Advies nodig mbt peuterspeelzaal

Als het trouwens na nog 3 keer echt niet goed gaat, ook niet als je weg bent, dan zou ik haar er af halen en het later nog eens proberen. Dat had ik niet helemaal goed gelezen, want ze moet natuurlijk wel na een tijdje stil worden en gaan spelen.

groetjes Mariska

HOI Allemaal!

Wat veel reacties zeg over dit onderwerp! Eindelijk weer eens een onderwerp wat goed loopt!
Even mijn reactie op jouw vraag Ing: Ik heb Isabelle verschillende keren keihard kreisend achtergelaten. Ik weet vanuit mijn beroep (juf basisschool) dat huilen bij afscheid nemen meestal maar even duurt. Zodra je weg bent is het meestal over. Maar bij Isabelle ging het dus NIET over en ik werd keer op keer gebeld door de leidsters om haar op te komen halen. Daar komt nog bij dat ze net op dat moment een zusje kreeg en er allerlei veranderingen binnen ons gezin plaatsvonden. Door al deze omstandigheden ging ze opeens heel slecht slapen en kreeg echt verlatingsangst. Wilde zelfs niet meer bij opa en oma blijven. Dit is dus onze reden om de PSZ uit te stellen.
En als ze drie is zullen deze omstandigheden dus anders zijn en ik vind dat een kind wel veel kan leren op een jaar tijd hoor! Ze bevinden zich steeds weer in andere fases. Dus daarom vind ik het geen "uitstel van executie" (hihi) om haar pas op driejarige leeftijd te laten gaan. Bij ons is het een weloverwogen keuze geweest!

Succes!
Groetjes Baybelle

Hoi Mimi,

Ik ben alleen de laatste keer gebleven omdat het gewoon echt niet meer ging. De keren daarvoor heb ik haar achtergelaten maar werd ik gebeld door de leidsters.

Babybelle, ik herken je verhaal over 'timing'. Mette zit momenteel in een lastige fase en wil ook even niks van papa weten. Het is gewoon even de mama fase. Tja en midden in die fase ging ze naar de pz. Gevoelsmatig gaat het over bv een half jaar een stuk beter dus maak ik me daar niet zoveel zorgen over en ben het met je eens dat uitstel soms gewoon beter is. We gaan het nog wel een keer proberen om zeker te weten dat het echt niet gaat want we vinden het zonde om te stoppen als het wel kans van slagen heeft.

gr.Ing

Hoi Inge,

Je moet natuurlijk altijd op je eigen intuitie afgaan, die is nog steeds het beste.
En wat je zegt over dat wij misschien dingen tegenwoordig wel te snel willen voor onze kinderen kan zo zijn. Toch denk ik ook dat wij onze kinderen tegenwoordig erg snel beschermen.
Klinkt misschien heel hard zoals ik het hier opschrijf maar is het tegenwoordig verboden voor een kind om te mogen huilen? Mag het geen verdriet hebben? Tuurlijk moeten wij onze kindjes een veilige basis bieden en ja, het leven moet vooral fijn zijn maar ik vind ook dat onze kindjes moeten kunnen uitvliegen, ontdekken en ervaren. En daar hoort ook wel eens bij dat iets niet altijd meteen fijn is. Sven wil ook niet altijd naar de opvang en begint dan 's ochtends al te roepen dat hij niet wil. Toch brengen wij hem erheen en zal hij moeten accepteren dat dingen niet altijd gaan zoals hij wil.
Ik wil daarmee niet zeggen dat je je meisje een trauma moet bezorgen met de psz maar ik denk dat je het wel een kans moet geven.
Ik begrijp uit je verhaal dat Mette 1 keer in de week er naartoe gaat. Dat is niet zo vaak en daardoor kost het wellicht wat meer tijd om te wennen. Sven gaat 3 keer in de week naar het kdv en voor hem is het dus een deel van zijn leventje.
Ik zou echt nog even doorzetten. Misschien dat je er een paar keer in de week eens langs kunt rijden en het er met Mette over hebben. Bereid haar de dag ervoor voor op wat er gaat gebeuren. Vraag waar ze mee wil spelen of noem een paar namen van kindjes die er ook zijn of namen van de leidsters. Vertel haar wat er gaat gebeuren. Wie weet helpt het?
Heel veel succes!

