Afbuigende groei

Dat was inderdaad een spannende tijd ☺️. Het ziekenhuis heeft een vruchtwaterpunctie aangeboden maar omdat de kans was dat er iets zou komen en er toch risico's aan zitten hebben we die afgeslagen.
De precieze getallen wat betreft de verhoudingen weet ik zo niet meer maar het kwam er op neer dat het hoofd bijzonder klein was P1, het bovenbeen was ook klein onder de P10 en het buikje zat altijd boven de P10.

Ik snap dat je je zorgen maakt en Google is in deze niet altijd je beste vriend en vaak ook niet de beste raadgever. Probeer te bedenken dat naast alle vervelende dingen die je hebt gevonden, je kindje ook gewoon wat kleiner én gezond kan zijn. Wij hebben vergelijkbaar meegemaakt met juist een groot kindje. De weken tussen de echo’s geven inderdaad veel spanning en onzekerheid. “Gezond tot het tegendeel bewezen is”, moet je maar proberen te denken. En als je tussen de echo’s door iets wilt weten, niet googelen maar bel de verloskundige. Daar zijn ze voor :) Sterkte de komende weken.

[quote quote=10480435]Ik snap dat je je zorgen maakt en Google is in deze niet altijd je beste vriend en vaak ook niet de beste raadgever. Probeer te bedenken dat naast alle vervelende dingen die je hebt gevonden, je kindje ook gewoon wat kleiner én gezond kan zijn. Wij hebben vergelijkbaar meegemaakt met juist een groot kindje. De weken tussen de echo’s geven inderdaad veel spanning en onzekerheid. “Gezond tot het tegendeel bewezen is”, moet je maar proberen te denken. En als je tussen de echo’s door iets wilt weten, niet googelen maar bel de verloskundige. Daar zijn ze voor ? Sterkte de komende weken.[/quote]
Dankje voor je herkenning én je fijne woorden. Ik probeer me idd vast te houden aan: zolang we nog niks ernstigs horen, geen drama van maken. Toch zal de tijd best langzaam gaan komende weken ☺️. Zowel de Vk als echoscopiste zeggen dat er niks geks verder te zien was, dat ik me niet druk moet maken. Neem aan dat zij dus niet denken aan een afwijking. Dus nu hopen hopen hopen dat het meevalt over een dikke 2 weken... en ze gewoon klein van stuk is (ben zelf 1,53m dus daar hou ik me ook aan vast). 

[quote quote=10480335]Dat was inderdaad een spannende tijd ☺️. Het ziekenhuis heeft een vruchtwaterpunctie aangeboden maar omdat de kans was dat er iets zou komen en er toch risico’s aan zitten hebben we die afgeslagen. De precieze getallen wat betreft de verhoudingen weet ik zo niet meer maar het kwam er op neer dat het hoofd bijzonder klein was P1, het bovenbeen was ook klein onder de P10 en het buikje zat altijd boven de P10.[/quote]
Wow, dat zijn idd dan wel "alarmerende" waardes. Tenminste, dat lees ik online. Dit bedoel ik niet lullig, maar als het bij jou goed is gekomen dan kan ik me daar wel aan vasthouden met onze p20... dankje voor het delen van jouw verhaal ?

Nog even een toevoeging na gesprek Vk: hoofdje was p29, buikje p27 en beentje p21. Dus hoofdje is in dit geval juist ok in verhouding met de rest, op een of andere manier stelt me dat al heel erg gerust. Wel benadrukte ze dat de volgende echo belangrijk was om te zien hoe de groei dan verder zou verlopen, maar ze zei ook dat het toch de ene keer zus en de andere keer zo gaat. Dus het lijkt een beetje het zekere voor het onzekere? 

Mijn ervaring is dat het heel moeilijk te meten is..
Met 20 weken was zn zoon gemiddeld... toen met 28 weken p90.. met 32 weken p70 en geboren met p99!!!
4100gr met 38 weken... Het is zo moeilijk te meten! En nu nog een reus... 6 maanden en 76cm en 8,9 kilo ?

Niet alleen online zijn dat alarmerende waardes maar ook voor de meeste artsen in i ziekenhuis ?.
Een van de redenen dat ik mij niet direct zorgen maakte is dat zowel wij als de kinderen kleine hoofden hebben. Daarnaast was hij super bewegelijk en alle metingen die de artsen wekelijks deden altijd super goed op de groei dan na en die was ook gewoon op eigen lijn.
De waardes die bij jou gemeten zijn, hebben in ieder geval nog niet de naam groeivertraagd (pas vanaf P10 is de diagnose IUGR/SGA). Hopelijk is het gewoon een klein kindje ?

[quote quote=10480702]Niet alleen online zijn dat alarmerende waardes maar ook voor de meeste artsen in i ziekenhuis ?.Een van de redenen dat ik mij niet direct zorgen maakte is dat zowel wij als de kinderen kleine hoofden hebben. Daarnaast was hij super bewegelijk en alle metingen die de artsen wekelijks deden altijd super goed op de groei dan na en die was ook gewoon op eigen lijn. De waardes die bij jou gemeten zijn, hebben in ieder geval nog niet de naam groeivertraagd (pas vanaf P10 is de diagnose IUGR/SGA). Hopelijk is het gewoon een klein kindje ?[/quote]
Weet jij eigenlijk waar ze aan denken als je zulke waardes hebt? Wellicht kun je dat halen uit jouw eigen proces en de gesprekken die je daarin hebt gehad? Zoals dat het onder p10 groeivertragend heet. Waar denken ze vaak aan? De placenta? Of toch afwijkingen? Ik heb ook rhesus alleen daar heb ik de vorige keer een injectie voor gekregen, maar dat zou dus ook kunnen. Ik denk zelf telkens aan afwijkingen maar meestal is het toch iets anders? Of niet?

Terug
Bovenaan