Advies???

Mijn dochter wil absoluut niet dat de vriend van Oma Hennie.. opa genoemt wordt alleen al omdat de kleine al een eigen Opa heeft.
Dus is het voor haar de oplossing om gewoon Oom te laten zeggen.
Daar is Oma Hennie het niet mee eens maar ik denk dat je moet doen wat je hart je ingeeft.
 
hoi Tanja
ik wou je bij dit dilemma even sterkte en sucses wensen en je moet doen wat jou zelf het beste lijkt
het is duurt ook niet zo lang meer voor je he?
marijke 28 okt
(we hebben in het begin nog gemaild)
 
mijn zus haar schoonmoeder is overleden toen er nog geen kinderen waren.
haar schoonvader heeft een vriendin gekregen die er van af hun geboorte bij was en de kinderen gingen praten en toen werd die vrouw oma voor hun.
zo noemde ze ze ook.
aan de kinderen is wel uitgelegd dat het niet hun echte oma was ,maar ze deed netzo lief als de echte oma dus wilde ze haar oma noemen.
een tijd later is het uitgegaan en kreeg mijn zus haar schoonvader weer een nieuwe vriendin en daar zeggen de kinderen gewoon haar voornaam als ze haar moeten hebben.
kinderen bedenken zelf wel wat ook al maak je je nu druk en is het voor je gevoel niet goed z`on kind ziet heus het verschil niet.
ik heb het als klein meisje ook gehad dat er een andere man was bij mijn oma en daar mochten we alleen maar meneer tegen zeggen en mijn neefje en nichtje mochten wel opa zeggen was ook niet leuk .
kinderen komen zelf met ideeen en je kunt het ze vertellen als ze oud genoeg zijn om het te begrijpen.
succes veder
 
Ik heb even niet gelezen wat de anderen erover gezegd hebben (weinig tijd), maar ik snap je probleem heel goed. Je kan jezelf extra bedenktijd geven door tegen je moeder (en jezelf?) te zeggen: het duurt nog een hele tijd voordat die klein papa of mama, laat staan opa of oma zegt. Wacht het gewoon af! Misschien verandert je gevoel in de tussenliggende tijd. Zo niet, dan lijkt me het niet extra ingewikkeld voor een kind om hem bij de voornaam te noemen. Mijn neefje is net 6 en begint nu pas een beetje familie-verhoudingen (tante is de zus van papa) door te krijgen.
Laat het onderwerp maar lekker rusten, het komt vast goed!

Fijne zwangerschap, liefs Kiki
 
Mijn vader is toen ik jong was overleden, mijn moeder heeft daarna een relatie gekregen met een leuke man. Hoewel ik hem gewoon bij zijn voornaam noem(ik zag t als verraad naar mijn eigen vader toe), laat ik mn kindje straks wel opa zeggen, en alleen maar omdat dat ook een opa zal worden.De man heeft mij namelijk ook een beetje opgevoed.En ik leg later mijn kindje wel uit dat er ook nog een andere opa is, maar die helaas overleden is. En ik denk t is maar een woord. Maar ik snap je wel hoor.Ik zou de man zelf namelijk ook nooit papa gaan noemen. Veel succes groetjes kim34 weken.
 
Ik begrijp je probleem heel goed. Ik zou het ook naar vinden wanneer mijn kindje opa of oma zou zeggen tegen iemand die geen papa of mama voor mij of mijn man is geweest. Bij ons is het allemaal niet aan de orde, mijn beide ouders en schoonouders leven niet meer. In jouw geval, waarin de nieuwe vriend van je moeder niet als een vader voor jou voelt, vind ik "oom" een hele elegante oplossing. Je moeder moet dat maar gewoon accepteren. Het is niet fair om jou emotioneel te belasten met haar eigen of haar vriend's "opa-wens".
 
Wij hebben ook een soort gelijke situatie. Onze dochter is nu ruim 3 en we hebben haar verteld dat opa een sterretje is geworden en altijd bij haar in de buurt is en op haar let. Opa ( dus vriend van schoonma ) noemt zij ook opa.
 
Terug
Bovenaan