Achternaam van mama of papa?

Leuk om jullie reacties te lezen!
De reden bij ons was dat mijn vriend een ontzettende hekel aan zijn achternaam heeft, en er vroeger erg mee gepest werd. Hij riep dus al voordat we aan kinderen begonnen dat eventuele kids mijn naam moesten krijgen. Ik heb het hem wel 100 keer gevraagd, of 'ie het echt wel wilde, maar hij was erg stellig. Het grappige is dat zijn ouders er helemaal geen problemen mee hadden, en dat mijn ouders er juist wel moeite mee gehad hebben.

Wat ik zelf wel heel leuk vind is dat Isis nu stamhouder is. Ik heb 1 broer met 1 dochter die niet zijn naam draagt (gescheiden, toestanden, lang verhaal...) en ik heb 4 zussen met in totaal 9 kinderen, die  allemaal de namen van de vaders hebben. Mijn ouders hebben dus 11 kleinkinderen, en alleen Isis heeft hun achternaam! Bovendien heeft mijn vader alleen twee zussen, dus echt de hele tak zou "uitsterven" zonder stamhouder.

Overigens geloof ik niet dat er hier ooit getrouwd gaat worden,  maar áls het zou gebeuren dan neemt mijn vriend nog eerder mijn naam aan dan ik die van hem!!

Wat niet wegneemt dat ik het heel goed begrijp hoor, als mensen liever de naam van de vader aanhouden. Is natuurlijk ook absoluut het meest logisch, én het duidelijkst. Ik moet  nog regelmatig uitleggen hoe het zit...

Vano, je zult inderdaad wel blij zijn dat Ninthe jouw naam heeft! Toch een bepaald voorgevoel gehad misschien?

Groetjes,
Myrna mv Isis

Hihi, over stamhouders gesproken. Kian en ik hebben allebei de naam van mijn man.
Rubens opa heeft het altijd al over stamhouders gehad en de hoop dat wij dat konden waarmaken. Rubens vader is namelijk de enige zoon en ruben zelf ook. Dus toen wij gingen trouwen had opa het er al over ´...en misschien een stamhouder in de toekomst... ´. Wij moesten er altijd een beetje om lachen. Het is een hele lieve man hoor, maar dit vond ie gewoon erg belangrijk.
Dus toen was ik zwanger en opa wist gewoon dat het een jongetje ging worden (wens van de gedachten?). En ja hoor het werd een jongetje. Opa was te oud om op kraambezoek te komen, dus gingen wij naar hem toe na een paar weken. We hebben toen een 4-generatie-foto gemaakt.
Gister gingen we weer naar opa toe en gaven we hem de foto uitvergroot. De vier mannen met zijn achternaam. Hij bleef maar zeggen hoe blij hij ermee was.
Belt ie vandaag op dat ie 'm al ingelijst heeft, en of ie nog twee van die grote mag hebben. Whahaha, ik zei al: gaat ie ermee folderen ofzo. Maar goed, ouwe man ook weer gelukkig!
Maar goed, hier in de familie allemaal dezelfde achternaam (tot grote blijdschap van opa!)
Liefs Nelleke

Thomas en ik dragen allebei vol trots de naam van Hubbie! Alleen maar omdat we getrouwd zijn en omdat ik blij ben van eigen naam af te zijn! ( Heb geen enkel contact met mijn eigen familie namelijk!) Hubbie komt uit een hele grote ( gereformeerde ) familie, maar de opa van GJ was megatrots dat zijn 33e achterkleinkind ook Meijering heet en dus weer een stamhouder is! De vader van GJ ook overigens: eerste kleinkind, en nog een jongetje ook, hahhaha!

-X- Marieke

Mijn kinderen hebben ook allebei de achternaam van hun vader. Toen kevan geboren werd waren wij nog niet getrouwd en hebben we ervoor gekozen. Bij delano waren wij wel getrouwd en kreeg meneer automatisch zijn achternaam.....Tja ik wil in iedergeval mijn eigen naam weer terug en de kids tja die houden papa's naam.

liefs kim

Leuk om te lezen allemaal. Hier in huis heeft het best wel wat discussies opgeleverd. Ik ben wel getrouwd maar heb mijn eigen naam gehouden. Ik wilde ook dat Lukas mijn achternaam zou krijgen omdat mijn vader alleen dochters heeft en zelf ook nog eens enigst kind is. De naam sterft dus uit.

Maar mijn man wilde perse dat Lukas zijn achternaam zou krijgen (zou zo horen). Uiteindelijk heb ik het bijltje er maar bij neer gegooid en hem zijn 'zin' gegeven. Er was geen praten tegen.

Ach, misschien neem ik ook nog wel eens zijn naam aan. Wij zijn namelijk wel getrouwd maar dan via een geregisteerd partnerschap. Lekker alleen met zijn tweeen op het stadsdeelkantoor met mijn zusje en zijn broertje als getuigen. Voor de rest niemand erbij. Het was ook alleen maar omdat we een huis hadden gekocht en dit de makkelijkste manier was om alles te regelen.

Wij zijn 4 jaar terug getrouwd,
ik heb mijn mans naam aangenomen, de kids dus ook.

Groetjes Marina.

Hai hai,

Ook Isa heeft de achternaam van haar papa (een hele mooie die ook goed bij haar naam past). We zijn niet getrouwd maar misschien ben ik wat ouderwets ingesteld; ik vond het eigenlijk vanzelfsprekend zo.
Hopelijk mag ik ook ooit nog eens die achternaam krijgen.....

Grtz. Poppetje71 mv Isa

Danique heeft ook de achternaam van haar vader.
Wij zijn ook niet getrouwd maar heb er eigenlijk nooit bij stil gestaan om mijn naam te geven.

Maar ook al had ik dat gedaan dan had ik het zelf nooit gedaan.

Maar ik begrijp wel als de vader al zo'n hekel aan zijn naam heeft om dan de keuze op de moeders achternaam te laten vallen.

Liefs Ilse mv Danique

Terug
Bovenaan