Angst oorlog

Hoi, ook hier erg herkenbaar.. ben inmiddels 30 week zwanger en ik merk ook dat het bij mij voor veel angst en onrust zorgt. Probeer niet teveel het nieuws te kijken. Misschien een vast moment op de dag en praat erover bij wie jij je prettig voelt! Wat mij helpt te Denken.. we staan er allemaal het zelfde voor.. misschien dat het jou ook helpt. Hopelijk is de rust snel weer gekeerd.. 
 
[quote quote=10535862]Ha! Ik ben historicus en probeer zelf geruststelling te halen uit wat ik van de Koude Oorlog weet.. ik weet niet of het jou helpt, maar het proberen waard:eek:p het hoogtepunt van de Koude Oorlog (de Cuba Crisis in 1962) werd er vanuit meerdere kanten (zowel vanuit Sovjet Unie als Amerika) gedreigd met de inzet van kernwapens. Gesprekken tussen de toenmalige regeringsleiders zorgden toen voor de-escalatie. De situatie nu is heel andere: Poetin dreigt met (kern)wapens en de aanval op NAVO-landen. Maar gelukkig is de reactie vanuit andere landen dit keer niet terug-dreigen met kernwapens en militaire spierballen-taal, maar met economische sancties. Die Rusland op een heel andere manier raken. Ook Ruslands belangrijkste partners (China bijvoorbeeld) spreken zich nu voorzichtig uit tegen de oorlog. Een ander groot en hopelijk geruststellend verschil: in de Eerste en Tweede Wereldoorlog lagen de oorlogsfronten in West-Europa zelf (ook in Nederland en België, omdat er gevochten werd tussen oa bijvoorbeeld Duitsland en Frankrijk). Dat is nu niet het geval en dat gaat nu ook niet gebeuren, omdat al onze buurlanden ook zijn aangesloten bij de NAVO/EU.We gaan in Nederland op korte termijn ongetwijfeld economische gevolgen van de oorlog ondervinden (prijzen van benzine/gas etc die omhoog gaan, de komst van vluchtelingen naar Nederland toe), maar dat is hopelijk geen reden om angstig van te worden. Hopelijk heb je hier iets aan. Als je meer wilt weten, dan hoor ik het natuurlijk ook graag![/quote]
Erg bedankt voor je reactie, dit soort info en kijk op de zaak helpt absoluut!
inmiddels zijn we een aantal dagen verder en zie ik in dit topic dat er meer zijn die helaas zo veel angst ervaren. Het blijft ook voor mij moeilijk, maar het gaat al wel wat beter. Dingen die helpen en een ander misschien ook:
- Maak een uitgebreid gedachteschema: waar ben je bang voor? waarom ben je daar bang voor? Waarom is dit scenario nu niet in die mate realistisch? Lees dit elke keer door als je weer overvallen wordt door angst. Je kunt dit schema blijven aanvullen met argumenten voor waarom je angst niet in die mate reel is.
- Probeer zo min mogelijk het nieuws te volgen. Wil je toch even op de hoogte gehouden worden, luister dan bijv een x het radio nieuws. Dit is vaak feitelijk, beknopt, je kan niet doorklikken en wordt dus niet gelijk meegezogen in een lawine van informatie.
- Praat met mensen die dichtbij je staan over je angst, die dus eigenlijk in dezelfde situatie zitten maar deze angst niet zo ervaren en laat hen je helpen relativeren. Schrijf hun argumenten, als die voor jou werken, ook bij je gedachteschema.
- Spreek evt met iemand af dat diegene je op de hoogte brengt als er nieuws is waar je van op de hoogte moet zijn. Het geeft misschien rust in het niet volgen van nieuws om te weten dat je op de hoogte wordt gebracht als het echt nodig is 
- Probeer gezond te eten, op tijd naar bed te gaan, te bewegen en naar buiten te gaan. Dit is moeilijk als je bevriest door angst, maar wel bewezen effectief in het verminderen ervan.
- Blijf leuke dingen doen en zoek afleiding, ook al wil je het liefst je terugtrekken. Je stress-systeem is op hol geslagen en moet weer rustig worden. Help jezelf om dit stress-systeem weer een beetje tot rust te laten komen.
Het blijft natuurlijk een spannende situatie, dat is niet te ontkennen. Maar onthou dat geen enkel land erbij gebaat is om deze situatie verder te laten escaleren. Europa niet, Rusland niet, VS niet, de gehele NAVO niet, China niet, Canada niet etc. 

Onthou ook dat alle mensen in Europa in hetzelfde schuitje zitten, maar dat niet iedereen zo intens angstig is als jij. Dat helpt misschien inzien dat jouw angst en stress nu even te ver is doorgeschoten en dat het niet in relatie is tot de huidige situatie.
Hierbij vind ik het ook belangrijk om te vermelden dat ik me ervan bewust ben dat wij nu onze angst zo kunnen relativeren, maar dat er nu dus ook veel mensen in Oekraïne zijn die zich zo voelen omdat ze wél in een vreselijke situatie zitten. Dat is afschuwelijk en ongelofelijk verdrietig. Mocht je kunnen bijdragen dmv het doneren van goederen of geld, doe dat vooral. Voor de mensen die jouw angst nu leven. 
 
