Advies indelen 5 weken vaderschapsverlof

<p>Hallo,</p><p>Ik word binnenkort vader en wil gebruik gaan maken van het 'nieuwe' verlengd aanvullend verlof voor vaders van 5 weken, dat bovenop de standaard 1 week komt. Ik wil alle 5 weken gaan gebruiken (40u, en ontvang dan dus 70% salaris)</p><p>Het is een relatief nieuwe regeling (weinig advies te vinden online, vooral hoe het werkt qua wetgeving, die ik helemaal begrijp).</p><p>Ik hoor graag tips van ouders hoe ik die het best kan indelen, wat jullie hebben ervaren als prettigst en meest waardevol voor partner, baby, taken en bonding. Hopelijk hebben andere vaders dan straks ook iets aan dit topic!</p><p>Er zijn meerdere opties die ik zo zie:</p>De 6 weken achter elkaar opnemen na de geboorte. Dus fulltime thuis zitten. Zogauw de 6 weken voorbij zijn, zou ik weer direct fulltime gaan werken2 dagen per week opnemen na de eerste vrije week die je sowieso krijgt. Dan werk ik nog 3 dagen per week. Dan kan ik: ~13 weken lang, iedere week 2 dagen vrij nemenAlleen de eerste standaard week nemen, en de 5 weken pas veel later opnemen, bijv als mijn vrouw weer moet gaan werken (na haar verlof)Iets anders...?<p>We worden voor het eerst ouder, dus we hebben ook overgelegd maar weten niet wat het prettigst is. Daarom hoor ik graag jullie als ervaringsdeskundige. Nogmaals: m'n vraag gaat niet over de wetgeving zelf, daar is online voldoende over te vinden. De vraag gaat over advies van indeling.</p><p> </p><p>Groetjes</p>

Wij hebben onlangs de 2e gekregen en mijn partner heeft ervoor gekozen om 1 dag per week op te nemen. Op deze manier is hij dacht ik bijna een half jaar lang 1 dag per week thuis. 
Tot nu toe bevalt ons beiden dit heel erg goed.

Gefeliciteerd! En een gelukkige tijd gewenst ;)

Mijn vriend heeft in de vorige kraamperiode van ons tweede kind hier ook gebruik van gemaakt. Eerst één week aanvullend op wat je al krijgt. Dus na de bevalling was hij 2 weken vrij. En daarna 1 dag per week tot het op was. Ik vind dat heerlijk. Het is een persoonlijke keuze natuurlijk maar ik wil het volgende x graag weer zo.

Hoi! Alvast gefeliciteerd! Mijn man had het standaardverlof van 5 dagen opgenomen, daarna 3 weken vakantie, daarna 2 weken aanvullend verlof en 4 maanden na de bevalling nog een weekje, zodat ik wat fitter was en we er als gezin op uit konden. Hij heeft dus niet alles gebruikt, ook om financiële redenen :) Ik vond het heel fijn dat mijn man er 6 weken na de bevalling was. Wij hadden een huilbaby en ik was fysiek erg zwak uit de zwangerschap gekomen. 

Ik zou er persoonlijk niet aan moeten denken om mijn man 6 volle weken thuis te hebben en ik weet zeker dat hij dat zelf ook echt niet zou willen.

De 2 a 3 dagen na de bevalling is mijn man thuis geweest, de rest van kraamweek is mijn man gewoon gaan werken van 9-15 ongeveer. De kraamhulp was er toch en zowel mijn man als de kraamhulp samen in huis vond ik echt onnodig en ongemakkelijk. De kraamhulp ging vaak rond 14u weg en dan kwam mijn man rond 15.30/16u thuis. Prima! Zo maakte hij toch wat uurtjes op het werk, zat hij niet aan mijn bed gekluisterd en het gaf hem ook wat lucht. En 2 uurtjes alleen met de baby redde ik makkelijk.

De week na de kraamweek was hij wel wat meer thuis en de rest van het verlof verspreid opgenomen, 1 dag per week. Zo profiteer je er maanden van en onze dochter kon zo de eerste maanden een dag minder naar de opvang omdat mijn man thuis was. Ideaal.

Doe wat voor jullie goed voelt. Ligt er natuurlijk ook aan hoe de bevalling gaat, maar eerlijk gezegd denk ik dat het het fijnst is voor de meeste mensen om het verspreid op te nemen. Als je 6 weken achter elkaar opneemt, bedenk dan goed wat je die 6 weken gaat doen, want je hoeft niet met 2 man 24/7 voor een baby te zorgen die waarschijnlijk toch nog heel veel slaapt ;)

De 5 dagen die je sowieso krijgt, hoeven niet perse in de eerste week. Omdat je dan ook kraamzorg hebt, kun je ervoor kiezen om wel 1 of 2 dagen te gaan werken, zeker wanneer je thuis werkt. Mijn man heeft dit afgelopen week gedaan. Voelde wat tegen natuurlijk, maar ze kraamzorg was vandaag voor het laatst en hierdoor heeft hij aankomende week alweer 2 dagen extra. Daarna neemt mijn man gedurende 3 weken steeds een aantal dagen vrij, tot de zomervakantie begint, dan neemt hij nog 3 hele weken vrij, zodat we met zijn 4en (dochter van 2) ook leuke dingen kunnen doen. Ervaring is bij de eerste dat ik in de 2/3 weken na de bevalling zelf voldoende kon om van het hummeltje te genieten en thuis alles goed te laten verlopen, maar bog niet echt lekker de deur uit kon of iets. De tweede week vond ik het dan ook prima alleen thuis te zijn; de baby bood afleiding en voor mijn man was er, behalve knuffelen etc, niet heel veel extra te doen. na drie weken heeft mijn man toen maand vakantie opgenomen (net voor nieuwe verlofregeling) en hebben we echt genoten van dingen als strand, ergens lunchen, maar ook samen voor eerste prikken naar CB, samen thuis bij eerste lachje, een keer nachtje weg met kleintje..

Gefeliciteerd!
Mijn partner neemt ook de 5 weken verlof op, hij werkt 5 dagen per week. De eerste 4 weken is hij fulltime thuis daarna neemt hij elke vrijdag op totdat de dagen op zijn.
De dreumes laten we gewoon naar de opvang gaan zoals nu: op donderdag en vrijdag.
Hij moet thuis nog wat projecten afmaken, buiten en binnenshuis. Dus daar begint hij aan zodra ik het goed alleen af kan.
Ik wil zelf heel graag dat mijn vriend de eerste 2 a 3 weken fulltime thuis is, de vorige x was het pittig, een keizersnede en heb nog opgenomen gelegen in het ziekenhuis na de bevalling. Mijn vriend deed deze weken echt alles. Hij maakte deze weken echt weer een beetje goed. Was echt een enorme steun, tevens vond ik de papa liefde zo mooi om te zien! 

Terug
Bovenaan