Baby te groot

<p>Gisteren een extra echo gehad omdat ik de baby al een tijdje niet gevoeld heb. Per  toeval kwamen ze er toen achter dat het hoofdje en het buikje van de baby veel groter zijn dan de rest van zijn lichaam. Ze verwachten nu dat ik zwangerschapsdiabetes heb. Zijn er vrouwen die hier mee bekend zijn? Kan dit nog bijtrekken, of zal dit zo blijven? En wat staat mij nu verder allemaal te wachten? Ik maak me stiekem toch wel een klein beetje zorgen...</p>

Bij mij is dit ook ontdekt met een extra echo. Na de constatering van een te grote buik moest ik een suikertest doen. Hieruit bleek dat mijn suiker inderdaad te lang hoog bleef. Ik kreeg toen een echo in het ziekenhuis en afspraken bij de afdeling interne geneeskunde. Bij mij bleven de suikers onder controle met een dieet. De waardes moest ik dan elke week/anderhalve week doorbellen om de voortgang te monitoren. ik kreeg elke 2 weken een echo in het ziekenhuis, ze bleef vrij rap groeien, en bij de laatste echo was ze boven het 97% lijntje gegroeid. Daarom ben ik met 38 weken ingeleid. Ik moest nog 24 uur blijven omdat ze een geboortegewicht had van 3925, dus gingen ze kijken of de kleine zelf de suiker voldoende op pijl kon houden. Dit was zo, en wij hebben verder een kern gezonde dochter!
laat het over je heen komen, luister goed naar de informatie die je krijgt. Er is echt niet direct reden om je zorgen te maken! 

Dankjewel voor je duidelijke uitleg :) Het is ons eerste kindje en ik merk dat het me toch een beetje onzeker maakt. 
Vooral omdat ik er totaal geen beeld bij heb. Wat is dan een grote baby? Hoe groot is groot? En heb je er verder zelf geen ‘last’ van ondervonden? 

Het was ook mijn eerste kindje, dus snap dat wel. 
bij ons vertelden ze bij de eerste echo’s wat het geschatte gewicht bij 40 weken zou zijn. Als het heel extreem is zou de buik groter dan het hoofdje kunnen worden en dat kan lastig zijn met de bevalling, normaal is namelijk het hoofd het grootste deel. 
Maar dat kun je vragen als je weer een controle hebt. Of op welke groeilijn je kleintje lijkt te liggen, dat zegt iets over de grootte ten opzichte van andere kleintjes. 
Met de echo’s kunnen ze alleen schattingen maken, soms zitten ze er ook wel naast omdat je kleine zich soms maar moeilijk laat meten bij de echo. 
ik had er zelf geen last van, het vervelendste is dat je op je eten moet letten en moet prikken wat je suikerwaarden zijn. Bij mij werd het pas bij ongeveer 32 weken ontdekt dus voor mij duurde het niet lang meer, ik weet niet hoeveel weken jij nu bent? 
Soms hoef je ook echt niet veel aan te passen in je eetpatroon, ligt er ook echt aan wat je nu veel doet. Ik moest mijn ontbijt wat aanpassen en ik moest wat ik op de dag at wat meer verdelen, aan mijn avondeten hoefde ik niets te veranderen. Maar dat zal voor iedereen anders zijn. 

Bij mij kwamen ze er rond de 24 weken achter dat ik zwangerschapsdiabetes had. Mijn waardes waren verder altijd goed ben uiteindelijk met 39.6 bevallen. Dochter was wel erg groot en zwaar.  55 cm en 4275 gr. 

Ik heb ook zwangerschaps diabetes gehad bij mn 1e. 20 weken echo zagen ze dat t kindje er groot was. Dus extra echo gehad en daarna de suikertest. Ik was toen denk ik al wel rond de 30 weken uiteindelijk. Daarna door naar de internist en diabetesverpleegkundige. Meerdere keren op een dag mijn waardes meten. Bij mij bleven de waardes ook goed met letten op mn voeding. Toen mocht ik de bloedsuiker controles ook uitbreidden. En idd extra echo's. Ik zou ook eerder ingeleid worden (ook vanwege enorme bekkenpijn) maar mijn zoontje besloot zelf te komen met 37 weken zwangerschap. Hij was 3162 gram. Iets groter dan gemiddeld bij dit termijn. Omdat hij dus niet extreem groot was hoefden wij niet te blijven voor extra controles. Wel moest ik 5 jaar lang elke jaar mijn bloedsuiker laten controleren, zijn tot nu toe allemaal goed. Nu zwanger van de 2e en moet nu met 16 weken al een suikertest om te kijken. En dan evt met 26 weken weer.. 
Spannend dus.

Succes! En bespreek vooral al je angsten/ vragen en dingen met de arts of verloskundige. Daar zijn ze voor. 

Ik heb ook zwangerschaps diabetes gehad bij mn 1e. 20 weken echo zagen ze dat t kindje er groot was. Dus extra echo gehad en daarna de suikertest. Ik was toen denk ik al wel rond de 30 weken uiteindelijk. Daarna door naar de internist en diabetesverpleegkundige. Meerdere keren op een dag mijn waardes meten. Bij mij bleven de waardes ook goed met letten op mn voeding. Toen mocht ik de bloedsuiker controles ook uitbreidden. En idd extra echo's. Ik zou ook eerder ingeleid worden (ook vanwege enorme bekkenpijn) maar mijn zoontje besloot zelf te komen met 37 weken zwangerschap. Hij was 3162 gram. Iets groter dan gemiddeld bij dit termijn. Omdat hij dus niet extreem groot was hoefden wij niet te blijven voor extra controles. Wel moest ik 5 jaar lang elke jaar mijn bloedsuiker laten controleren, zijn tot nu toe allemaal goed. Nu zwanger van de 2e en moet nu met 16 weken al een suikertest om te kijken. En dan evt met 26 weken weer.. 
Spannend dus.

Succes! En bespreek vooral al je angsten/ vragen en dingen met de arts of verloskundige. Daar zijn ze voor. 

Spannend dus.

Terug
Bovenaan