Antidepressiva tijdens zwangerschap

Hoi,
ik ben 12+een beetje zwanger en slik escitalopram 10mg.
wilde ermee stoppen maar de zwangerschapshormonen hebben mij weer depri gemaakt en had t echt k*t. Ben doorverwezen naar de popoli in zwolle en daar gaven ze ook aan dat het superonverstandig is om te stoppen en dat het geen kwaad kan. Ze willen nu zelfs mn dagelijkse dosis iets gaan verhogen omdat het nog erg weinig doet voor me. 
Over bevallen hebben we het nog niet gehad, maar zou het alleen maar fijn vinden als dit onder extra toezicht gebeurd.

Tijdens zwangerschap stoppen is inderdaad geen goed idee! Afbouwen zou evt kunnen, maar dan is mijn advies  probeer op alternatieve wijze hulp te zoeken. Genoeg instanties waar je ondersteuning kan krijgen tijdens je zwangerschap. Een extra dagboek bijhouden is bv. een goed idee zodat je kan bij houden hoe je je voelt. Verder heeft het voor het kind geen ernstige bijwerkingen..maak je maar geen zorgen!

Hoi allemaal! Fijn om te zien dat ik niet de enige ben! Ik ben inmiddels 10w zwanger en nog steeds (al ca 16jr)aan de paroxetine 20mg.
.Mijn huisarts had ook geadviseerd om te stoppen, maar bij mij werkte dit ook niet. Een intake bij de poppoli gehad 2 jaren geleden en me goed laten informeren. Mij werd verteld dat ze de baby de eerste dag(en) willen monitoren omdat er uit de theorie verwacht kan worden dat de baby ontwenningsverschijnselen zou krijgen. Meer formaliteit maar hier is echter niet voldoende onderzoek om te zeggen dat het echt iets doet. 

Ik zit inmiddels ook gewoon  weer aan de citolapram. Idd goed om te lezen dat ik niet de enige ben. Ben ook onder begeleiding bij de psych van de pop poli. Moet in t ziekenhuis bevallen en 12/24 uur blijven ter observatie. Maar dat vind ik niet erg. Succes allemaal meiden! 

Huisartsen geven de 'standaard' reactie, beter van niet. En als (toekomstige) moeder wil je je kind de beste start geven. In ons geval blijkt het dat een gestresste moeder ook niet goed is...maar een huisarts heeft gewoon minder ervaring hierin. Ik ben i ieder geval blij dat ik van de poppoli heb gehoord!

Ik ben 11 weken zwanger en heb ook paroxetine 10 Mg , de dokter adviseerde ook om ermee te stoppen, maar geen enkel medicijn is goed tijdens de zwangerschap denk ik. En als je door stoppen met medicijnen terugval krijgt of meer stress lijkt me dat ook niet goed voor de zwangerschap. Dus ik blijf mijn medicatie gewoon nemen en dan maar bevallen in het ziekenhuis en even ter observatie blijven. 

Hoihoi, 
Ik ben 5+6d zwanger en gebruik citolapram 30mg. 
Huisarts geeft aan dat een stabiele basis/stemming (=met medicatie) de voorkeur heeft ipv afbouwen dit kan een hoop stress opleveren; wat vaak nog minder is.  
Ik hoor morgen of ik hiervoor onder controle moet blijven in het zkh of dat het ook bij de vk kan. 
Liefs 

Hoi!
Ik ben inmiddels 37 weken zwanger van een gezonde tweeling, gebruik al 10 jr paroxetine. Voor wij gestart zijn met het trachten zwanger te raken, heb ik research gedaan of het beter zou zijn te stoppen met Parox. (Ik ben zelf verpleegkundige)
Er zijn belachelijk weinig onderzoeken gedaan naar zwangerschappen en de langere termijn gevolgen van paroxetine voor het kind. Huisartsen hebben simpelweg te weinig of gewoon geen kennis hiervan. Ook psychologen/psychiaters niet. 
De website van gynaecologie en obstetrie (www.nvog.nl) gaf mij concrete antwoorden die ik verder nergens kon vinden :) Deze kan doorgaans iedere gynaecoloog ook toelichten.
Je kunt gewoon bij de verloskundige onder controle blijven, je moet wel op het ziekenhuis bevallen en minimaal 12 uur blijven na de geboorte ivm minimale gezondheidsrisico's. De risico's vind je op nvog.nl.
Lang verhaal kort; lekker de paroxetine blijven gebruiken, het levert meer stress op af te bouwen (dit moet in zeer kleine stappen ivm enorm risico op terugval klachten!!! En dit proces duurt lang. Je kunt niet cold turkey stoppen!) en stoppen met de medicatie, dan je goed te voelen en als stabiele vrouw een kind te baren en op te voeden?

Terug
Bovenaan