Autisme

<p>Hallo allemaal, </p><p>Ik ben sinds 9-7-19 moeder van onze prachtige dochter, echter heb ik een onderbuikgevoel dat ze autistisch is.</p><p>Ze is nu acht maanden en ze laat het volgende zien:</p><p>Flappert met handen en armen zodra ze vrolijk is, moe is, verdrietig is. Slaapt weinig. Speelt als ze een speelgoedje heeft met de etiketjes die zoekt ze de hele tijd op bij elk speelgoed etc.</p><p>Ik ben met haar bij de fysiotherapeut bezig, dit op aanraden van ostheopaat paar maanden geleden, nu merkte onze therapeute op dat ze een hoge spierspanning in benen en iets verhoogde spanning in armpjes heeft. Via het consultatiebureau zijn we nu in contact met een neuroloog. </p><p>Mijn vraag is of er ouders zijn die hun verhaal willen delen, over hoe hun baby ontwikkelde of zich gedroeg toen ze ongeveer deze leeftijd hadden. </p><p>Ze maakt overigens wel gewoon oogcontact, ze lacht, ze luistert niet altijd naar haar naam. Nogmaals ik zeg niet dat ze het heeft maar ik vermoed het, niet aanvallend of in andere mate bedoeld voor ouders met kinderen die wel autisme hebben</p><p>Liefs </p>
 
Komt er autisme voor in de familie? Ik heb mijn twijfels als ik je verhaal zo lees want mijn beiden kinderen waren als baby en mijn zoontje nu nog van 2 geobsedeerd door etiketjes het ging ze helemaal niet om de knuffel. En is het niet kenmerkend voor autisme dat ze geen oogcontact maken? Maar je kan natuurlijk altijd naar je huisarts gaan al is het alleen maar om je gerust te stellen 
 
Bedankt voor je reactie, nee er komt voor zover wij weten geen autisme voor in de familie, wel een nichtje van mijn man die heeft een verstandelijke beperking. En idd het is voor wat ik heb kunnen lezen aan informatie over autisme. 
Uit je antwoord haal ik uit dat jou kinderen geen autisme hebben? 
 
Nee geen enkele aanwijzing daarvoor ik denk dat die obsessie voor etiketjes gewoon een beetje kleine kind eigen is maar nogmaals als je twijfelt kan je altijd naar de huisarts gaan al is het alleen maar om je gerust te stellen 
 
Ja dat geloof ik ook.
We zijn nu via onze fysiotherapeut en het consultatiebureau in contact gebracht met een neuroloog, dus er wordt iets mee gedaan al was dit niet puur en alleen voor de verdenking van autisme dus ben benieuwd wat daar uitkomt 
 
Moeilijk te zeggen bij zo'n kleintje.  Sowieso komt autisme bij jongetjes veeeel vaker voor dan bij meisjes.
Mijn jongste dochter is nu 7.5 maand. Ze speelt ook vaak met de etiketjes en frummeltjes aan speelgoed. Deed mijn oudste dochter ook altijd. Dat vinden baby's gewoon interessant. En op haar naam reageren doet ze echt nog nooit, dat hoeft ook nog helemaal niet met 7-8 maanden!! 
Fladderen KAN idd een teken van autisme zijn maar hoeft niet. En met hoge spierspanning net zo.
Ik werk op een kinderdagverblijf en als er al een vermoeden van autisme is, komen de eerste tekenen vaak pas aan het licht tussen de 1.5-3 jaar oud.. met baby's is het nog zo moeilijk om er iets van te zeggen. Alle baby's hebben zo hun eigenaardigheden en ze ontwikkelen zich allemaal op hun eigen manier..
Ik zeg niet dat je kindje GEEN autisme heeft, want natuurlijk kan dat! Maar ik wil je wel adviseren het even een beetje los te laten en te genieten van je baby!! Doen hoor, ze is zo snel groot!!
 
Moeilijk te zeggen bij zo'n kleintje.  Sowieso komt autisme bij jongetjes veeeel vaker voor dan bij meisjes.
Mijn jongste dochter is nu 7.5 maand. Ze speelt ook vaak met de etiketjes en frummeltjes aan speelgoed. Deed mijn oudste dochter ook altijd. Dat vinden baby's gewoon interessant. En op haar naam reageren doet ze echt nog nooit, dat hoeft ook nog helemaal niet met 7-8 maanden!! 
Fladderen KAN idd een teken van autisme zijn maar hoeft niet. En met hoge spierspanning net zo.
Ik werk op een kinderdagverblijf en als er al een vermoeden van autisme is, komen de eerste tekenen vaak pas aan het licht tussen de 1.5-3 jaar oud.. met baby's is het nog zo moeilijk om er iets van te zeggen. Alle baby's hebben zo hun eigenaardigheden en ze ontwikkelen zich allemaal op hun eigen manier..
Ik zeg niet dat je kindje GEEN autisme heeft, want natuurlijk kan dat! Maar ik wil je wel adviseren het even een beetje los te laten en te genieten van je baby!! Doen hoor, ze is zo snel groot!!
 
Vanuit Mn opleiding orthopedagogiek en wat ik zo lees uit je verhaal gaat er niet gelijk alarmbellen af hoor. Fladderen kan ASS zijn, maar komt ook bij jonge kinderen voor wanneer ze enthousiast zijn oid. Weinig slapen is niet gelinkt aan ASS. Ergens een ‘obsessie’ ergens voor hebben, zoals nu met die labeltjes zou mogelijk kunnen. Maar weet je, ze is nog zo jong hè! Zo basaal zegmaar, het kan alle kanten op. Het kan allemaal ‘jong gedrag’ zijn. Dingen wat klassiek autisme zou kunnen zijn bij jonge kinderen is bv weinig/geen oogcontact, geobsedeerd kijken naar draaiende dingen, lichamelijk contact willen vermijden, rijtjes met speelgoed maken. Maar nogmaals, ze is nog zo jong. En ASS is ook zo breed. Ik zou adviseren om het tijd te geven en bij twijfel te overleggen met cb of huisarts. Succes!
 
Terug
Bovenaan