Autistisch en zwanger

@Marian: enorm herkenbaar, ik voel me erg gespannen voor die eerste echo. Dan pas weet ik dat het echt is en dat het goed zit. Het liefst zou ik elke week wel een echo willen om te checken hoe en wat, maar helaas. En verhalen van mensen bij wie het daadwerkelijk mis was helpen ook niet mee. Daar zijn er zoveel van te vinden. Ik kan me dat dan aantrekken en me zorgen maken over mijn eigen zwangerschap. Probeer m'n hoofd koel te houden.

@Marian ik had precies hetzelfde. Heb ook met regelmaat nog testen gedaan om te kijken of ik toch wel echt zwanger was. Vrijdag dus de echo gehad en de baby kunnen zien, het is nog super Klein maar de echoscopiste zag een gezond kloppend hartje en voor alsnog een gezonde groei. Dat heeft me een hoop geruststelling gegeven. Ik durf nu ook wat meer te genieten van he feit dat we een kindje gaan krijgen. Qua symptomen heb ik ook niet veel. Nu 9 weken en Ben vooral heel Moe, en sinds een paar dagen wel wat misselijk maar niks te heftigs. 
Verder probeer ik de slechte verhalen maar een beetje te mijden en me enkel te focussen op wat er bij ons gebeurd. Dat is Al verandering genoeg haha

Hi @Selisse,
Wat geinig, mijn man heeft ook ADHD haha. De echo gister is allemaal heel goed gegaan, een kloppend hartje en gezonde groei. Ik kijk nu Al uit naar de volgende, die is over 2 weken en Dan horen we de uitgerekende datum. 
Qua kinderdagverblijf zijn hier in onze buurt niet zoveel opties, het is een Klein dorp dus hopelijk niet zo moeilijk om plek te vinden maar misschien moet ik dat ook maar is gaan organiseren haha.
En ja voor ik zwanger werd hebben we het veel gehad over wat als ons kindje ass krijgt. Maar uiteindelijk dachten we bij onszelf dat als dat zo is, we beiden in staat zijn om ons kindje te ondersteunen en hen te kunnen helpen met hulp van buitenaf. Doordat we zelf neurodivers zijn heb ik het gevoel dat we dus inclusiever zijn naar een kindje wat een labeltje zou kunnen krijgen. En ja de wereld is soms overweldigend, maar ook wij met onze labels draaien er prima in mee. Dus dat gaat bij ons kindje ook gewoon goedkomen. We kijken er positief naar, heeft het kindje ass of iets Dan zijn we de perfecte ouders om het te snappen ☺️
Maak je je zorgen daarover?

Hi Odie, ik ben niet officieel gediagnosticeerd met autisme maar heb het zeker. Ook een deel adhd. Heb een zoontje van nu bijna 5. Als je het fijn vindt wil ik best ervaringen met je uitwisselen!

@Odie Wat toevallig dat de jouwe ook ADHD heeft. En super fijn dat de echo zo goed is gegaan. Zal een opluchting zijn.
Aan de ene denk ik dat wij als ouders een 'neurodivers' kindje veel te bieden hebben juist omdat we zelf neurodivers zijn. Zoals jij omschrijft. Aan de andere kant denk ik soms jeetje wat een harde wereld leven we in. Het leven is al lastig genoeg voor neurotypische mensen, laat staan voor mensen die niet voldoen aan dat plaatje. Soms gaat dat dan wel even door mijn hoofd, van doe ik er goed aan om een kindje met mogelijk zoveel extra baggage op de wereld te zetten? Maar ik probeer het positief te bekijken. Ik zie zeker ook de mooie kanten van mijn ASS en hoop dat ik dat ook kan overdragen aan ons kindje.
  Op welke manieren hebben jullie last van je ASS en hoe denken jullie dat dat zal zijn als er een kindje komt? Ik ben wel benieuwd hoe overprikkeld ik zal zijn als ik straks minder slaap krijg. En alle sociale activiteiten die er bij komen als je een kindje krijgt... lijkt me ook best pittig.

@Selisse ik voel me vergelijkbaar met hoe jij je voelt. Ik Ben snel overprikkeld door veranderingen en kan slecht tegen geluid. Ik gebruik loop earplugs voor als wij uit eten gaan enzo dus gok dat ik die ook veel zal gebruiken in het begin met de baby. Dat neemt in ieder geval het scherpe randje weg waardoor het hopelijk iets makkelijker gaat. Qua slaaptekort ook zeker, ik en mijn man zijn aan het nadenken over hoe we het willen doen. Zo las ik ergens een keer dat een stel shifts deed in de avond/ochtend. Ene partner had Dan de avond shift (tot een uur of 2/3) en Dan kon de andere vroeg naar bed en nam die de shift over om 2/3uur zodat de Ander kon slapen. Ik Denk dat we wellicht zoiets gaan proberen zodat we elkaar kunnen helpen om toch iets van slaap binnen te krijgen.
Ik maak me ook zorgen om de schoolpleinen, ouders, sociale druk en verwachtingen. Had er vanacht toevallig ook een nachtmerrie over. Ik heb een boek gekocht genaamd de introverte moeder en ga kijken of dat wat tips en houvast kan bieden. Maar ik probeer Me Dr ook nog niet te druk over te maken. Voordat we op het schoolplein staan zijn we 4 jaar verder en kinderopvang valt wel mee als ik dat zo van anderen heb mogen Horen.
Jij hebt bijna je echo toch? Ik heb volgende week zaterdag de termijnecho dus Dan horen we de uitgerekende datum. Nu alweer 10 weken op weg.

Wij hebben de eerste echo inmiddels gehad. Hartje klopt. Op het oog geen bijzonderheden. Heel blij!
Herkenbaar je zorgen Odie. En wij willen het ook doen met een verdeling in shifts. Alleen de eerste tijd zal ik verantwoordelijk zijn voor de nachten i.v.m. borstvoeding. 
Hebben jullie veel gereisd voordat jullie voor kinderen gingen? Ik en man wel. Ik ben wel bang dat ik dat ga missen. Ik houd me vast aan de verhalen van ouders die zeggen dat je ook met kind nog kunt reizen.
Hebben jullie eigenlijk al babyspullen in huis?

@selisse ja wij hebben ook veel gereisd. De familie van mijn man is ook verspreid over de wereld dus bezoeken Hun ook graag. Daarnaast werken we allebei in het buitenland (vanuit huis dus) waardoor we ook voor werk wel eens reizen. Het zal wat lastiger plannen worden maar niet onmogelijk. En plannen hou ik van haha.
Fijn dat je de echo hebt gehad! Echt een opluchting als je het eindelijk kan zien. Wij hadden vandaag de 2e echo (nu 11 weken) en hebben 2 Armen 2 benen, een goed hartje en mooie hersenen dus we zijn helemaal blij. Alles lijkt dus helemaal goed te gaan. 
Qua babyspullen zijn we langzaam begonnen. Hebben de babykamer ontworpen op de computer (floorplanner is een leuke tool) en hebben verfspullen gekocht. Ook Al een bedje en kast. Maar waren afgelopen week allebei ziek (corona) dus hebben nog niks verder gedaan haha. En jullie?
Hoe voel je je verder? Ik heb weinig klachten, naast vermoeidheid, dus voel me niet echt zwanger ookal is het wel zo haha

Terug
Bovenaan