Autisme

Fladderen met de handjes is op die leeftijd toch nog helemaal geen autisme signaal?? Volgens mij is er op YouTube een filmpje van een vader van, die zegt ook heel duidelijk, fladderen doen alle kindjes in het begin. Het wordt pas "afwijkend" als ze het later nog doen, zoals zijn zoon van ???4 jaar oud.
Mijn kindje bewoog altijd zijn handjes en voetjes, stonden nooit stil.? Met 12 maanden is het al een heel stuk minder.
En labeltjes is zó herkenbaar van alle babietjes!! Mijn ouders hebben als pleegouders heel wat kindjes gehad leeftijd 0-4, die zeiden al dat hij dat zou doen nog voor hij zelf kon reiken... daarom zijn er ook sommige knuffels en speeltjes compleet mee volgeplakt!?
Volgens mij op deze leeftijd is het enige als hij je niet aankijkt of geen contact zoekt (met jou of anderen). Wat jou kindje wel doet. Dus lekker gaan genieten.☺️?
 
Hoi,
Als ik jouw verhaal zo lees, vermoed ik eigenlijk geen autisme. Dat friemelen met etiketjes hoort erbij. Babies verkennen door details te bekijken, die zien het groter geheel nog niet (en ja, dat doen autisten vaak ook). Een etiketje e.d. is dan heerlijk om mee te friemelen en de fijne motoriek van de vingertjes te trainen. Maar het is dus heel normaal baby-gedrag.

Ik heb vier kinderen, waarvan de oudste twee (8 en 6j) sowieso autisme hebben (met diagnose). De derde (nu 3,5 jaar) is echt een heel ander kind en heeft het vrijwel zeker niet. Toch hebben ze allemaal hetzelfde baby-gedrag vertoond.

Nu is nummer 4 (nu bijna 10 mnd) hier wel weer totaal anders in baby-gedrag en daar vermoed ik dus wel weer autisme bij. Zij kan heel stoïcijns om zich heen kijken en echt in haarzelf gekeerd te leven, waarop ze totaal niet reageert op haar omgeving. Om vervolgens op het andere moment juist ALLES in zich op te nemen en letterlijk alles te MOETEN volgen. En boos worden als ze iets niet kan zien. Mijn schoonzus vergelijkt haar bewegingen weleens met die van een uil, die continu haar nek verdraaid (links, rechts, links, rechts, etc).

De tijd zal het voor ons allemaal moeten uitwijzen, want een goede diagnose kan pas gesteld worden als ze minimaal 6j zijn, liefst nog later.

Succes met alles! En wellicht valt het allemaal wel mee! Geniet er lekker van en laat haar maar lekker friemelen, het hoort er allemaal bij!
 
Hoii,
Mijn dochtertje, nu 8,5 maand was in mijn buik al een druktemaker. Soms bewoog ze meer dan ze sliep naar mijn idee. Nu ze bij ons is is het nog steeds een drukke tante. Ze fladdert ook met haar armpjes en speelt het liefst met een etiketje. Naar mijn idee is er niks met haar aan de hand. Ze fladdert als ze enthausiast is, iemand ziet of iets goed heeft gedaan. Ze is uber vrolijk dus we maken ons om haar niet zoveel zorgen. 
Naar mijn idee is spelen met een etiketje juist kenmerkend voor baby's. Ze maken zelfs van die frumelboekjes met labeltjes omdat dat de ontwikkeling van de motoriek stimuleert. 


Ik ben geen dokter en snap dat je misschien ongerust bent maar als ik de verhalen, ook van de andere moeders lees (hoop) ik dat het allemaal mee valt. Wel fijn dat ze het verder gaan onderzoeken. Ik ben benieuwd naar de uitslag. 


kuss
 
[quote quote=10300240]Ja het kan natuurlijk ook gewoon normaal zijn idd voor haar doen. Ik moet me denk ik gewoon niet te druk maken en gewoon het neurologisch onderzoek afwachten. Iedereen iig heel erg bedankt voor de begripvolle reacties Het wordt heel erg gewaardeerd Dikke knuffel[/quote]
Hopelijk is er niets aan de hand neurologisch gezien! En uiteraard hoop ik ook dat er uiteindelijk geen sprake van autisme blijkt te zijn. Succes!
 
Ik herken mijn dochter van 6 maand in jouw verhaal en heb eerlijk gezegd nooit aan autisme gedacht en werk met jongeren met verschillende beperkingen o.a. Ass. Ik denk ook dat het moeilijk te diagnostiseren is op deze leeftijd. Mijn dochter fladdert en is dol op details maar ook grote dingen, ze is super sociaal juist echt niet normaal. Maar ze reageert echt niet op haar naam, kletst ook weinig tot nu toe. 
Wat ik mij aanvraag waarom krijgen jullie dat neurologisch onderzoek ? Want dan zijn er dus wel ergens zorgen over of wilde jullie dat onderzoek graag?
 
Als er geen autisme in de familie voorkomt, zou ik mij niet zo snel zorgen maken. Fladderen is bijv. ook een manier om emoties te verwerken. Zo'n kleintje kan nog niet praten, dus dit is een prima manier om te laten merken dat ze ergens trots op is, of blij of boos van wordt, of misschien wel spannend vindt. Verder is ze druk met het ontdekken van haar wereld, dus dan zijn etiketjes/dingen die los kunnen ook super interessant. Zeker als je merkt dat mama er een beetje zenuwachtig van wordt als je er naar kijkt of aanzit! Etiketjes zijn natuurlijk op dingen geplakt en die vingertjes voelen dan een verhoging of een richeltje waar t etiketje begint. En tast is een van de zintuigen die ze gebruiken om dingen te ontdekken!
Waarom krijgt ze overigens een neurologisch onderzoek, zijn er andere dingen mis?
 
Terug
Bovenaan