Antidepressiva tijdens zwangerschap

Ik slik zelf niks, maar slikte voor zwangerschap methylfenidaat. Er zijn geen hele uitgebreide onderzoeken baar gedaan, maar advies is wel écht stoppen bij zwangerschap. Dat kon gelukkig ook ‘makkelijk’ omdat het kortwerkend is.
Van te voren heb ik dit uitgebreid besproken met mijn psychiatrie. Zij heeft de nodige research gedaan en zoals hierboven ook al wordt gezegd; depressieve moeders zijn schadelijker dat veel van de antidepressiva’s. Bij mij is het advies bij somberheid (weer) te beginnen met Sertraline/Zoloft, omdat hiervan bekend is dat het veilig is tijdens de zwangerschap en borstvoeding. Wel is het advies dan meteen medisch bevallen, omdat baby’s inderdaad vaak last hebben van ontwenningsverschijnselen, zoals krampjes. Volgens mijn psychiater is het sneu om te zien (baby die worstelt en huilt), maar is het na een dag, 2 dagen over en daarna is alles normaal.
Sterkte! Goed dat je naar de POP-poli bent gegaan trouwens, dat is hier ook het advies bij eerste symptomen van somberheid..! 

In ieder geval zou ik afbouwen niet onderschatten. Ik heb er zeker een halfjaar over gedaan en het was geen pretje. Zowel fysiek al psychisch als erg zwaar ervaren. Superlage bloeddruk, zwevend over straat, huilbuien, wekenlang knallende koppijn. Had Lexapro en toen Prozac. Echt per mg afgebouwd. Niet zomaar stoppen hoor! Ik vind dat afbouwen echt onderbelicht en onderschat is. 
Zou toch gewoon blijven slikken als het even kan. Ik merk nu ik zwanger ben (was al 2 jaar terug gestopt met anti-depressiva) dat ik ook weer veel emotioneler en onzekerder ben en bang ben dat het weer depressie triggert. Had ook een vriendin die tijdens het eerste trimester erg somber was... Dus beter naar de POP en je goed laten adviseren. 
Boek van Vera van Zelm over zwangerschap is ook wel leuk, zij heeft ook kind gekregen terwijl ze aan de antidepressiva zat. Het heet: Feliciteer hem maar, ik vind er tot nu toe geen reet aan. 

Tijdens mijn zwangerschappen 11 en 9 Jaar geleden ben ik gestopt tijdens de zwangerschap met het slikken van mn paroxetine. Ik gebruik deze medicijnen al sinds 2005 en heb meerdere keren willen stoppen ermee maar inmiddels geaccepteerd dat ik ze gewoon nodig heb... 
Beide zwangerschap heb ik echt als een hel ervaren en een trauma aan over gehouden. Ben bij beide met 38wk ingeleid zodat ik zo snel mogelijk weer kon starten met mijn medicijnen.
Inmiddels is gelukkig meer bekend over antidepressiva en zwangerschap.. 
Ik ben nu 8wk zwanger en heb mijn verloskundige al aangegeven deze keer wel mijn medicijnen te blijven slikken en ze stond hier absoluut achter. Ze zei al gelijk dat er inmiddels een hoop veranderd is ten opzichte van 10 jaar geleden. Dus hopelijk deze keer een fijnere zwangerschap!

Ik slik ook antidepressiva, mag deze gewoon door blijven slikken. Bij de bevalling moet je min 12 uur in het ziekenhuis blijven ter observatie. Iedere baby heeft kans op “opstart problemen” zoals moeite met eten etc. Bij het gebruik van anti depressiva is die kans net iets groter, maar dat is dan ook alles. Je baby heeft niets aan een depressieve moeder, dat is eigenlijk nog veel schadelijker als je denkt aan de hechting. Gewoon lekker blijven gebruiken, maak je echt geen zorgen 

Terug
Bovenaan