Advies nodig mbt peuterspeelzaal

Hallo dames,

Ik heb advies nodig en dan met name van de mama's die ervaring hebben met een pz of kdv.
Mette is nu 4 keer naar de pz geweest. De eerste keer ben ik even gebleven maar vond ze het allemaal zo leuk dat ik gewoon weg kon en toen ik haar kwam halen was het gewoon helemaal goed.
De 2e keer werd ik om 11 uur gebeld dat ze erg overstuur en niet meer te troosten was. De 3e keer werd ik om 10 uur gebeld dat het weer helemaal mis was. Gisteren wilde ze graag weer naar de kindjes maar toen we het gebouwtje binnenliepen was het meteen 'mama blijven'. Ik zei dat ik even zou blijven en dat ik dan boodschappen ging doen terwijl zij ging spelen. Nou daar dacht ze anders over. Ze klampte zich aan mij vast. Eenmaal binnen ging ze even spelen maar ze kwam steeds naar me toe om op schoot te gaan zitten. Op een gegeven moment bleef ze alleen maar bij mij zitten. Ik was er toen nog niet echt lang. Uiteindelijk gingen de mama's weg en ik zei Mette gedag en vertelde dat ik weer terug zou komen. Toen sloeg de paniek toe. Vreselijk huilen deed ze en nee nee nee roepen. Mijn hart brak!!!!!!!!! Ik vroeg aan de juf wat ik het beste kon doen. Haar aan mij geven en weggaan zei ze. Ik probeerde het maar Mette liet met NIET los. Tja toen ging de knop op bij mij... Ik bleef. Ik kon het niet over mijn hart verkrijgen om mijn meisje zo overstuur achter te laten. Ik was ook best even bezig om haar rustig te krijgen en uit te leggen dat ik echt terug ging komen ed maar niks hielp. Toen ben ik dus maar een ochtendje gebleven en heb ik de juffen geholpen met de andere kindjes. Mette bleef de hele ochtend dicht bij me. In de kring ging ze op schoot en tijdens het eten van het fruit ook. Ze heeft het de hele dag goed gedaan en vond het leuk maar was constant aan het checken of mama er nog wel was. Maargoed nu dus het dilemma.... Ik kan niet elke keer blijven. Zo werkt het nu eenmaal niet. Volgens de juffen moet ik haar de volgende keer gewoon aan haar geven en dan weggaan en haar krijsend achterlaten omdat ze anders gaat wennen dat ik blijf. Echter aan de andere geeft de juf aan dat het voorheen goed ging totdat het vrij spelen over was en ze mee moest in de schema's van het in de kring zitten ed. Gevoelsmatig snapt ze dat gewoon nog niet en raakt ze in paniek zodat gedeelte begint. De juf adviseert nu om haar te brengen, hoe dan ook achter te laten ook als ze overstuur is en dan tot het eind van het vrij spelen te laten blijven en dan voordat ze vaste dingen waarbij ze echt iets moet beginnen haar op te halen. Op zich kan ik me daarin vinden ware het niet dat ik er enorm veel moeite mee heb om mijn meisje achter te laten.

Het is een heel lang verhaal geworden. Wie van jullie hebben hun kindje wel eens huilend achtergelaten op een kdv of pz en waren ze dan heel erg overstuur of normaal aan het huilen???? Wat vinden jullie wat ik moet doen??????

gr.Ing

Nou ing, ik heb wel ervaring met een totaal overstuur kind achterlaten bij de kdv. Dan zat ik daarna huilend in de auto naar mijn werk. Maar nu is ze een keer of zes geweest, en gaat het steeds beter! Ik zou zeggen, geef het nog een paar weken de kans. Ze moet misschien gewoon een paar keer ervaren dat je echt terugkomt. En die kring, ach, dat komt vanzelf wel!

Ing,

Mijn verhaal ken je vast al he? Ik kon het dus echt niet over mijn hart verkrijgen om haar nogmaals overstuur achter te laten. Mijn hart brak ook! Thuis zei Isabelle wel al "daar kan ik beter niet meer naartoe gaan hoor". Dat gaf bij mij toch wel de doorslag. Ik heb geen spijt dat ik gestopt ben. Als ze 3 is gaan we het nog eens proberen. Dan heeft ze nog een jaar de tijd voor ze naar school gaat...
Ik vind dat de leidsters op jouw psz wel goede adviezen geven en je de mogelijkheid geven om haar bv eerder op te halen. Toen wij gingen zeggen dat we gingen stoppen kregen we helemaal geen mogelijke oplossingen aangereikt... Dat vond ik best jammer.
Je moet je eigen gevoel volgen! Dat is het enige advies dat ik je kan geven. En ik leef hoe dan ook met je mee...want ik weet wat het is om een kind overstuur achter te laten.

