Baby te groot

Hier dachten ze ook dat ik zwangerschapsdiabetes heb, kindje is vrij groot, dat was de eerste ook (52cm, 4335gr). Toen suikertest gedaan en niets aan de hand, dit keer met regelmaat een bloedsuiker geprikt en blijft netjes. Grote kinderen in de familie, de oudste zit verder altijd prima op het gemiddelde. 
Stel dat het wel zo is, rustig de adviezen volgen, dan komt het echt goed. Kan me voorstellen dat het spannend is. Sterkte!!

Bij mijn tweede bleek in de laatste vier weken dat de baby groot zou zijn. Vermoeden van diabetes. Bij de geboorte bleek onze dochter 57 cm en 4520 gram. Direct in maatje 62...maar helemaal gezond!
Bij mijn derde werd ik met 38 weken ingeleid anders zou het kindje veel te groot worden volgens de gynaecoloog. Eenmaal geboren was hij 51 cm en 3520 gram, een normale baby

Ik had ook een lange baby, zat op de 98% . ze had eerst relatief lange benen, daarna te kort (dus groot hoofd/buik). Ik ben door haar grootte op diabetes getest maar dat had ik niet.
Uiteindelijk is ze bij 41 weken geboren met een gewicht van 4kilo, helemaal in proportie. Inmiddels weer lange benen;)
Ik had ondanks dat ik zelf ook lang ben vooral veel last van maagzuur in de laatste weken. Toen paste het niet meer voor mijn gevoel maar ja, dat is volgens mij vrij normaal. Verder geen consequenties behalve dat ze gelijk in maat 56 moest.
Succes met je verdere zwangerschap!

Bij mij is zwangerschapsdiabetes nooit ontdekt. Ik kreeg gewoon een heel groot kind. Nu met de tweede heb ik extra controles omdat ik geen problemen voor m’n kindje wil natuurlijk, maar de kans bestaat ook dat ik gewoon grote kinderen krijg. Al ben ik nu al wel bezig met een koolhydraatarm dieet om suiker te voorkomen. 
Met 40 weken precies heb ik een natuurlijke bevalling gehad van een kereltje van 4698 gram. Wel een knip en dus ook gehecht, maar totaal geen last van gehad nadien. Een groot kind hoeft niet te betekenen dat je een lastige bevalling hebt of dat je lang moet herstellen. 
Hopelijk zijn je uitslagen goed en kun je over een tijd genieten van een heerlijk kindje ?

Bij mij was mijn zwangerschapsdiabetes zo bijgetrokken op het eind dat de medische indicatie ingetrokken werd.
Samenvatting: Met 20 weken was buikomvang van een baby van 21 weken. Met 24 weken een suikertest gedaan (was iets van 8.1 ofzo). Daarna in 2 weken 2 groeiecho's gehad en elke dag suiker prikken. Op basis daarvan een medische indicatie gekregen en elke 3 weken een groei-echo. Ergens rond week 30 waren de vooruitzichten een 9-ponder. Uiteindelijk bleef de groei van het kindje 'maar' een week voorop. Met 35 weken werd de medische indicatie ingetrokken en dochtertje werd met 37+4 weken geboren met 3300 gram. Voor een meisje iets bovengemiddeld.
Even wat meer van wat je te wachten staat:
Eerst zal je een suikertest doen. Ze nemen bloed af als je nuchter bent, krijgt een suikerdrankje te drinken en nemen 2 uur later weer bloed af. Ik kreeg binnen 24 uur uitslag en mocht heel snel naar het ziekenhuis voor een groeiecho en een prikpen (vingerprikpen om je eigen suiker in het bloed te meten) Ik moest 2 weken lang elke dag 4x per dag prikken en meten. Daarna (toen alle waarden goed bleken te zijn) elke 2 dagen.
In het begin ben je erg aan het kijken waar je waardes van omhoog gaan. Dat is voor iedereen verschillend. Fris, pasta, (wit)brood bijvoorbeeld. Erg belangrijk is dat je wél alles blijft eten wat je nodig hebt, maar zodanig dat je suiker niet teveel piekt. Bijvoorbeeld een broodje eten en een rondje lopen of je toetje een uur na je maaltijd.
Veel succes, ik vond mijn suikerziekte ook erg spannend, maar ik was in goede handen, het diabetes team kwam met goede tips en uiteindelijk was ik erg blij met alle extra echo's (en een gezonde dochter natuurlijk).

Gebruiker10147044 hoeveel weken ben je nu?
Toen ik 27 weken was zijn ze er bij mij ook achter gekomen. Ze vertelde me toen dat onze dochter ongeveer 4,5!!!! kilo zou wegen bij de geboorte.
Ik dacht echt, whaaa wat een gigant. Dat is gewoon een peuter.

Ben toen op koolhydraat dieët gezet en dat ging echt super. Hield me overal aan en alles trok bij. Uiteindelijk is ze geboren met 3280 gram.
Hartstikke normaal gewicht dus :)

Geloof alleen niet alles wat ze zeggen hoor. Iedere vriendin die ik spreek en GEEN diabetes heeft maar wel een extra echo, hebben ze gezegd dat het buikje boven gemiddeld is.
Dit komt bijna bij alle baby's voor dus..

Je kunt nu al wat doen aan je koolhydraten inname als ze denken dat je diabetes hebt. Is echt geen ramp maar je moet wel wat aanpassingen doen.

Succes!

Hi, ik heb bij mijn eerste en tweede zwangerschap zwangerschapsdiabetes gehad. Mijn eerste kindje, een meisje, was 2950 gr. Mijn tweede kindje, een jongen was 4100 gr. Bij beide zwangerschappen insuline moeten spuiten maar dat doe je na een paar keer zonder enige moeite. Eerste zwangerschap spoedkeizersnede gehad en tweede zwangerschap uiteindelijk geplande keizersnede omdat hij in stuit lag. Allebei de keren goed hersteld en alles meegevallen. 

Terug
Bovenaan