Autisme

Hi,
Zelf geen ervaring mee, wel ben ik orthopedagoog. Vaak worden kinderen voor het 2e levensjaar nog niet gediagnosticeerd met autisme. Dit heeft te maken met de ontwikkeling die per baby/kind kan verschillen. 


Ik kan je verder niet helpen met kinderen die autisme hebben en hoe ze als baby waren. Net als dat elk kind anders ontwikkelt, is het ook zo dat er verschillende uitingsvormen zijn van autisme. Het niet maken van oogcontact kan, maar hoeft dus niet!
Fijn dat er wel verder wordt gekeken bij de neuroloog. Succes!
 
 
Lieve allemaal super bedankt voor de lieve reacties
Ik probeer ook echt van onze knapperd te genieten maar het fladderen met haar armpjes en handen doet ze al best lang en daar begon het mee dat ik mijzelf zoveel zorgen maak. Manlief zegt ook dat hij denkt dat er niks aan de hand is maar hij steunt me heel erg qua mijn moedergevoel volgen, zo zijn we er achter gekomen dat ze koemelk intolerantie heeft na vijf maanden tobben en een huisarts en consultatiebureau zeggen dat het niet zo is totdat ik op mijn strepen ging staan.
Ik hoop dat we snel iets van de neuroloog vernemen  en we te horen krijgen of er iets aan de hand is of kan zijn of dat ze gewoon lekker is zoals ze is. Dat het bijna constant flapperen met haar handjes en armen niks "afwijkends" is
 
 
Er is hier echt nog weinig  over te zeggen op deze leeftijd, maar tot nu toe zou ik me echt geen zorgen maken. Lijkt gewoon normaal babygedrag. Heb trouwens zelf op een kdv gewerkt voor kindjes met ASS (psychologie als achterhrond) en ook bij mij gaan er geen alarmbellen af op basis van wat je beschrijft. 
Gaat ze naar een kdv? Ervaren medewerkers signaleren vaak snel of er afwijkend gedrag is. Kan je misschien daar ook overleggen/je zorgen laten wegnemen
 
Als ik je verhaal zo lees vind ik het niet perse een typisch beeld moet ik eerlijk zeggen! Mijn ene broertje is autistisch, heb mijn ouders (die heel regelmatig oppassen) nooit gehoord over overeenkomsten tussen mijn zoontje en mijn broertje destijds (terwijl ik wel veel overeenkomsten zie tussen wat jij zegt en wat mijn zoontje doet). Ik weet dat het heel lastig is bij jonge baby's en je onderbuikgevoel wil ik ook niet neerzetten als onzin, maar mijn zoontje van 7,5 mnd speelt ook altijd met de etiketjes en frummeltjes, heeft hoge spierspanning in zijn beentjes (overal eigenlijk) en slaapt weinig. Ik heb echter helemaal geen vermoeden van autisme (ook nooit bij stil gestaan dat dit misschien tekenen konden zijn), omdat hij verder voor mijn gevoel heel sociaal is, veel oogcontact maakt en verder voor mijn gevoel gewoon echt normaal overkomt voor een baby van zijn leeftijd. Kan het mis hebben natuurlijk....
Reageren op zijn naam doet ie heeeeel sporadisch en pas sinds kort. Maar dan nog weet ik niet echt of hij echt reageert op zijn naam of meer op onze stem en het feit dat we gericht tegen hem praten.
 
Ja het kan natuurlijk ook gewoon normaal zijn idd voor haar doen. Ik moet me denk ik gewoon niet te druk maken en gewoon het neurologisch onderzoek afwachten. Iedereen iig heel erg bedankt voor de begripvolle reacties
Het wordt heel erg gewaardeerd 
Dikke knuffel 
 
Hier ook 2 kindjes die gek zijn van labeltjes, ook ik heb net als de anderen geen autisme vermoedens. Eerst knipte ik de labeltjes er altijd vanaf tot ik merkte dat ik daarmee het speelplezier verkleinde. 
Wat een risico is, is dat als je denkt dat er sprake kan zijn van autisme, je alle kenmerken die dat bevestigen groter maakt. Alle gewone kenmerken maak je minder belangrijk. Ik merk dat bij mijn zoontje waarbij het vermoeden bestaat dat hij hoogbegaafd is. Ik ben me daarin gaan verdiepen toen zijn juf dat opperde en iedere keer als hij iets slims zegt, dan denk ik nu, "Zie je wel, school heeft gelijk!". Ik vind het moeilijk om het label hoogbegaafd niet op hem te plakken. Datzelfde kan natuurlijk ook gelden voor het label autisme.
Ik hoop  een voor jullie op een goede uitslag van het neurologisch onderzoek.
 
Terug
Bovenaan