Afbuigende groei

<p>Hoi allemaal, ik had vandaag mijn 20 weken echo en hoewel het aantal gram volgens mij meevalt, is er wel sprake van een licht afbuigende groei (zat nu op p20 maar vorige keer dus hoger). Het is nog niet urgent, maar ik moet over 3 weken terug voor de zekerheid. Verder zag alles er goed uit en ook de NIPT was goed (nevenbevindingen niet gedaan), ik heb geen hoge bloeddruk. Enige is dat het me moeilijk lukt gezond te eten en ik ben veel moe, geen idee of het daar allemaal aan ligt.</p><p>Wel begin ik me nu wat zorgen te maken, zeker nu ik Google heb geopend. Ik lees over dat het mogelijk afwijkingen kan geven of dat dat de oorzaak kan zijn, en dat je in een controle-stroom kan komen als het zo blijft. Vorige kindje was wel gewoon gemiddeld qua gewicht bij geboorte en tijdens de echo’s. <br /><br /></p><p>Weet nu even niet wat ik met mijn gevoel moet. Ik kan ook pas over 3 weken zeggen of er echt iets ernstigs is. Ik had wel het idee dat ik dit keer veel minder vruchtwater heb dan de vorige zwangerschap, maar dat heb ik niet nagevraagd verder. <br /><br /></p><p>Iemand ervaring hiermee? </p>

Onze baby tijdens de zwangerschap was altijd kleiner dan gemiddeld en groeide ook de ene keer harder dan de andere keer. Hij is geboren met 39+4 3382gram en was met 18 maanden nog steeds onder het gemiddelde met 78cm en 9,2gram. Hij is gezond en doet de fysieke en mentale ontwikkeling goed mee. Ik ben zelf 170 en 52 kg en mijn man is ook geen zwaargewicht en 173, dus heb me maar aan vast gehouden dat ons kindje daarom ook de lucht niet inschiet. Ik had ook extra controles (lees ; dus extra echo’s.. niet vervelend dus) en nu nog extra controle gehad omdat hij onder zijn groeipijn kwam. Niks geen problemen nog.

Het lastigste vond en vind ik nog steeds.. het afwachten en in onzekerheid zitten. De gegevens die je hebt waren niet afwijkend en er is niks vastgesteld, dus zou ik me daar aan vast houden.

Bij ons was er ook verschil tussen 20 weken echo en 30 weken echo en had dus paniek om niks en mijn zoontje is kerngezond!

En google is in dit soort zaken zeker niet je beste vriend! Dus wacht het even af want stress is niet goed voor de baby!

De reden dat ik me zorgen Maak, is omdat het al zo vroeg wordt gezien. En omdat ze de vorige keer zei dat ze hem juist flink vond en nu opeens is ze p20? :-(. Ik lees hoe vroeger ze het zien hoe meer kans op een (chromosomen)-afwijking. De organen waren goed en de NIPT ook, had ik maar de nevenbevindingen gedaan :-(. Ik maak me echt kapot zorgen. 

Hoi!
Ik snap dat je, je zorgen maakt. Na twee gemiddelde kinderen was de derde bij de 20 weken echo klein, we werden daarom doorverwezen voor een guo. De rest van de zwangerschap onder strenge controle, hij schommelde tussen de P2 en P5. Hij is geboren met 39+4 helemaal gezond. Er kan dus van alles aan de hand zijn maar alles kan ook gewoon goed zijn, hopelijk is het laatste bij jullie het geval.

[quote quote=10480256]Wat houd p20 in? En anders gewoon weer contact opnemen in onzekerheid zitten is zeker niet bevordelijk.[/quote]
Dat 20% van de baby's kleiner is, 80% groter. Bij p10 en lager is het alarmerend, daarboven is ok. Alleen ik weet niet hoe "slecht" het is als het hoofdje ook een paar dagen achterloopt op de rest en de uitgerekende datum. Ik dacht dat het hoofdje altijd voor moet lopen? 

[quote quote=10480273]Hoi!Ik snap dat je, je zorgen maakt. Na twee gemiddelde kinderen was de derde bij de 20 weken echo klein, we werden daarom doorverwezen voor een guo. De rest van de zwangerschap onder strenge controle, hij schommelde tussen de P2 en P5. Hij is geboren met 39+4 helemaal gezond. Er kan dus van alles aan de hand zijn maar alles kan ook gewoon goed zijn, hopelijk is het laatste bij jullie het geval.[/quote]
Dankje voor je bericht en wat een spannende tijd moet dat zijn geweest. Tussen p2 en p5 is ook wel echt spannend. Was het hoofdje in verhouding of kleiner dan de rest? En heb je vruchtwaterpunctie moeten doen destijds?

Terug
Bovenaan