Advies indelen 5 weken vaderschapsverlof

Zeker opnemen, echt een cadeautje!!

Mijn man heeft twee weken aan de standaard vrije week geplakt, zodat hij drie weken thuis was.
De overige drie weken heeft hij gepakt toen ik weer ging werken, één dag per week. Uiteindelijk bleek hij nog 4 dagen over te hebben en die hebben we gebruikt in mijn laatste week verlof om nog samen een weekje weg te gaan

Misschien ben je inmiddels al wel vader, maar toch mijn bijdrage. Dit zag ik nog niet in de reacties voorbij komen.

Ons tweede kindje is 21 juni geboren. Mijn man heeft na de bevalling de 5 dagen genomen en daarna zijn 3 weken zomervakantie. Het aanvullend verlof neemt hij verspreidt. Hij werkt 4x 9 uur en neemt elke dag 2 uur op, dus hij werkt tot onze dochter 6 maanden is, 4x 7 uur. In zijn werk kan hij niet echt een dag gemist worden en voor ons is het fijn dat hij tijdens spitsuur in de ochtend en rond etenstijd thuis is. Dit is nu ongeveer een maand zo en het is echt heel fijn! Helemaal omdat we ook nog een peuter hebben die graag wat aandacht wil en dat kan nu mooi als hij vrij is. Het scheelt ook dat hij nog steeds volledig thuis werkt, dus geen reistijd.

Tip: Na onze eerste is mijn man in de kraamweek blijven werken, alleen de 2 dagen vrij genomen en na de kraamweek nog 2 weken vakantie. Dit kregen wij als advies omdat de kraamhulp er toch is. Echter, hadden wij dit toch liever anders gedaan. De vader moet het ook allemaal leren en een kraamweek is ontzettend hectisch met alle nieuwe dingen die op jullie af komen, de controles van de verloskundige en het kraambezoek en nog veel meer!

Heel veel geluk en succes met de keuze!

Wat goed dat je volledig gebruik wilt maken van dit verlof! 

ik zou kiezen voor optie 2 (alles in één keer) of: 3 weken thuis en overige 3 weken zodra je vrouw weer aan het werk gaat. Je hebt dan 3 weken om te wennen aan het leven met baby en om net zo veel te leren van en over je kindje als je vrouw. Dit is zo'n mooie, maar ook heftige, tijd. Fijn om te kunnen delen! Als zij na een kleine 3 maanden weer aan het werk gaat, hoeft je kleintje dan nog niet direct naar de opvang (ze zijn dan nog zo mini!), het geeft je vrouw de tijd om relaxter op te starten met werk omdat je samen niet direct hoeft te stressen met ochtend- en avondspits in huis én het biedt jouw drie hele weken alleen met je kindje om hem/haar nog beter te leren kennen 1 op 1.

Wij gaan voor optie 1. Het is ons eerste kindje en daarom willen wij de eerste 6 weken samen zijn. Het is toch een beetje lastiger inschatten wat je kunt verwachten. In onze omgeving kennen we alle scenarios van makkelijke en doorslapende baby’s van een paar weken oud tot kindjes die ziekenhuis in en uit gaan en waar de rust soms pas na een jaar komt of later. Goed daar het gemiddelde van leek ons optie 1 wel fijn.

Verder verkeren wij in een enorme luxe positie omdat mijn man zijn baas de uitkering aanvult tot 100%, zij willen hun werknemers daarmee echt stimuleren het op te nemen. Daarna zal hij weer even fulltime aan het werk gaan tot ik weer ga werken en dan neemt hij nog 1 dag ouderschapsverlof per week, ook dit wordt gestimuleerd omdat hij (een gedeelte van) dat verlof 50% procent van die dag uitbetaald krijgt. Niet helemaal jullie situatie maar er zijn meer bedrijven en werkgevers die dit doen, ik zou zeker de (aanvullende) cao van je partner er even op naslaan. Nogmaals zonder al deze gunstige voorwaarden hadden wij misschien ook andere keuzes moeten maken.

Mijn man heeft eerst 2 weken volledig verlof gehad. Daarna 4x5 uur thuis gewerkt en kon dat redelijk zelf indelen per dag.
Het hangt ook af van hoe je vrouw door de bevalling komt. Ik had hem na die 2 weken echt nog wel meer uren per dag en nacht nodig om het vol te houden. Maar kan ook best zijn dat het dan al wel zelf lukt. Niet te voorspellen. Maar vond de geleidelijke overgang naar weer volledig werken wel fijn zo.

Terug
Bovenaan