Baby 8mnd ineens heel vroeg wakker

<p>Hoi iedereen!</p><p>Herkent iemand dit? Onze kleine van 8 mnd is ineens de laatste week erg vroeg wakker. Waar het normaal om 6:30 was is het nu ineens om 05:00! En dan echt klaarwakker. Super vermoeiend natuurlijk. Hoe kan dit ineens?</p><p>Hij gaat rond 19:00 naar bed zoals altijd. Overdag slaapt hij gemiddeld 2,5 uur.</p>
 
Geen idee hoe het kan, maar hebben (/hadden) wij hier ook. Ik heb toen besloten dat we dat dus even niet gaan doen, haha. Dus nu vaak als hij om 5 wakker wordt en echt overstuur is gaat 1 van ons er even heen, speentje geven etc, maar we laten hem in bed. Als hij gewoon beetje aan het brabbelen en rommelen is laten we hem, wordt het beetje piepen gaat het muziekje van de babyfoon aan. Vanaf 6 uur staat 1 van ons 'klaar' op te staan ?.
Heeft hier gewerkt, want hij is nog wel eens zo vroeg wakker, maar speelt dan even zelf in z'n bedje tot een uur of 6 (zoals vandaag).
Sprak hier laatst over met een van onze buren met ook 2 kindjes en zij gaf aan dat dat bij hen bij allebei de kids rond 8 maanden ook zo was, maar dat het 'beter' werd toen de kindjes nog maar 1 slaapje op een dag deden. Vanaf dat moment worden ze daar rond 7:30 wakker. Kijk ernaar uit en hoop dat dit bij ons ook geldt, haha ?. 
 
Haha ok goed om te horen. Onze is nog niet toe aan twee dutjes. Doet hij wel op de opvang maar thuis loopt ie al keihard in zn ogen te wrijven dan en valt dan bijv in slaap tijdens een wandeling.
Wij blijven ook meestal wel even liggen maar vind het dan zo sneu als hij na een half uur echt uit bed zijn dan bijv alweer naar bed moet. Houden jullie dan strak je schema aan?
 
Onze dochter had dat ook vandaag ongeveer 6,5 maanden, die een paar weken en slaapt nu weer door tot 06:30 (8 maanden).
Ik weet ook niet waardoor het komt ? wij lieten haar tot minimaal 6 uur liggen. 
Gaat dus waarschijnlijk vanzelf weer over... :)
 
Ja hoor, heel herkenbaar en dat zal ook nog vaker voorkomen. Ik heb (pas!) bij onze derde kind geleerd dat je ze kunt aanleren dat het te vroeg is en ze gewoon weer verder moeten slapen. Ik heb haar vanaf het moment dat ze dit wel es deed gewoon weer terug naar bed gedaan (ik geef bv). 
Vanaf 4 tot 6 mnd kan je al beginnen met slaaptrainen. Vind een manier dat voor jou en je man werkt zodat jullie steeds hetzelfde doen. 
In ons geval is het even aan de borst en dan weer terug naar bed. Het moet wel een methode zijn wat je baby ook snapt wat jullie bijvoorbeeld ook doen wanneer hij 's avonds naar bed gaat. Vanochtend was onze dochter (16 mnd) om 5 uur wakker, iets wat ze normaal nooit doet, maar wat wel es voorkomt. Ze was klaarwakker maar heb haar gezegd dat we weer verder gingen slapen en weer terug naar bed gelegd. Ze huilde precies 2 minuten, mompelde nog wat en viel weer als een blok in slaap, slaapt nu nog steeds! :) 
Moet eerlijk zeggen dat het volledig tegen ons natuur ingaat om haar te laten huilen, maar we hebben na 2 kinderen echt geleerd dat het belang van slapen harder opweegt tegen oververmoeide kinderen én ouders, want zo vroeg wakker zijn ontregelt de volgende dag en nacht, is onze ervaring. 
Hier hebben we sinds een paar weken wel eens problemen met het middagdutje, ze slaapt dan een kwartiertje en wordt vervolgens klaarwakker! Zit soms wel een uur in bed wakker te zijn, huilt dan verder niet.. Ik haal haar maar weer uit bed want op een gegeven moment begint ze wel te huilen, langer dan 10 minuten heb ik nog niet geprobeerd en wil ik ook niet want dan wordt ze erg overstuur:( 
Succes! 
 
Heel herkenbaar,  zulke periodes.
Mijn oudste dochter van 2.5 jaar had het ook wel eens..dat duurde dan een week of 2 en dan was het weer voorbij.
Mijn jongste dochter is nu 10 maanden en de laatste maand ook vaak om 5.30 wakker (ze gaat er om 19.30 in, soms pas om 20.00, maar dat maakt niks uit)
Gisteren was het 1x 7.00.. yes, dacht ik! Maar vanochtend weer 5.30. Ik geef haar dan 90cc melk in dr bed, in de hoop dat ze daarna nog even slaapt maar dat gebeurt eigenlijk nooit. Ze is gewoon écht wakker. Ik laat haar nog even brabbelen en kletsen en om 6.00 ga ik naar beneden, niet eerder.
Ja, het is echt super vroeg.. maar je kan er helaas weinig aan veranderen. Ik ben er ondertussen achter dat zulke periodes komen en gaan. Binnenkort slaapt je kindje ineens weer tot 7.00 en even later kan het weer 5.00 zijn. Mijn man en ik gaan omstebeurt eruit s ochtends zodat de ander nog even verder kan slapen. We maken er maar het beste van.
Sommige mensen hebben geluk met kindjes die altijd tot 7.00 of later slapen, anderen niet. Daar doe je helaas echt niks aan, mensen die uitslaap-kindjes hebben, hebben makkelijk praten wat dat betreft ;) Succes, het gaat echt een keer voorbij!
 
We hebben trouwens nog een zoontje van 2,5 en bij hem hebben we hem wel steeds uit bed gehaald als hij zo vroeg wakker was.
Uiteindelijk komt het allemaal goed hoor, hij heeft dit nu echt nauwelijks meer, maar omdat we hem destijds hebben aangeleerd dat het oke is om zo vroeg aan de dag te beginnen, verwacht hij ook dat we komen en slaapt dan niet meer verder. Wel laten we hem gewoon liggen en gaan een poos niet naar hem toe, even eerst zelf goed wakker worden. Of wat we ook wel es doen is hem weer verder in slaap wiegen (helaas passen we deze methode ook nog steeds toe als hij 's avonds naar bed gaat). 
 
Ons kindje is ook 8 maanden en ik heb gemerkt dat nu dat het vroeger licht wordt, hij ook vroeger wakker is. We hebben de kamer wat meer verduisterd. Meestal wordt hij rond 6 uur even wakker, maar is heel zoet, wanneer ik hem 10 minuutjes laat (hij is gewoon aan het draaien) valt hij vanzelf weer in slaap, tot half 8 - 8 uur. Dit was eerst half 7 - 7 uur, maar sinds die kamer wat donkerder is merk je echt verschil.
Wie weet nog het proberen waard?
 
Succes :) 
 
Terug
Bovenaan