdat heel veel vrouwen die hier zitten heel graag een kindje willen en zich absoluut niet voor kunnen stellen dat je er eentje weg laat halen.

Ik kan er nu ook niet echt een duidelijke mening over geven omdat ik nu na twee mislukte zwangerschappen eindelijk goed zwanger ben, al 30 weken en wil niks liever dan dat dit kind gezond op aarde komt. Daar wil ik nu alles voor doen. De gedachte dat dit kind pijn heeft of dood gemaakt zou worden in mijn buik doet me gewoon pijn.

En een abortus is een geweldadige ingreep. Ik weet bijna zeker dat hoe groter het kindje is hoe meer het moet lijden. Ik vind 16 weken al heel ver gaan voor een abortus. Met 12 weken is een kindje al grotendeels af dus zelfs dan heb ik er al moeite mee.

ik vind abortus echt een noodgreep. In eerste instantie moet je er voor zorgen dat je niet zwanger raakt. Mocht dit toch gebeuren neem dan een overtijdsbehandeling, dit lijkt me minder ingrijpend. Een abortus moet je ten alle tijden voorkomen.

Ik kan me inderdaad situaties voorstellen waarin een abortus onvermijdelijk is, je bent heel jong, of je bent verkracht, of je bent geestelijk niet capabel. Maar toch denk ik dat in de meeste gevallen een abortus te voorkomen is.

Ik heb zelf ook een curretage (noemden ze in het ziekenhuis abortus)ondergaan, ook met 14 weken omdat de tweeling die ik toen droeg was doodgegaan. Ik vond het toen al een heel pijnlijk idee dat ze uit mn buik werden gezogen en niet meer heel waren.

Ik zou nooit in de schoenen willen staan van vrouwen die hun kind weg laten halen. Ik zou het mezelf niet kunnen vergeven. Maar dit is mijn persoonlijke mening.

Ik hoop dat je hier wat aan hebt,

groetjes Eva

 
Ik ben nu 24 weken zwanger en daar heel gelukkig mee maar toen ik er achter kwam dat ik zwanger was, was mijn eerste gedachte om het weg te laten halen. Ik had na jaren te hebben geworsteld met mezelf eindelijk mijn leven weer een beetje op orde en dit gooide in 1 keer alles weer overhoop. Ik ben kort geleden 2,5 jaar klinisch depressief geweest en ik was voor mijn gevoel nog te kort 'genezen' om mezelf een stabiel mens te noemen.
Maar goed, zo'n kind zit er dan toch maar en het bleek dat ik toch niet zo maar koelbloedig kon beslissen tot een abortus. Ik ben er helemaal voor dat het gelegaliseerd is en ben wel de laatste om mensen te veroordelen die het hebben laten doen, maar zelf had ik het er toch wel heel erg moeilijk mee. De weken gingen voorbij en net toen het toch echt wel tijd werd om de knoop door te hakken, dacht ik een miskraam te hebben (bloedverlies, buikpijn, huisarts zei dat ik er vanuit moest gaan dat het mis was). Uit mijn reactie en die van mijn vriend was heel snel duidelijk dat we het echt niet konden laten weghalen. We waren compleet overstuur en pas toen werd ons duidelijk hoe graag we dit kindje eigenlijk wilde. Toen op de echo bleek dat alles helemaal in orde was waren we ontzettend opgelucht en sindsdien zijn we heel blij met onze zwangerschap. Ik heb er ook helemaal geen gemengde gevoelens meer over en heb geaccepteerd dat alles nu weer anders wordt. Het is nog steeds niet makkelijk, maar ik maak me er niet te druk om en ga er vanuit dat alles wel losloopt.
 
Hoi Linde,
Ik kan me goed voorstellen dat je graag de meningen van anderen over dit onderwerp wil lezen (gezien dat je het zelf hebt meegemaakt)
Voor mij persoonlijk zou het meer aan de omgeving /situatie liggen of ik wel of geen abortus zou plegen.
Kijk nu heb ik makkelijk praten : ik ben gelukkig getrouwd en zwanger van mijn eerste kindje.
Maar ik kan me verschillende situatie's voorstellen dat een kindje krijgen nou eenmaal niet uitkomt(en dit klinkt wel een beetje akelig, maar zo bedoel ik het niet) Kijk het is natuurlijk altijd een godswonder als je zwanger mag worden, en het is niet de gemakkelijkste beslissing die je effe zomaar maakt, maar het is toch geweldig dat abortussen hier legaal zijn, zodat we ook een echte keus hebben !

even een voorbeeldje: (En niet om mensen voor de schenen te trappen, het is ieders eigen keus) maar ik zou het vreselijk vinden als mijn kindje al op hele jonge leeftijd per ongeluk (en dan bedoel ik: misbruikt) zwanger zou worden. Dan ben ik blij dat we daarin een keus hebben. Want als een getraumatiseerd kind ook nog voor een niet-gewenste-baby moet gaan zorgen, zou ik toch echt abortus aanraden en haar steunen (zowieso hoor!)

maar goed dan loop ik wel heel erg op de dingen vooruit. Ik ben heel moeijlijk zwanger geraakt, maar vind niet dat daardoor iedereen perse een kind MOET krijgen omdat het bij jou wel effe kan en bij haar niet. Dat vind ik onzin, om een kind te zijn dat niet gewenst is lijkt me vreselijk ! dat komt nooit meer goed. (dat zie ik in mijn omgeving) Weet je wel hoe eenzaam zo'n bestaan is ?
Nee ik vind als mensen abortus willen plegen dan moeten we daar een keus in hebben. En anderen hebben die keus maar te accepteren ! We zouden best wat loyaler tegen mensen kunnen zijn die een abortus hebben gepleegd, er word altijd zo snel gevooroordeeld, dat vind ik jammer.
En van die mensen die roepen dat je een levend wezen dood > je eet toch ook vlees (was ook ooit een levend iets) en je draagt ook leren schoenen (was ook ooit de huid van een levend iets) dat vind ik gewoon te ver gaan.
Zo dat was mijn persoonlijke mening.
succes met je onderzoekje !
groetjes, Merel+
 
Hey meiden,
Ik ben het eens met de hier bovenstaande reactie's over waarom op deze site. Maar goed je vraagt de mening. Ik ben tegen abortus. Voor mij zijn er weinig tot geen uitzonderingen, alhoewel ik wel vind dat iedereen de bewindvoeder over zijn eigen lichaam is. Ik zal dus nooit iemand veroordelen die het wel heeft gedaan, maar ik vind het gewoon walgelijk hoe z'n vruchtje en als het later al een echt kndje is weggehaald wordt.Ik vind dat je in principe niet zwanger hoeft te worden als je niet wil, uitzonderingen daargelaten. Waarom.... ik vind het gewoon simpleweg moord. Je dood iets wat levend is, ik heb het natuurlijk niet over curretage, dan is zo'n vruchtje niet levend meer. Nogmaals(vvordat ik dadelijk heel het forum over me heen krijg) dit is mijn mening, en ik vind dat andere meningen ook gerespecteerd dienen te worden.
Lieffs Tanja
 
Terug
Bovenaan