Angst oorlog

<p>Ik wist niet precies waar dit onderwerp op te plaatsen. Maar ik ben op zoek naar wat relativering, om de huidige situatie met de oorlog wat meer in perspectief te plaatsen.</p><p>op dit moment loop ik al enkele dagen met een enorme knoop in mijn maag en een enorm hoog stressniveau. Ik ben gespannen, slaap slecht en functioneer niet goed. Wat er momenteel gebeurt in Oekraïne gaat me ontzettend aan het hart, echt vreselijk, maar daarnaast ben ik nu ook ongelofelijk bang dat het uit de hand loopt en het uitloopt op een derde Wereldoorlog waar ook wij bij betrokken zullen zijn.</p><p>Ik denk dat iedereen wel onrustig wordt van de huidige situatie, maar dat mijn angst in deze mate niet in verhouding is. Ik heb een aantal jaar geleden ook een angstfase gehad en wat helpt is argumenten om de situatie te relativeren; waarom zal het niet snel uitdraaien op mijn beoogde scenario? Waarom is mijn angst in deze mate niet realistisch?</p><p>Het zou mij (en misschien anderen hier) ontzettend helpen als je hier je input kan geven! Ik volg al zo min mogelijk nieuws en probeer ook te bedenken dat stressen geen verschil maakt, maar dat werkt dus niet zo. Ik moet echt even balans maken door goede argumenten.</p><p>alvast ontzettend bedankt!</p><p> </p><p>ps ja ik zoek er verder ook weer hulp voor :) </p>
 
Ha! Ik ben historicus en probeer zelf geruststelling te halen uit wat ik van de Koude Oorlog weet.. ik weet niet of het jou helpt, maar het proberen waard:
op het hoogtepunt van de Koude Oorlog (de Cuba Crisis in 1962) werd er vanuit meerdere kanten (zowel vanuit Sovjet Unie als Amerika) gedreigd met de inzet van kernwapens. Gesprekken tussen de toenmalige regeringsleiders zorgden toen voor de-escalatie. De situatie nu is heel andere: Poetin dreigt met (kern)wapens en de aanval op NAVO-landen. Maar gelukkig is de reactie vanuit andere landen dit keer niet terug-dreigen met kernwapens en militaire spierballen-taal, maar met economische sancties. Die Rusland op een heel andere manier raken. Ook Ruslands belangrijkste partners (China bijvoorbeeld) spreken zich nu voorzichtig uit tegen de oorlog.
Een ander groot en hopelijk geruststellend verschil: in de Eerste en Tweede Wereldoorlog lagen de oorlogsfronten in West-Europa zelf (ook in Nederland en België, omdat er gevochten werd tussen oa bijvoorbeeld Duitsland en Frankrijk). Dat is nu niet het geval en dat gaat nu ook niet gebeuren, omdat al onze buurlanden ook zijn aangesloten bij de NAVO/EU.
We gaan in Nederland op korte termijn ongetwijfeld economische gevolgen van de oorlog ondervinden (prijzen van benzine/gas etc die omhoog gaan, de komst van vluchtelingen naar Nederland toe), maar dat is hopelijk geen reden om angstig van te worden.
Hopelijk heb je hier iets aan. Als je meer wilt weten, dan hoor ik het natuurlijk ook graag!
 
Zet af en toe de tv eens uit. Ff geen nieuws doet goed. Gewoon genieten van vandaag, de zon, je gezin/familie. We leven al 2 jaar met covid angst/stress. En nu deze berichtgeving.
Veel van het nieuws is eenzijdig, ik probeer mijn info lokaal te halen. Dus van kranten en nieuwszenders van rusland en oekraïne. Ik volg mensen van daar op social mediw. Elk verhaal heeft 2 kanten, dit zorgt ervoor dat ik kan relativeren. 
En voor de rest geregeld afschakelen. Zoek mensen om je zorgen te delen. 
 
