's Avonds niet in slaap komen. Wie helpt me met tips?

Al weken lang is Vera 's avonds niet in slaap te krijgen. Lag ze eerst om 9 uur in bed, nu wordt het vaak 10 of 11 uur. Hoe het eruit ziet:
Om 18 uur de 4e voeding. Meestal vertikt ze het dan al om nog een slaapje te maken. Dus maar weer naar beneden en in de box of wipstoel (of het liefst wordt ze dan rondgesjouwd..). Om 20 uur is ze dan zo enorm moe, dat ik haar dan maar alvast ga voeden (ipv 21 uur). Half 9 naar bed en dan begint het ...... krijsen, krijsen, krijsen. Dus eruit, troosten, erin, krijsen, eruit, borst om rustig te worden, erin, eruit, nog maar een borst en uiteindelijk om 22 uur of soms nog later is ze zo moe dat ze zich overgeeft en in slaap valt. Ik heb alles geprobeerD: haar in mijn bed de laatste voeding geven, zodat ze daar in slaap valt. Maar nee hoor, ook dan -ploep- ogen wijd open als ik me beweeg en wakker en begint het hele riedeltje van voren af aan. Laten huilen: ze huilt zich compleet overstuur dan. enz.. Oja, en een speentje gekocht, nou , dat hielp dus 1 avond, daarna ook niet meer.

Wie heeft de gouden tip? Marielle sliep op deze leeftijd al om 7 uur 's avonds en ik wil na 5 maanden ook wel weer eens mijn avond terug! Op deze manier maak ik dagen van 16 uur met de kids....

mijn kleintje sliep rond vier maanden ook al om 7 uur maar kreeg dan nog om half tien eten en ging gelijk weer slapen nu hij ouder was ging dit later worden half tien pas
nu is hij 6,5 maand en gaat hij half zeven naar bed en krijgt hij half negen nog de fles

ik denk dat het belangrijk is dat je regelmaat hebt een vast bed ritueel
mijn kleintje weet het nu gewoon half negen is het echt slaap tijd

en vooral niet in bed en weer eruit en dan weer erin enz.

of savonds als ze niet in bed wil slapen wandelen dan valt ze ook wel in slaap is ook rustgevend voor jullie en zo komt er een vast ritme
want als de klientje overmoeid zijn willen ze al helemaal niet meer slapen

en mocht een ritueel niet gelijk werken toch een aantal dagen de tijd geven kleintje moet er aan wennen en mocht het dan nog niet lukken dan pas overstappen naar een andere methode
niet te veel en te snel door elkaar

succes ermee

Jeetje, da's balen! Ik kan me voorstellen dat je je avond terug wilt. Esther slaapt al een dikke twee maanden vanaf 19.30 uur en daar geniet ik echt weer van.

Vanaf de eerste paar keer dat ze rond die tijd in slaap viel en dan de nacht in ging, dachten we 'o.k., je kúnt het dus wel'. Vanaf dat moment was de regel: rond die tijd ga je in bed en dan kom je je kamer ook niet meer af. Als ze huilde, lieten we haar 5 minuutjes huilen, gingen haar dan weer even aaien en een speen geven, dan weer 5 minuten huilen, enz. Werd ze echt hysterisch, dan haalde ik haar uit bed en troostte haar op haar kamer in het donker. Zodra ze weer stil was, meteen weer in bed. Ik gaf haar geen extra aandacht en ze kwam dus ook haar kamer niet meer uit. En zo bleven we bezig, maar da's maar 2x nodig geweest of zo.

Ook hebben we iedere avond een vast ritueel: eerst in bad/douchen, dan een fles op haar al donkere kamer, dan instoppen, een liedje zingen, kusje, pingelmuziekje aan een weg.

Voor ons werkt dit heel goed, maar ja, ieder kind is anders. Ik denk dat je moet bedenken wat voor Vera de meeste kans van slagen heeft qua ritueel en troostmanier en dat dan consequent volhouden.
Ze beginnen nu helaas wel de leeftijd te krijgen dat ze doorhebben dat jij met ze rond sjouwt als zij gaan huilen. Esther begint dat in ieder geval door te krijgen w.b. de box.

Succes!

Eveline

Hoi,

Heb een beetje hetzelfde advies als Eveline. Voorspelbaarheid geeft rust. inderdaad hier ook altijd badje, fles, bed in pinglmuziekje en zoen.Nu gaat hij minder vaak in bad, maar als ij twijfel over zijn rust dan doe ik het wel. Babymassage wil ook wel helpen om ze te kalmeren. Jorden ging ook lange tijd slecht slapen. Het problem met hem was dat als je hem oppakte en troostte, hij weer kalm werd en weer energie kreeg. Zodra ik hem weer neerlegde begon het weer opnieuw. Zo kon het uren doorgaan. We hebben hem toen laten huilen en zowaar hij stopte ermee in 35 minuten. De 2de dag in 25 min. en na enkele dagen huilde hij zich na 5 minuten in slaap. Wel zielig om ze zo te laten huilen, maar uiteindelijk huilt hij minder op zo'n avond dan dat ik elke keer na hem toeging. Zefs aaien over zijn hoofd maakte het elke keer erger. Nog steeds gaat hij graag en makkelijk naar bed. WEl elke keer heel voorspelbaar. Met Hidde zijn we dus maar gelijk met die regelmaat begonnen en dat werkt super. Van het begin was zijn officiele slaaptijd een uur of 7. Nu is hij zoiezo een makkelijk manneke. Anderen zullen wel andere manieren hebben maar hier werkt deze aanpak goed.

Succes, en hopelijk heb je snel weer je avond voor jezelf.

Marjanne

Overdag is het dus geen enkel probleem: neerleggen, popje geven, muziekje aan, kus op het voorhoofd en wegwezen. s' Avonds werkt dat dus niet... Ik heb nu nog de hele middag om te bedenken welke manier ik vanavond ga gebruiken, meer ideeen blijven welkom!

Ja, ik denk toch dat een avond ritueel heel goed is. Een badje en wandelen zijn ook rustgevend. En ervoor zorgen dat  ze (vooral vlak voor het slapen), niet te veel prikkels binnen krijgt (radio, tv, drukke visite) en haar niet te moe laten worden voor je haar in bed legt. Nou dat was het wel zo'n beetje met tips bij mij vandaan. Misschien krijg je er nog meer en ik hoop dat het vanavond goed gaat! Laat het ff weten?

groetjes mieke

Misschien een bedlampje? Als het overdag wel lukt en 's avonds niet...misschien is ze dan gewoon een soort van bang in het donker? En als er dan een lichtje is en misschien een zacht muziekje voor het nodige achtergrondgeluid, dan heeft ze wellicht wat minder het gevoel 'de nacht in te gaan' en geeft ze zich misschien makkelijker over aan de slaap.

Je hebt ook van die dingen die op het plafond projecteren, daar schijnen kindjes ook slaperig van te worden.

Terug
Bovenaan