Groetjes Babybelle

Bedankt voor jullie berichtjes! Babybelle, heb je wel eens doorgezet en haar huilend achtergelaten en hield ze toen op het huilen of kon je meteen weer terug komen? Ik vind het zooo moeilijk.

Moonpoontje, hoe gaat dit nu bij jou? Is het nog steeds iedere keer huilen maar minder lang of hoe moet ik dit zien?

gr.Ing

Hoi,

Misschien vindt je me nu een hele ontaarde moeder, maar ik zou Bas inderdaad een aantal keer huilend achter laten. De leidsters hebben daar echt wel ervaring in en zullen Mette niet kost wat het kost daar houden. Op een gegeven moment merk je wel of een kindje te troosten/af te leiden is. Zo niet, dan zullen ze je bellen.
Maar als het na een paar keer een moeilijk afscheid, toch steeds beter gaat en Mette snapt de structuur van zo'n ochtend (middag?) dan kan het ontzettend waardevol zijn, de PSZ.
En weet je wat ik ook een beetje denk (ik hoop niet dat allerlei mensen nu over me heen gaan vallen, want ik vind dat iedereen moet doen waar zij zich goed bij voelt)? Stel je het probleem niet uit op deze manier? Zou het bij 3 jaar echt minder moeilijk zijn om afscheid te nemen van mama in een nieuwe situatie? Ik zie bij mijn dochter in de klas ook van die hartverscheurende taferelen van kindjes die nooit zonder hun ouders zijn geweest. Die moeten dan ineens op school helemaal wennen. En die kleine draakjes van ons zijn zo slim. Ik denk echt niet dat ze ons manipuleren, maar ze weten heel goed hoe ze ons om hun kleine vingertjes moeten winden. Je wil haar toch ook niet de boodschap meegeven dat flink huilen uiteindelijk betekend dat je weer mee naar huis mag.

Oh wat is het lastig om goed uit te leggen wat ik bedoel. Het klinkt zo hard zo, maar ik ben gewoon vreselijk nuchter in dat soort dingen.
Toen ik ging sporten en Bas iedere week een uurtje naar de opvang van de sportschool ging, was het ook iedere keer brullen de eerste 5 a 6 keer. Nu huppelt hij de auto uit en rent daar naar binnen....
En met Eva is het altijd een ander verhaal geweest. Die vindt het totaal niet erg als ik weg ga. Die zei bij de eerste keer PSZ al op de gang: "Ga maar vast naar huis. Ik kan wel alleen naar binnen." Kun je je voorstellen? Net 2,5 en dan zoiets. Het is nog steeds een zelfstandige tante.

Succes met beslissen.

Groetjes, Karin

PS: Volgens mij is mijn verhaal nu bijna net zo lang geworden als het jouwe....

HOi,

kan je eigenlijk helemaal geen goed advies geven want heb geen ervaring maar mij lijkt het wel heel belangrijk om te weten dat de juffen wel bellen als het echt niet gaat en dat doen ze blijkbaar wel zoals ze al gedaan hebben. Ik zou het dus wel blijven proberen en dan idd eerst alleen het eerste gedeelte.
Succes ermee, lijkt me echt heeel moeilijk!

Groetjes

Ing, Eline huilt nu niet meer, ze snikt vaak wat en zodra de juf zegt, gaan we naar mama zwaaien voor het raam, staat ze enthousiast te zwaaien! In het begin ging ze al huilen als we richting de kdv reden, dus er is grote verbetering!

hoi inge

aan mijn verhaal heb je niets want anouk zit nog niet op de psz,maar zie dit tafereel al helemaal voor me,en mijn hart zou ook breken,en het lijkt mij ook vreselijk moeilijk hoor.maar misschien moet je inderdaad doorzetten en vind ze het straks geweldig om er heen.
zoals ik al zei hier nog geen ervaring,maar kan me het zoooooo voorstellen.
succes!!!
groetjes petra

Terug
Bovenaan