Groetjes,
Maike

Hoi!

Ik werkz zelf op een kinderdagverblijf en heb dus genoeg ervaring met huilende kindjes.
Hoe oud is Mette? En hoe groot is de groep?
Ik weet dat er peuterspeelzalen zijn waar je kindjes al vanaf 2 jaar kan brengen. Ik zelf vind het beter te wachten tot ze 2 en half jaar zijn. De groepen op een speelzaal zijn vaak groter dan op een kdv.
Hoe vreselijk het ook is om je kind huilend achter te laten... het gaat over! Ik maak vaker mee dat het de 1e x goed gaat en daarna weer slechter. de 1e x zijn ze vaak te overdonderd.
Maar je moet er zelf natuurlijk wel achter staan. Al die onzin dan een kind min of meer naar een opvang "moet" omdat het anders straks op school in problemen komt. In "onze tijd" was het allemaal niet zo erg "in" en wij hebben er ook niets aan over gehouden! Maar als je het dus zelf graag wilt en je denkt dat Mette er als ze gewend is veel plezier zult hebben, moet je door de zure appel heen. Hou het afscheid kort en duidelijk. blijf dus niet zitten en draai er niet om heen. Dit hebben kinderen goed door en maakt het erger en verwarrender voor Mette. Dus haar aan de juf geven een zoen geven en gaan. Duidelijk zeggen dat ze nu gaat spelen en je haar weer komt ophalen. Dat van dat eerder ophalen zal ik niet advieseren. Dan haal je haar in eens uit het groeps gebeuren. Dat kan juist averechts werken, omdat ze zich dan "anders als de anderen voelt.". Het is ook belangrijk dat ze er bij gaat horen. En de andere kindjes goed leert kennnen. Als de juf echt denkt dat ze aan het verpichte gedeelte nog niet toe is, dan zal ik haar er af halen en tegen haar 3e verjaardag aan er weer op doen. Ik werk nu 10 jaar met kinderen (psz en kdv) en ik heb slechts 1 x mee gemaakt dat een kindje niet kon wennen. Als je er mee door wil gaan, moet je er wel rekeknig mee houden dat het een paar weken kan duren.
volg je gevoel. "mothers knows best!"

Hoi,

Hier gaan ze vanaf 2 en Mette is dus ook nog lang geen 2,5. Bij ons speelt steeds meer het idee dat de meeste pz's niet voor niks vanaf 2,5 zijn....

Maike, Mette mag zeker huilen en ik denk ook dat dit goed is voor haar en geloof me als ik zeg dat ze haar dramaqueen momenten heeft en ik haar dan lekker laat krijsen. Toch vind ik het verschil tussen verdriet en teleurstelling iets heel anders dan totale paniek want dat is het soort huilen waar ik het over heb. Het blijft gewoon lastig. Maargoed we geven nog niet op. Ik ga volgende week gewoon weer naar de pz met een grote glimlach op mijn gezicht al vertellend hoe leuk het daar is enz enz.

Helaas is meer dagen brengen nog geen optie omdat het buitende woensdag op mijn werkdagen valt.

gr.Ing

Dat vind ik persoonlijk erg jong voor een psz.
Op een kinderdagverblijf beginnen ze vaak als baby en weten ze dus niet beter. Ze groeien er in mee.
Als ze net 2 zijn en dit niet gewend zijn, is de over gang groot. Vooral bij de wat gevoeliger kinderen. En ze zijn nog te jong om het uit te leggen. Bij een kind van kind van (bijna) 3 gaat dat veel makkelijker.
Succes er mee en hou ons op de hoogte!

Je slaat de spijker op zijn kop! Mette is nu 2 jaar en 3 maanden en snapt inderdaad de opdrachtjes en gang van zaken niet. Dit gaf de juf ook aan. Kortom als het woensdag niet goed gaat en ze nadat ik ben weggegaan ontroostbaar blijft dan stoppen we er tijdelijk mee. Helaas wel een maand opzegtermijn maar ach. Das maar geld...
gr.ing

Terug
Bovenaan