Achternaam van mama of papa?

A

Anoniem

Guest
Hoi,

Wij hebben er heel bewust voor gekozen om Isis mijn achternaam te geven (wij zijn niet getrouwd). Sommige mensen hebben hier moeite mee, maar wij staan er volledig achter. Ik ben er zelfs best trots op dat Isis mijn achternaam draagt, ze is hiermee stamhoudster!

Zijn er nog meer mensen die hun kind bewust de achternaam van de moeder hebben gegeven? Ben heel benieuwd...

Groetjes,
Myrna mv Isis (05-09-2006)

hoi!
Mijn kinderen hebben "gewoon" de achternaam van papa, wij zijn getrouwd en ik heb ook zijn achternaam aangenomen. Voor ons was dat vanzelfspreken en ik zou het ook niet anders willen, de gedachte dat 1 familielid een andere achternaam zou hebben zou ik voor mezelf echt niet fijn vinden. Maar ik begrijp je wel, ik heb zelf een hele bijzondere achternaaml er is maar 1 familie in Nederland met mijn achternaam (wel een grote familie met allemaal neefjes, ongetrouwde nichtjes etc) en mijn vader vind het erg jammer dat zijn achternaam niet  aan de kleinkinderen wordt doorgegeven, ik heb namelijk alleen een zus die voorlopig nog niet aan kinderen denkt...
Tja, ik geloof dat het tegenwoordige veel vaker voorkomt om de achternaam van de moeder aan de kinderen te geven, dit was zelfs het geval bij 50% van mijn zwangerschaps-yoga club!
liefs Stephanie

Dean heeft de achternaam van zijn vader. En ik ook. We zijn bijna 2 jaar getrouwd. Waren we niet getrouwd geweest, dan had Dean toch de naam van z'n vader gekregen. Het lijkt mij  een beetje verwarrend als er in een gezin verschillende namen zijn. Mijn oom woont samen met z'n vriendin en haar zoontje en ze hebben alledrie een andere achternaam. Heel verwarrend.

Groetjes,
Nelly.

Hai,

Ninthe heeft ook mijn achternaam.
Eigenlijk alleen maar omdat die mooier is dan papa's achternaam.

En ben er nu extra blij mee omdat we uit elkaar zijn.

Liefs Vano en Ninthe

Hoi hoi
Ook wij zijn getrouwd en Yoëll en ik hebben allebei de achternaam van papa.
Ik denk als we niet getrouwd waren geweest hij ook de achternaam van papa had gekregen, want als we dan uieindelijk toch getrouwd waren, wordt het zo verwarrend.

Zo zie je  dat iedereen er  andere gedachtes en ideeen bij heeft

Pauline

PS Stephanie ik ben nu best een beetje nieuwsgierig naar die bijzondere achternaam van je

Hoi,

Ik ben niet getrouwd, maar toch heeft Kay de achternaam van papa.
Op een of andere manier wilde ik dat erg graag..

Je mag overigens ook maar één keer de keuze maken tussen je eigen- en papa's achternaam. Dit wordt je ook gevraagd/gezegd als je met je partner het kindje gaat erkennen bij de Gemeente. Als ik nu dus een tweede kindje zou krijgen mag ik dus niet meer kiezen voor mijn eigen achternaam en krijgt het kind automatisch de naam van vader. Natuurlijk is het een ander verhaal als je een andere partner krijgt..

Ik denk dat het in deze tijd niets meer uit maakt welke naam je krijgt, getrouwd of niet bent. Het is denk ik meer de wat oudere generatie die er nog wel eens aan moeten wennen. Maar we leven nu eenmaal in het jaar 2000

Esmé mv Kay

Mijn dochter en ik hebben ook allebei de achternaam van mijn man.
Vind het toch plezierig om allemaal in het gezin dezelfde achternaam te hebben.
En ook al waren we niet getrouwd, had denk ik toch voor de achternaam van mijn man gekozen voor onze dochter. Ben denk ik ouderwets daarin, maar vind het toch in de lijn van het nageslacht duidelijker.

Groetjes,
Geeske mv Wieteke

P.S. Stephanie, ik ben ook wel heel benieuwd naar je eigen achternaam.....

Ook hier heeft chloë de achternaam van haar vader. Zowiezo ook omdat wij in sept trouwen en ik dan ook zijn achternaam krijg. Maar waren we niet gaan trouwen dan had de kleine evengoed haar vaders naam gekregen.

groetjes pally

Terug
Bovenaan