Hey, ik begrijp je helemaal!! Ik had gisteren hierover al een topic gemaakt, wat me echt wel deugd deed. Ik merk dat het ook wat hormoongerelateerd is want nu ben ik weer veel rustiger. Ik volg het nieuws niet meer en mijn partner houdt mij op de hoogte. Zo weet ik dat er vredegesprekken aan de gang zijn en sindsdien heb ik weer hoop en minder angsten. 
Link naar topic: https://www.oudersvannu.nl/forums/onderwerp/extreme-zorgen/
 
 
Ik kan me voorstellen dat je je zorgen maakt! Wil je inderdaad aanraden wat ook al eerder is gereageerd; zet de tv eens uit en stop met steeds het nieuws refreshen. We leven al twee!! jaar steeds in angst. Eerst voor Corona en nu aansluitend over Rusland/Oekraïne. Door je zoveel zorgen te maken, ga je echt geen oorlog voorkomen. Ook niet dat er een atoombom valt. Dat ligt helaas echt helemaal buiten onze invloedssfeer…
Enige wat je kunt doen is van je tijd hier proberen te genieten (is makkelijker gezegd dat gedaan natuurlijk) want je heb echt 0,0 invloed op hoe de zaken zich gaan ontwikkelen.
Los van dit alles lijkt de kans mij heel erg klein dat er daadwerkelijk atoombommen gaan vallen. Dit is ‘gewoon’ het zoveelste item dat door de media totaal wordt opgeblazen. Hiermee wil ik natuurlijk niet zeggen dat ze situatie niet ernstig is, maar ik zou vooralsnog gewoon rustig door blijven ademen.
 
Fijn om even te luchten want mijn angststoornis gaat door het dak en ik kan alleen maar huilen. Ik heb een dochter van 14 maanden en 29 weken zwanger dus ja stressss en emotioneel.
Wat ik mij dus afvraag is of juist al die sancties niet uitlokken van een reactie is. Daar ben ik bang voor. Hoe ver kunnen we gaan met alle sancties en werkt het juist niet aavrechts.
Of dat hij straks zo in een hoek zit dat hij denk F it en neemt de hele wereld mee de dood in. Ppff zo heftig dit. Ik begreep dat in de koude oorlog wel 2 keer de opdracht is gegeven maar dit geweigerd is door het leger. Geen idee of hij nu ook alleen kan beslissen of er ook een heel riedeltje bij hoort aan mensen die goedkeuring moeten geven (lets hope so). Over het algemeen lukt het me om overdag wat te relativeren maar de avonden zijn het ergst. Ik eet niet, slaap niet en zie continu een paddenstoel in mn hoofd. Ik maak mezelf ook gek door steeds het nieuws te lezen opzoek naar wat positiefs wat eigelijk nog meer angst en frustratie geeft. Vooral sovial media zoals Reddit. 
 
 
Hey,
Ik kan me bij deze chat aansluiten. Ik ben 19 jaar en heb een hele erge last van een angststoornis. Pfff mijn hoofd is zo moe van al dit gezeik! Ik ben nu een paar dagen zo ontzettend bang.. vooral heel bang voor een atoombom. Ik probeer geruststelling te zoeken op internet, maar die vind je bijna niet ?
ik eet niet, ik slaap niet maar heb het ook nog zo druk met andere dingen. 
wat mij ook heel veel belemmert (dit doet mijn dwangstoornis) is dat bij alles wat ik doe, (bijvoorbeeld sporten) denk ik van 'ja ik ga het niet eens meer doen want wat heeft het voor nut als ik er misschien zometeen toch al niet meer ben' of 'ik ga toch dood'.
Natuurlijk ook fucking veel angst om mijn vrienden of familie te verliezen. 
pff ik vind echt dat ze dit anders moeten gaan aanpakken. 

Nouja, sorry voor de drama maar ik hoop dat ik me misschien opgelucht voel xxx
 
 
Hoi allemaal ,
ook ik herken mezelf hierin enorm . Zit vanaf 3 februari al overspannen thuis , ben voor alles bang en dan nu ook dit erbij . Ben ook super bang voor dat er dadelijk inderdaad een bom gaat vallen en we allemaal dood gaan , want ik wil nog helemaal niet dood ? gisteren was ik zo enorm bang , durfde even niet meer te bewegen in huis bang dat het ieder moment al kon gebeuren . Daarna durfde ik ook niet meer alleen naar buiten ,  bang dat dat dan zou gaan gebeuren . Wil zo graag de kindjes bij me hebben nu ipv op de opvang . Ga zo boodschappen doen voor t geval we over een paar dagen ons huis niet meer uit kunnen ?
gisteren m'n therapeut hierover in alle paniek wel gebeld en haar advies was naar de huisarts voor medicatie maar daar ben ik zo enorm fel op tegen dat ik die stap echt niet wil zetten . 
zo moeilijk om dan mama te zijn, willen genieten van de kids die heerlijk in het ' nu ' leven en ondertussen mijn hoofd dat alle kanten op gaat . 
 
Terug
Bovenaan