Avonddiensten

Hoi meiden

Ik zit even met een probleem in me maag.
Mijn contact met me teamleidster is niet perfekt en zit me dus over elk ding in me nek te hijgen.
Ik baal daar van omdat ik het moeilijk heb met de avonddiensten.
Hoe moet ik dat aanpakken, kan ik haar dit vertellen of moet ik het nog even aankijken?
Ik ben gewoon te moe om in de avonden te werken.
Hoe pak ik t aan? moet ik het anders via de Gyn spelen??
Ik weet t niet maar weet wel dat ze niet blij is met dit nieuws.
Ik vergeet op de schrijven dat ik in de zorg werk.
Met hoeveel weken mag je aangeven dat dingen niet meer gaan?
Ik weet t niet en kan t zo snel in het cao niet vinden.
Ben nu ruim 12 weken.
Hopelijk hebben jullie een oplossing.

Gr Marielle

hoi marielle, ik ken het probleem, zit er zelf mee. volgens de wet mag zij jou niet verplichten om onregelmatig te werken. geen late diensten, geen slaapdiensten, geen overwerk, geen werkopdracht. als jij aangeeft dat niet te kunnen is zij verplicht daar direct gehoor aan te geven. deze wet geldt vanaf dag 1 dat jij zwanger bent. het is haar probleem en als zij moeilijk doet ga je hogerop. elke instelling weet deze wet en hoe er mee om te gaan hoor. ga het niet langer aankijken, de gevolgen zijn voor jou en je baby. het is bewezen dat stress net zo erg is als roken tijdens de zwangerschap. ik ehb het nu voor elkaar om niet meer over te werken.

Hi Marielle,

Allereerste even een vraagje; ben je lid van een vakbond? Dat kan je namelijk ontzettend veel gaan helpen, mochten er echt problemen komen.

Verder is jouw bedrijf idd verplicht om zich aan te passen, een soort van werk op therapeutische basis zeg maar. Wellicht is je contact niet zo fantastisch, maar je zult toch tot een oplossing moeten komen met haar!

Gewoon een afspraak met haar maken en overleg eventueel van te voren met je gyn/vk, zodat je een professional achter je hebt staan!

Succes!

Hoi Suzan

Nee ben geen lid, mijn band met haar is echt slecht ...
Ze is de ergste teamleidster binnen onze stichting ook volgens de bedrijfarts.
Suzan dankje voor de tip ik ben blij dat ik weet dat ik dus ook wel degelijk rechten heb.
Ik zal haar straks direct mailen des te eerder ik antwoord hoop te krijgen.
Ook moet ik donderdag naar de Gyn en zal haar ook om advies vragen.
Ik wilde niet klagerig doen, maar ja nu denk ik ook ik draag 2 kindjes en dat is zwaar zat en had zal nog zwaarder worden.

Jammer, want de bond weet meestal wel wat je rechten hierin precies zijn!
Nare teamleiders zijn niet echt prettig om mee te werken lijkt mij, het zijn toch degene die jou moeten aansturen! :(

Ben benieuwd naar het antwoord op de email, maar in principe moet zij gewoon voldoen aan jouw verzoek. Mijn moeder werkt ook in de zorg, en haar zwangere collega's krijgen ook de 'minder zware diensten'.

Idd, je hebt 2 kids in je buik! Je moet gewoon voor jezelf zorgen en opkomen, niemand anders zal het voor je doen hoor, zeker je teamleider niet!

Hoi Marielle,
Kijk ook eens op bijvoorbeeld de website van het arbo portaal, daar staan precies je rechten. Zo wist ik niet dat je werk binnen een week dat jij het verteld hebt met aanpassingen moet komen (ik dacht dat je dat zelf uit moest zoeken) en indd overuren en nachtdiensten mogen niet meer zodra je het verteld hebt. Ook heb je recht op 1/8 van je werktijd meer pauze en heel officieel moeten ze zelfs voor een rustruimte zorgen met een bank of bed zodat je tussendoor even kan rusten.
Nu zal ik heel eerlijk zijn, ik geloof niet dat dat allemaal mogelijk is op het werk (als ik al kijk naar mn eigen werk en die zijn heeeel erg meelevend en helpen waar ze kunnen) Ik kan zelf ook niet extra pauze nemen als ik eerlijk ben. Maar wellicht dat dat nog wel nodig gaat zijn hoor...
Maar goed, kijk even via de arbo sites, en weet wat je rechten zijn. Dat scheelt voor jezelf een hoop als je in discussie moet gaan!

Marielle29,
Hou er maar rekening mee dat je met een tweelingzwangerschap minder lang kan werken. Heel waarschijnlijk zal je niet tot 34 weken door kunnen werken.
Ik dacht zelfs dat de meeste vrouwen die zwanger zijn van een tweeling rond de 25 weken de ziektewet in gaan.
Juist met een tweeling is het heel belangrijk dat je voldoende rust krijgt nu en later in je zwangerschap. Vaak zijn tweelingen kleiner bij de geboorte. En voldoende rust zorgt ervoor dat de baby's zoveel mogelijk kunnen groeien.
Vervelend dat je leidinggevende moeilijk doet. Maar denk aan jezelf en je kindjes!!!

Terug
Bovenaan