Afspraken verloskundige tijdens COVID

We hebben allemaal te maken met situaties die we niet zo leuk (meer) vinden vanwege COVID. Ook de afspraken bij de verloskundige zijn deze zwangerschap anders. Je mag enkel alleen komen (m.u.v. Echo’s), maar ook de intake, afspraak rond 15 en 19 weken is telefonisch. Ik ben het daar eigenlijk niet mee eens en dus ook niet eens met de kwaliteit van zorg die ze leveren. Voor mijn gevoel is dit namelijk alleen bij mijn praktijk zo. Maar ben benieuwd of mijn gevoel klopt of dat meerdere dames hier last van hebben? Ik bedoel de enige boodschap die je bij een controle wilt horen is toch dat het hartje nog klopt en jouw bloeddruk goed is. Met andere woorden: dat alles goed gaat? Dat kunnen ze me nu niet verklaren. Het antwoord daarop was: de afspraken lopen ongeveer gelijk met de geslachtsecho (die veel mensen laten doen) en de 20-weken echo, dus je merkt het niet echt. Maar bij allebei die momenten is er toch geen controle op de vrouw?? Maar Miss stel ik me aan... ben benieuwd naar jullie ervaringen!<br />

Ik kan me voorstellen dat je het jammer vind. Ik ben 37 weken zwanger en ben de hele zwangerschap bij alle controles geweest en nu elke week. Omdat de praktijk het leuk vind heb ik elke controle een echo. Er is een voorkeur uitgesproken om alleen te komen maar partner mag wel mee. Kinderen mogen niet mee naar de controles.

Hier zijn de afspraken fysiek 10 minuten en dan word je een dag later gebeld voor de rest van het consult. Dus liever niet praten. Partner mag mee op afstand en met het verzoek om hem liever niet mee te nemen. En er vervalt inderdaad ook wat aan afspraken. Ik baal er ook van.. 
En ook balen dat m'n kind niet mee mag. Super lastig plannen zo. Het maakt wel uit is mijn ervaring bij welke VK je zit. De verloskundige een dorp verder bij mij heeft juist geen partners mee (die mogen er bij zoom bij) en wel alle consulten fysiek 20 minuten. 

Ik denk dat het ook belangrijk is om te overleggen wat jij fijn vindt!
Hier mag de partner altijd mee, als je dat fijn vindt. Alles is fysiek. Kinderen liever niet. Ik vind het prima zo.

Ik vind dat inderdaad geen goede zorg. Je zou op zijn minst een fysieke controle van je bloeddruk moeten krijgen en de hartslag van het kindje. Ik heb dat de hele zwangerschap gekregen, mijn partner mocht ook alleen met de 12 en 20 weken echo mee. 
Als zij dat niet willen leveren zou ik op zoek gaan naar een ander.

Ik had met 16 en 24 weken fysieke controle (hartje, bloeddruk meten.) Hierbij mocht mijn partner niet mee.
Wel bij de 12 en 20 weken echo. Maar denk dat het dan per praktijk verschilt?
Hoor ook van vriendinnen dat zij bij een praktijk zitten die met 16 weken ook al een echo maken

Bij ons zijn alle afspraken fysiek. Alleen de intake hebben we telefonisch gedaan. Partners mogen nu weer mee, kinderen helaas niet. Maar dat laatste is bij alle praktijken volgens mij zo. 
Doordat wij een angstige zwangerschap hebben (we hebben veel "verkeerde" zwangerschappen meegemaakt in onze nabije omgeving) mogen wij zelfs extra komen om hartje te luisteren. Mijn vriend mocht ook mee toen hij officieel niet mee mocht. 
Hoe doen ze dat met jouw bloeddruk dan? Want dat wordt ook elke keer bij mij gemeten. 

Bij ons waren ook een aantal afspraken telefonisch. Maar bij de fysieke controle mag partner wel mee en als je liever wel op de praktijk komt is dit ook prima. Hier laten ze je t zelf een beetje beslissen. Maar als je twijfelt over hoe je baby het doet mag je altijd komen hier. Totaal geen klachten bij mij praktijk

Terug
Bovenaan