Baby ‘groot’ 33 weken

Bevallen van een grote baby wil niet persé zeggen dat je er meer schade door op loopt. Mijn eerste is met 37.1 bevallen en woog 3.3 kg. Bijna twee uur moeten persen. Knip gehad en giga aambeien. Het voelde alsof ik door een vrachtwagen was overreden. Ik kon de eerste week bijna niet uit bed komen. Maar met de dag ging het beter. De tweede is geboren met 40.4. Met 20 weken lag die kleine al boven de curve. Geen suiker. Gewoon een flinke baby. Woog bijna 5 kg bij de geboorte. Wederom knip gehad. En aambeien. Bont en blauw van onder en flink gezwollen. Dat wel. Ik dacht; dit komt nooit meer goed. Maar het is goed gekomen. Het herstel duurde wel langer dan bij de eerste maar met wat tijd en geduld is het goed gekomen. 
 
Ik had een gemiddelde baby maar was met 38 weken toch 4100 ?
Dusja ze kunnen het echt niet inschatten.. Hechten kunnen ze wel! Niet te druk om maken... Pijn doet het toch ook wel, ook bij een kleine baby ?
 
Wij hadden ook een "grote" baby zeiden ze met 34 weken. Toen elke week controles gehad. Met 39 weken hebben ze het ingeleid. Hij was 'slechts' 49 cm en 3530 gram. Helemaal niet te groot. Ik ben zelf 1m65.
Een heel hoop nonsens en stress voor niks.
 
Bij mij is het ook totaal verkeerd ingeschat. De hele zwangerschap is gesproken over een grote baby. Suikertest moeten doen omdat de baby zo hard groeide. 2 dagen voor de bevalling nog een echo gehad, conclusie; grote baby. Hij werd toen geschat op 4 kilo. Er kwam een ventje ter wereld van 2720 gram, daarmee was hij officieel dysmatuur ?
 
Tja je kan er weinig aan doen hé ;)
Maar mijn ervaring is dat ze het heel vaak mis hebben, dit hoor ik ook veel om me heen. Mijn oudste werd te klein geschat, heb zelfs nog extra echo's gehad met 34-36 weken. Ik was er nogal nuchter in, want je doet er niks aan. En wat denk je?? Ze is geboren met 40.0 met 4465 gram!!! En ze is thuis geboren zonder knip/scheur/hechtingen, niks!!!! Dus het gewicht zegt niks over hoe gehavend je uit de strijd komt hoor.. laat het los, je doet er toch niks aan!
 
Zelf ben ik 1m57. Men 1ste zoontje was 4kg en 52cm. Alles goed verlopen. Ingeleid geweest op 39w6d omwille dat hij niet groter zou wordn.?
 
Bij mij schatten ze mijn zoontje met 36 weken al 4,5 kilo, ingeleid met 37 weken maar mijn lichaam was er helemaal nog niet klaar voor, 3 dagen in het ziekenhuis gelegen (voor en tijdens bevalling) en uiteindelijk geëindigd in een spoed keizersnede, inleiden zou ik dus niet zo gauw meer doen zonder echte noodzaak.. ohja mijn zoontje was uiteindelijk 4 kilo dus ook dat was wat overschat..
 
Terug
Bovenaan