Baby 3 maanden – grote problemen met voedingen

Lieve mede-mama’s,<br /><br /><br />Nooit gedacht dat ik ooit een topic zou starten, maar ik ben de wanhoop nabij en ik hoop echt dat er moeders zijn die mijn verhaal herkennen en dé gouden tip hebben en/of mij gerust kunnen stellen. Ik zal proberen niet te lang van stof te zijn, maar ik zeg alvast “sorry” voor als ik dat wel ben. <br /><br /><br />Onze dochter is vanaf de geboorte geen grote drinker en geeft altijd een mondje of meerdere mondjes melk terug, maar lijkt daar geen last van te hebben. Ze kan een aantal uur na de voeding nog steeds wat melk teruggeven en ik zie haar ook melk “wegslikken” als het haar hoog zit. We zijn direct begonnen met Hero Nutrasense Comfort + (tegen spugen, kramp en een moeizame ontlasting), eigenlijk om de reden dat onze zoon deze voeding ook gebruikte en hij het daar waanzinnig goed op deed en nooit ergens last van had. Even wat randinformatie: onze dochter ruikt niet zuur uit haar mondje, is levendig en alert, lacht veel, slaapt goed en ontwikkelt zoals een baby van 12 weken zich zou moeten ontwikkelen.<br /><br /><br />Echter zijn de voedingen, sinds zij in de 12-weken sprong is beland, één groot drama. Op het moment dat de speen haar lippen raakt, begint ze te krijsen, draait ze haar hoofd weg, word ze boos en raakt overstuur. Ze heeft terdege zin in een voeding, maar zodra de melk naar binnen gaat, is de boot aan. Ze is niet meer op een “normale” manier te voeden (ik heb werkelijk waar iedere mogelijke houding aangenomen) en het enige wat nog enigszins werkt, is haar hoog tegen mijn borst leggen met haar hoofdje op mijn schouder (ze kijkt dan naar voren) en in een zithouding op mijn onderarm, wiegend door de kamer. Ik moet haar nagenoeg dwingen om te drinken, terwijl ik zie dat ze wel honger heeft en zichzelf ook meld om de vier, soms vijf uur. Ze krijgt vijf voedingen per dag (150+5), welke ze dus echt niet allemaal leegdrinkt en haar daggemiddelde rond de 600cc ligt.<br /><br /><br />Ik ben inmiddels van de wens afgestapt dat onze dochter “lekker een extraatje” drinkt voor de spekkies en heb (min of meer, blijft moeilijk) geaccepteerd dat zij alleen het broodnodige zal drinken om te kunnen groeien en ontwikkelen.<br /><br /><br />Ik kan mij er ook bij neerleggen dat zij de ene dag meer zin heeft in voeding dan de andere dag, maar een baby die zo overstuur raakt van een flesje melk, lijkt mij geen normale reactie en moet er m.i. iets aan de hand zijn.<br /><br /><br />Op het CB heb ik al meerdere malen mijn zorgen geuit en het woord “reflux” en “koemelkallergie” laten vallen. Echter wordt dit afgewimpeld met “ze slaapt goed en is vrolijk, dus kan het geen reflux zijn en met koemelkallergie zou ze uitslag e.d. moeten hebben” Ik heb hier grote twijfels over. Sterker nog, ik verdenk haar wél van één of beide.<br /><br /><br />Ik ben inmiddels radeloos en op en het maakt me zo onzeker. De zorg en aandacht voor onze zoon van twee jaar komt eronder te lijden, omdat ik alleen maar bezig ben met onze dochter. Dit is niet de mama die ik wil zijn en ik snak naar rust en vrede voor mijn gezin en mijzelf.<br /><br /><br />Aanstaande maandag heb ik een afspraak bij de huisarts en ik wil dat onze dochter maagzuurremmers voorgeschreven krijgt voor een proefperiode om te kijken of zij hier baat bij heeft.<br /><br /><br />Het is toch een mega lang verhaal geworden (nogmaals sorry). Alle ideeën zijn welkom, maar het lucht al enorm op om mijn verhaal te kunnen delen.<br /><br /><br />Groet,<br />Romy<br /><br /><br /><br />

Oei, als ik het zo hoor, lijkt me een afspraak bij de arts inderdaad geen overbodige luxe. Misschien ook eens vragen naar een doorverwijzing voor de kinderarts? Bij ons werd ook steeds de boot afgehouden van reflux door het CB ondanks het vele teruggeven omdat ze ook altijd vrolijk was. Echt op je strepen staan en toch een doorverwijzing vragen, zeker nu ze zo'n probleem maakt van drinken. Lijkt me toch een gegronde reden dan.

Ach jeetje, wat ontzettend naar voor jullie zeg….
Last van reflux heeft jullie dochtertje zo te horen sówieso.. Mondjes teruggeven, ook na een paar uur is ‘in principe’ reflux. Máár het klinkt inderdaad alsof er meer aan de hand is..

Een koemelkallergie klinkt ook niet vreemd. Het lijkt bijna alsof ze de fles als een soort ‘vergif’ ziet zoals je het beschrijft..
Ik weet nu zelf dat een KMA ook later tot uiting komen..
Ik herken dit verhaal heel erg, zo’n zelfde situatie had het kindje van een goede vriendin van mij. Zij heeft ook gehad dat haar kindje ineens de fles weigerde en continu ging gillen. Het kindje had verder geen kma symptomen zoals eczeem, plekjes etc.. Maar het kindje had het dus wel.
Misschien kun je inderdaad via je huisarts gauw om een doorverwijzing vragen voor de kinderarts om eens verder te kijken. Er speelt in ieder geval ook iets anders.

En ik herken je verhaal rondom het CB (die neem ik allang niet meer serieus). Onze dochter heeft verborgen reflux en zelfs de huisarts en kinderarts schreven dit weg als; alle kindjes hebben reflux etc. Blablabla.. Ik werd gewoon neergezet als emotionele, overbezorgde moeder… Nou het was echt méga zwaar de eerste 3,5 maand. Later ging het gelukkig beter..
Ze is nu 5,5 maand én spuugt nu juist veel (soms hele golven) ipv dat ze het terugslikt, alleen nu lijkt ze er geen last meer van te hebben gelukkig.

Je moet écht op je strepen staan om voor je kindje op te komen bij sommige instanties.. verschrikkelijk..

Veel succes mama!

Grotere/kleinere speen heb ik geprobeerd, maakt weinig verschil. Ik kreeg van een vriendin de tip om over te stappen naar Difrax (S-fles met S-speen). Onze dochter drinkt uit Avent flessen. Dit gaan we maar eens proberen, wie weet wat het uithaalt..

Een kleinere/grotere speen heb ik geprobeerd, maakt weinig verschil. Met een kleinere speen drinkt ze wel wat gelijkmatiger, maar doet ze enorm lang over de fles (+/- 40 min) en raakt ze op een gegeven moment gefrustreerd, omdat het haar te lang duurt. Ik kreeg van een vriendin de tip om over te stappen op Difrax (S-fles en S-speen). Onze dochter drinkt nu uit Avent flessen. Het is het proberen waard..

Terug
Bovenaan