Angstig voor de bevalling

He!

3 jaar geleden had ik ongeveer hetzelfde tekstje neergezet.
Ik heb zelf geen goede ervaring met mijn bevalling.
Het duurde bij mij 21 uur en is een ziekenhuisbevalling geworden.
Na uren met persweeën te hebben gelopen maar met 3 cm ontsluiting in de nacht naar het zh gegaan.
Daar kreeg ik uiteindelijk na van allerlei prikken enz een ruggenprik.
Wat een verlossing!! Bij mij was het echt niet te houden. Maar iedere bevalling is anders, een heel aantal bevallen voor de eerste keer in bv 6 uur en fietsen er zo doorheen.
Het is echt zo verschillend! Ik ben nu voor de 2e keer in verwachting en weet wat me ongeveer te wachten staat... Ik wil hoe dan ook bevallen in het ziekenhuis zodat als er iets aan de hand is, dat ik er al ben. De verloskundige begeleid het ook gewoon tot het minder goed gaat. Dan pas draagt ze je over aan de gyn. Ik wil de 2e keer een tens apparaat gebruiken, je kan hem kopen en huren. Lees er maar eens over op internet. Maak je maar niet te druk dat doe ik ook niet. Het komt zoals het komt en het komt geloof me ;) Doe waar je denkt je goed bij te voelen! Succes hoor! Groetjes
p.s dat van als het is geboren ben je alles vergeten vind ik zo een flauwekul... Ik heb een flinke knip gehad en kon een maand niet lopen. Dus zo snel vergeet je het niet... (maar dat is ook weer niet bij iedereen)

Hoi,

De enige tip die ik kan geven is bereid je rustig (zonder al teveel drama) op de bevalling voor. Mij hebben zwangerschapsyoga en het boek 'Veilig Bevallen' van Beatrijs Smulders goed geholpen. De yoga helpt je om je ademhaling onder controle te houden en de pijn weg te blazen en te ontspannen, het boek hielp mij om een realistisch beeld te krijgen van wat me te wachten stond, zonder allerlei horrorverhalen die bijvoorbeeld wel op internet circuleren.

Al met al heb ik mijn bevalling als erg prettig ervaren. Ja het doet pijn, maar tegelijkertijd maakt je lichaam ook hormonen aan die ervoor zorgen dat je de pijn aankunt, een soort pijnstiller dus. Als dat onvoldoende werkt zijn er allerlei manieren van pijnstilling mogelijk. Verder kreeg ik ook een enorm onoverwinnelijk gevoel na de geboorte en voelde mij superwoman. Dat gelukzalige en sterke gevoel heb ik nooit eerder gehad en daarna ook niet meer. Helaas kon ik er niet al te lang van genieten, want mijn baarmoeder sloot niet goed waardoor ik uiteindelijk 5 liter bloed verloor. Maar het gekke is dat ik direct na alle toestanden zei: het is het allemaal waard geweest! En zo is het, de beloning is ongelooflijk groot!

Veel succes en als je al bevallen bent, laat ons nog even weten hoe het gegaan is!

Ik had precies hetzelfde.Zag er ook enorm tegenop omdat je gewoon niet weet wat je kan verwachten de eerste keer.Je kan je nog zoveel inlezen,maar iedere bevalling is anders en je moet het gewoon over je heen laten komen.De baby moet er nou eenmaal toch uit en je weet niet hoe het gaat lopen.

Ik heb zelf een hele heftige bevalling gehad van mijn dochter die nu 4maanden is.Zal je de details besparen,maar heb er 30uur over gedaan.Het eerste moment dat zij op mijn borst gelegd werd was ik alle pijn kwijt.Dus echt het cliché is waar.Ik zei de eerste dagen ik doe dit nooit meer,maar nu 4maanden later denken we toch echt wel al aan een tweede.(nu nog niet hoor maar als onze dochter een jaar is)ik ben d.m.v IVF zwanger geraakt en we hebben er 4jaar over gedaan dus daarom willen we ook niet lang wachten met tweede.

Maar probeer er niet al te veel aan te denken.Het doet gewoon pijn,maar ik heb in mijn omgeving zoveel verschillende verhalen.Bij de terugkomdag op de yoga was mijn verhaal het heftigst.Alle bevallingen waren goed verlopen.Mijn bevalling was er niet een volgens de boekjes en is dus niet een alledaagse bevalling.Helaas was het mijn bevalling,maar als ik er aan terug denk weerhoudt het mij absoluut niet om voor een tweede te gaan.

Heel veel succes meid.En je kan het!!

Mijn eerste (en enige) bevalling is dat aller mooiste en meest bijzondere ervaring van mijn leven. Ik zou het zo morgen weer doen en ik kijk ontzettend uit naar de volgende keer.

Hoe minder angstig je bent, hoe groter de kans is dat je 'makkelijk' bevalt (uiteraard bevalt niet iedereen makkelijk, die niet angstig is) maar spanning en stress zorgen er voor de de weeën minder effectief zijn, de ontsluiting minder snel vordert etc. Dus..
Ontspannen, het moet er toch uit!

Terug
Bovenaan