Baby 4 weken wilt niet slapen en blijft huilen of krijsen

Hoi iedereen,

Ik zit een beetje met een probleem die ik niet opgelost krijg. En het begint steeds vervelender te worden. De situatie:

Onze dochter die kan niet alleen slapen of weggelegd worden. Ze moet constant bij je zijn. Gebeurd dit niet dan gaat ze letterlijk krijsen totdat de lucht compleet uit haar longen is. Dit blijft ze doen hoe lang je ook wacht. Ook is dit iedere keer of je haar nou wakker of slapend neer legt.

Okee dan denk je laat haar lekker bij je liggen/zitten/slapen. Dan wilt ze niet slapen, prima dat ze wakker is…maar vervolgens gaat ze weer krijsen in welke positie dan ook.

Lopen met haar werkt eventjes in welke houding dan ook. Met geluk valt ze in slaap, maar als je dan even gaat zitten houd het snel op en ben je weer bij het begin. Probeer je het weer dan lukt het geen 15 seconden of ze gaat weer huilen. Met zingen of zonder geprobeerd.

Geprobeerd:
- Luier verschonen voor eventueel ongemak.
- Haar in slaap krijgen door te lopen, dit in verschillende standen/houdingen. Met zingen of zonder.
- Extra eten geven wanneer ze de hap signalen geeft. Dan valt ze halverwege in slaap. Stop je met voeden als het flesje leeg is hoef je niet te bewegen want dan is het weer raak.
- Uit laten boeren bij iedere maaltijd en oefeningen om buikkrampen tegen te gaan. Ook rechtop voeden en fles horizontaal met uiteinde gevuld houden.
- Letten op niet gefrustreerd te raken zodat ze dit zou voelen.
- Speen geven. Deze accepteert ze vaker niet dan wel. En tijdens het krijsen reageert ze hier niet eens op.

Heb nu met moeite geprobeerd haar in haar bedje te doen en laten krijsen net zolang tot ze ophoudt. Dit hield ik denk ik 20min vol want ze stopte niet en het was niet om aan te horen.

Soms is ze “vrolijk” en houdt ze het langer vol zonder te huilen waardoor ik niet het idee heb dat er lichamelijk (buiten buikkrampen) om iets mis is.

Het verschil tussen huilen (mekkeren) en het krijsen dat ik bedoel is duidelijk. Ze krijgt dan echt geen lucht meer.

Ik hoop dat iemand hiermee kan helpen want ik ben ten einde raad. Alvast bedankt!
 
Te lang laten uithuilen gaat in deze situatie leiden tot spugen, is mijn ervaring.
In slaap huilen klinkt echt anders. Als ze gewoon zichzelf in slaap huilen klinkt het veel rustiger.

Je kan om te beginnen googlen op de 5 s'en. Belangrijkste daaruit wat werkte voor onze dochter, was haar met de buik op de onderarm leggen, kin steunen met hand van diezelfde arm. Vond ze heerlijk.
20 minuten na het in slaap vallen neerleggen. Niet eerder, niet teveel later.

Tegen de krampen verkopen ze ook gewoon iets bij de drogist.

Krampen staan los van jullie frustratie.
Het is een lucht teveel dat opbouwt. En 's nachts helaas veel pijn doet. Drinken verzacht de pijn, maar het lucht binnen krijgen bij het drinken is ook de oorzaak.
En van het krijsen krijgen mogelijk meer lucht binnen. Daar komen die 5 s'en de hoek om.

Heel veel sterkte. Het gaat ooit over.
 
En anders even langs de dokter om te checken op eventuele allergieën,… of fysieke redenen definitief uit te sluiten
 
Bij ons heeft de kinderfysio goed geholpen. Zoontje bleek door de geboorte nekklachten en verminderde mobiliteit in zijn bekken te hebben. Had dus onder andere continue hoofdpijn. Door dit op te lossen hadden we een veel vrolijkere baby.
 
Wij zijn inmiddels naar de huisarts geweest die wat tests heeft gedaan. Was allemaal positief dus daar geen klachten vandaan. We proberen de 5sen en dat werkt ook helaas niet. Ben gisteravond 1,5 uur bezig geweest haar in slaap te krijgen.

We hebben een inbakerdoek gekocht en met de 5s methode op haar zij gelegd, het is 1x gelukt
haar stil te krijgen. Toen nog een paar minuten doorgegaan om te zorgen dat ze echt sliep, heel rustig terug op haar rug gelegd en ze was meteen klaarwakker en begon weer te krijsen.

Het is letterlijk onmogelijk haar in haar eigen bedje te laten slapen ondanks we blijven proberen. Ze houd haarzelf eindeloos wakker en is vaak gewoon niet te troosten. Bij iedere keer dat ze slaapt zodra ze het bed aanraakt is ze klaarwakker.

@Mariemamma dit kan misschien nog iets zijn om naar te kijken inderdaad. Ze is nu inmiddels 6 weken en mijn vrouw zit er helemaal doorheen.
 
Na 20 minuten neerleggen heeft te maken met de slaap cyclus, die is na 20 minuten op zijn diepst. Alleen op dat punt kan je de baby neerleggen zonder dat hij weer wakker wordt. Niet vroeger dan na 20 minuten en hooguit een paar minuten later, anders kan je van vooraf aan beginnen. Echt kijken wanneer de oogjes dichtgaan en dan de klok in de gaten houden.

Als dat niet lukt, in schommelstoel gaan zitten, kan je op zijn minst zelf erbij zitten.
Wissel de nachten af, zodat jullie allebei een on onderbroken nacht slaap krijgen.
 
Terug
Bovenaan