 
Hoi fijn deze bericht te lezen we zijn wel al inmiddels paar dagen verder en situatie veranderd elke dag spanningen lopen hoog op china en VS Europa die maar wapens blijven sturen de sancties ja ik ben ook wel heel bang dat uit de hand gaat lopen en een koude of 3 wereld oorlog krijgen en ik hoop het niet hoor die onschuldige mensen wij zijn niet die het doen ik kijk veel nieuws en ik wordt heel bang 
 
Jeetje wat een herkenning. Ook ik ben zo vreselijk bang voor kernoorlog en de bom! Ik kan niet meer normaal functioneren. Paniek aanvallen, slaap en eet niet meer! Zo bang dat de sancties juist alleen maar olie op het vuur zijn en hij juist op de knop drukt.. en gaat hij daar alleen over? Ik blijf maar malen. Dit hou ik niet lang vol! Heb wel hulp gezocht maar die kan niet de angst wegnemen want de dreiging blijft en is reeel dus dat helpt tot nu toe nog niet.. wel fijn te merken dat ik niet de enige ben. 
 
[quote quote=10535862]Ha! Ik ben historicus en probeer zelf geruststelling te halen uit wat ik van de Koude Oorlog weet.. ik weet niet of het jou helpt, maar het proberen waard:eek:p het hoogtepunt van de Koude Oorlog (de Cuba Crisis in 1962) werd er vanuit meerdere kanten (zowel vanuit Sovjet Unie als Amerika) gedreigd met de inzet van kernwapens. Gesprekken tussen de toenmalige regeringsleiders zorgden toen voor de-escalatie. De situatie nu is heel andere: Poetin dreigt met (kern)wapens en de aanval op NAVO-landen. Maar gelukkig is de reactie vanuit andere landen dit keer niet terug-dreigen met kernwapens en militaire spierballen-taal, maar met economische sancties. Die Rusland op een heel andere manier raken. Ook Ruslands belangrijkste partners (China bijvoorbeeld) spreken zich nu voorzichtig uit tegen de oorlog. Een ander groot en hopelijk geruststellend verschil: in de Eerste en Tweede Wereldoorlog lagen de oorlogsfronten in West-Europa zelf (ook in Nederland en België, omdat er gevochten werd tussen oa bijvoorbeeld Duitsland en Frankrijk). Dat is nu niet het geval en dat gaat nu ook niet gebeuren, omdat al onze buurlanden ook zijn aangesloten bij de NAVO/EU.We gaan in Nederland op korte termijn ongetwijfeld economische gevolgen van de oorlog ondervinden (prijzen van benzine/gas etc die omhoog gaan, de komst van vluchtelingen naar Nederland toe), maar dat is hopelijk geen reden om angstig van te worden. Hopelijk heb je hier iets aan. Als je meer wilt weten, dan hoor ik het natuurlijk ook graag![/quote]
 
jouw stukje helpt echt enorn! Dank je wel hiervoor! 
 
Hoi, ik zie wat meerdere jongeren voorbij komen op dit forum ook en ben zelf ook slachtoffer van angsten. Ik slaap nu al 2 weken heel slecht en heb zelfs geregeld nachtmerries. In mijn nachtmerries wordt het vaak ineens donker (stroom uitval of een mega ontploffing) en gaat het nood alarm af... zo nu ook ben ik net wakker geschrokken uit een nachtmerrie, het is 4:00 in de ochtend en ik weet niet of ik nog verder kan slapen, was zelfs te bang om naar de wc te gaan. Heeft iemand hier tips voor? 
 
Hoi jetteke ,(en andere)
Ik ben benieuwd hoe het met jullie is nu? Bij mij gaat het nl steeds slechter (wist niet dat dat kon) en weet niet waar ik het zoeken moet..hoe is bij jullie de angst nu? En jetteke hoe sta jij er nu in? Jouw vorig stukje hielp nl wel? Is die kijk verandert nu we wat verder zijn?     
 
Hi,
wat vervelend dat het eigenlijk steeds slechter gaat. In mijn vorige reactie heb ik een aantal stappen genoemd die je kunt nemen om de angst wat te laten zakken. Heb je die daadwerkelijk geprobeerd voor toch zeker 1-2 weken?
ik weet dat het heel moeilijk kan zijn om bijv weinig tot geen nieuws te volgen, maar afstand nemen gaat echt helpen. Kijk of iemand voor jou bijv het nieuws kan checken 1x per dag en het je laat weten als er iets is dat je zou moeten weten.
Blijft het? Dan adviseer ik je om naar de huisarts te gaan, omdat deze angst je leven te veel lijkt te beheersen. Je hebt wat hulp nodig om er weer uit te komen. 


Bij mij gaat het nu gelukkig al een heel stuk beter, oa dankzij de eerder beschreven maatregelen die ik heb genomen. Blijf je beseffen dat iedereen in NL in 'hetzelfde schuitje' zit en toch maar heel weinig mensen zo'n angst ervaren als jij. Dat geeft wel aan dat het buitenproportioneel is en dat het grotendeels in jezelf zit. Misschien helpt dat ook wat relativeren.
 
Terug
Bovenaan