<p>Mijn zoon is inmiddels 10 weken oud. Het is ons tweede kindje. Met ons eerste kindje hebben we ook heel veel problemen met slapen gehad. Ik kan me gewoon niet voorstellen dat er kinderen zijn die je in bed legt en dan in slaap vallen! Het probleem is dat hij heel moeizaam slaapt, maar mijn vraag gaat met name over het feit dat hij niet in zijn eigen bed kan slapen. Hij blijft of een tijd wakker liggen (en is wel echt moe maar valt niet in slaap), en gaat dan uiteindelijk huilen (en niet even ‘jammeren’, maar wordt echt overstuur), of hij gaat meteen huilen (en nee, dat stopt niet als je eventjes wacht). Omdat ik het belangrijk vond dat hij als nog jongere baby wel iets van slaap kreeg, slaapt hij eigenlijk alleen in de draagzak en ’s nachts bij mij in bed (ook in co-sleeper lukte dit niet). Ook als ik er uit ga om te plassen oid wordt hij al wakker. Ik heb alle boeken al gelezen (Slaap!, baby in een droomritme, lekker slapen zonder huilen, babyslaap gids van babygeheimen, etc). Ik probeer een vast ritme aan te houden (maar dat is best lastig als hij niet slaapt), een vast bedritueel, inbakeren, goed op de slaapsignalen te letten en op de wakkertijd. Maar niets heeft dit uitgehaald. Ik maak me ook enorme zorgen omdat hij al heel snel naar de opvang gaat, en dus niet kan slapen. Mijn oudste had op een gegeven moment zijn ‘eigen’ slaapkamer omdat hij zo hard huilde en niet sliep… dat wil ik dus niet nog een keer. Het CB heeft geen aanvullende adviezen, behalve dat het wel een keer goed komt, en dat van de opvang is het probleem van de opvang… Dus hard aan de slag om hem in zijn eigen bed te leren slapen. Maar ondanks alle adviezen etc slaapt hij maximaal een paar minuten en wordt dan weer wakker, soms lukt het om hem weer in slaap te krijgen voor weer een paar minuten, maar vaker niet. Ik ben de hele dag bezig om hem in slaap te krijgen (en heb dus ook nog een peuter van 2 jaar rondlopen). Er is medisch gezien niets mis met hem, hij heeft wel last van wat oprispingen, maar verder niet. Ik voel me enorm falen en ben echt radeloos, zeker omdat ik om me heen zie dat het echt anders kan en ik voor hem (en ons) zou willen dat hij wat relaxter was en goed slaapt, ik verwacht echt geen doorslapende baby 's nachts, maar gewoon een paar uurtjes achter elkaar! Iemand nog tips?</p>