Hoi Bianca,
Ik zal even mijn verhaal schrijven, moet eigenlijk werken. Tips, tja wat voor de een werkt, werkt voor een ander niet, dus dat is moeilijk. Maar ik zal je een kijkje geven in mijn leven.
Gelukkig heb ik een goede baan, dit is echt mijn redding geweest, hierdoor kon ik samen met mijn ouders een nieuw huis kopen in de buurt van mijn werk (ik was na 2 maanden op en neer rijden al helemaal kapot). Het nadeel, ik woon weer met mijn ouders, maar wel in een gebouw er naast, we hebben de garage als woonhuis gemaakt. Het grote voordeel, altijd een oppas en opa en oma zijn gek van de kleine, net als mijn zus. Dus het merendeel van de tijd heb ik oppas aan huis. Toch kom ik nog niet aan dingen als sporten toe. Ik werk 4 dagen in de week 9 uur en ben daarna telefonisch bereikbaar, gelukkig bellen ze niet heel vaak hoor (Tess gaat 2 dagen naa rhet KDV en 2 dagen bij oma (gastouder)). Maar ben 's avonds gewoon moe. In het weekend is het nog steeds klussen en organiseren. Ook komen vaak mensen op bezoek, gezellig! Maar soms zijn de dagen een paar uur te kort.
Koken doen we vaak met zijn alle en we eten makkelijk, niemand heeft nog echt zin om te koken, er moet nog best wat gedaan worden in het huis.
Boodschappen doe ik vaak samen met mijn moeder, op zaterdag. Ook alleen met Tess is geen probleem, ze vindt het prachtig. Alleen echt winkelen vindt ze niets.
Hoe kom ik financieel rond, dat is iets wat nog goed op papier gezet moet worden, ik ontvang niets van de vader, dus moet het allemaal zelf bekostigen, tot opheden gaat het nog prima, soms even adem in aan het einde van de maand. Ik moet dit allemaal gaan uitzoeken, samen met de administratie van mijn ouders, dan weten we wat er in en uit gaat, maar daar moet je wel even de tijd voor hebben.
Ik moet zeggen dat ik weinig tijd voor mezelf vrij maak, 's avonds als Tess op bed ligt is mijn vrije uurtje, dan doe ik even waar ik zin in heb, al is dit meestal toch weer even opruimen, konijn schoonmaken, plantjes water geven, noem maar op. Ga ook altijd te laat naar bed, maar ja ook dat is een gewenning.
Oja ik ben niet echt een poetser, ik ga 1 maal per week grondig door het huis en dat is het. De rest van de week ruim ik alleen op.
Welke tips kan ik je geven:
* Doe dingen die je leuk vindt, met of zonder Sep.
* Schiet het huishouden er bij in, maak dan 1 middag vrij om alles te doen wat je moet doen.
* Bereken wat je kan uitgeven (moet ik echt gaan doen) en probeer niet over die grens heen te gaan. Probeer ook kleine beetjes te sparen, ik doe altijd euro's in de piekpijp, dan heb je toch na een tijdje weer een beetje reserve.
* Sla alle hulp die je kan krijgen niet af, met 4 handen gaat het vaak echt sneller en veel mensen doen het gewoon voor niets.
* Probeer een oppas te vinden, mocht je behoefte hebben aan een avondje voor jezelf. Of een goede buurvrouw die met de babyfoon oppast, dan hoef je ze ook niet echt te betalen, een mooie tekeing van Sep is vaak al genoeg.
* Ik weet niet of Sep al naar een KDV gaat, ik vind het echt een uitkomst en Tess vindt het geweldig. Ik betaal zelf maar een heel klein bedrag en de rest wordt door de belastingdienst betaald. Zonder hun had ik dit niet kunnen betalen hoor. Als ik een dag vrij neem is het op een KDV dag, dan ik even doen wat ik al die tijd al had moeten doen (die dagen zijn echt te kort!!!)
Nou als me nog iets te binnen schiet dan hoor je het wel. Je mag me ook gewoon mailen hoor nebregt@hotmail.com
Mocht je ooit hulp nodig hebben, dan hoor ik het graag. Want ik heb altijd tijd om andere te helpen, dat huishouden kan morgen ook.
Groetjes en een dikke kus aan Sep,
Nanda
PS. En je hebt aan Esmé een pracht vriendin, daar kan je gelukkig mee prijzen!