Afleren fopspeen 's nachts

Hoi,

Ik heb een zoon van 3 jaar en een dochter van 1 1/2 jaar. Ze hebben beide alleen 's nachts een speen. Onze dochter is haar speen 's nachts echter regelmatig kwijt. We leggen meerdere spenen in haar bed 's avonds maar ze gooit ze eruit, verstopt ze onderin het bed en gaat dan huilen en 'peen' roepen en hard huilen.

Waneer is de beste leeftijd om ze zonder speen te leren slapen?
Wie heeft er goede tips om het af te leren?

Groetjes Goldmoon
 
Hoi,

Ik heb een zoontje van 2 1/2 met een speen 's nachts. Heb geen tips voor je, maar ga wel met je meelezen! Ben benieuwd of er tips voor zijn!

Succes, Patricia
 
Hoi,

De beste leeftijd is volgens de experts voor het eerste jaar. Tja, onze zoon is nu net 3. Ook hij heeft nog een speen. Alleen bij het inslapen heeft hij hem nodig. Daarna spuugt hij hem zelf uit. Nu heeft hij sinds kort logopedie. Zijn uitspraak is niet helemaal goed. Daar raadde ze me aan om hem gewoon cold turkey de speen af te wennen. 's-Middags gaat dat goed, maar de avonden..... Wat een drama! Dan blijft hij maar doorzeuren om zijn speen. We geven er niet aan toe, maar het duurt een eeuwigheid voordat hij gaat slapen. We vertellen hem iedere keer dat hij een grote jongen is als hij geslapen heeft zonder de speen. Hij wil zelf zijn speen graag opsturen naar Sinterklaas. Misschien moeten we dat dan maar gaan doen.

Ik kreeg ook de tip van iemand om steeds een stukje van de speen af te knippen. Op een gegeven moment is er dan niks meer over om op te sabbelen. Maar dat vind ik zelf geen prettig idee. Als hij op dat ding gaat kauwen komen er stukjes plastic los, en dat zou hij dan binnen krijgen.
Misschien een beloning in het vooruitzicht stellen als het slapen zonder speen lukt?

In ieder geval succes!
Groetjes, Kat
 
Hallo,

Mijn zoon was bijna drie en beet telkens de fopspeen kapot. Op een gegeven moment vertelt dat de winkel geen spenen meer verkocht voor zulke grote jongens. Toen hij de speen weer kapot had gebeten was de maat vol, hij heeft hem zelf in de vuilnisbak gegooid en toevallig werd die dag ook de container geleegd (al had ik hem er nog even uitgevist, voor als het echt niet ging), dus de speen was echt weg. 's Avonds er nog 1 keer om gevraagd maar de container was geleegd, had hij zelf gezien, dus hij was echt weg, hierna niet meer over gehoord en slaapt prima.
Speen opsturen naar Sinterklaas is ook een idee, hij is dan gewoon echt weg.

Succes, groet MP
 
Bij onze zoon (3,5) heeft  "stickers-en-belonen" en belonen prima gewerkt.
We hadden een schema (met plaatjes) gemaakt waarhij iedere dag een sticker op mocht plakken.
Eerst een week waarin hij nog met speen mocht slapen, hierna zou de speen in de prullenbak gegooid worden. Hierna een week waarin er geen speen meer zou zijn, na deze week was er een cadeautje verdiend.
Na de eerste  week is de speen daadwerkelijk in de prullenbak gegeooid, 's avonds werd er echter nog wel even om de speen gevraagd, maar hier uiteraard niet aan toegegeven.
Dit vragen heeft twee avonden geduurd en inmiddels is het cadeautje verdiend!
 
Onze dochter was anderhalf toen we met haar op vakantie gingen naar Chili. Voor de vakantie kreeg ze de speen eigenlijk alleen nog voor het slapen en als ze een fles pap op had gedronken (omdat ze daar vaak zo benauwd van werd dat we dachten dat ze   zou gaan spugen en de speen een stukje rust gaf). In de vakantie heeft ze de speen heel veel gebruikt, ook in de auto en het vliegtuig. Na de vakantie nog één keer en verder nooit meer. Ze vroeg er steeds om en wees zelfs naar de kast waar de speen lag, maar wij hebben gewoon volgehouden dat de speen "op" was. Twee nachten was het erg moeilijk om haar in slaap te krijgen, daarna ging het zonder al te veel problemen. Af en toe ziet ze nog ergens een speen liggen en dan vraagt ze wel of ze 'm mag, maar dan zeggen we gewoon dat nee en dat wordt geaccepteerd. Mijn advies is dus: even volhouden. Zorg er wel voor dat je het er als partners over eens bent dat dit het goede moment is, want je hebt echt even samen wat doorzettingsvermogen nodig. Ik zou vooral niet te lang wachten, want hoe ouder ze zijn hoe moeilijker het wordt.
 
Wij hebben onze dochter haar eigen speen van de trap laten gooien. We hebben aangegeven dat ze al een grote meid is en dat ze 's nachts geen speen meer nodig had. Ze was toen 20 maanden. Ze heeft de speen van de trap gegooid, dag gezegd tegen haar speen en toen hebben wij aangegeven dat de speen nu helemaal weg was (dit komt op hetzelfde neer als in de prullenbak gooien). Ze heeft toen nog 2 keer in bed gevraagd naar haar speen. Maar we hebben steeds gezegd dat ze toch zelf haar speen had weggegooid. Toen was het goed en sindsdien slaapt ze zonder speen.

Ik zou wel aanraden om ze het zelf te laten doen.
 
Hoi,

Mijn dochter was ruim 2,5 toen de speen "zoek " was.
Heb hem gewoon verstopt en een tijdje samen gezocht..
Nee speen is echt weg!

Toen heeft ze 2 avonden even gehuild met naar bed gaan en toen was het goed!
Geen probleem, ze taalt er niet meer na!

Volgens mij echt een kwestie van doen, niet aarzelen en doorzetten!

Ing
 
Terug
Bovenaan