Baby vasthouden door kraamvisite

<p>Hoi hoi, wij willen dat de baby alleen door ons en de kraamhulp vast gehouden wordt in eerste instantie. Maar nu vroeg ik me af, zijn er meer mensen die deze keus hebben gemaakt en vanaf wanneer mochten anderen wel de baby vasthouden? Ik heb nl ergens ook gelezen dat ze onderzoek aan het doen zijn naar de hechting en dat het daarom ook beter zou zijn als niet iedereen de baby vast houdt, maar ik kan hier niet heel veel over vinden. Misschien dat anderen hier iets over weten?</p><p>En ik weet uiteraard dat het ook om eigen gevoel gaat, maar ik was eigenlijk vooral op zoek naar wat qua hechting het beste is en wat de ervaring van anderen is.</p><p>Alvast bedankt! </p>

Hi, 
Bij ons gaf de kraamhulp destijds aan dat het voor de hechting geen verschil maakt of je dit wel of niet doet. In een 'normale' situatie zal het kindje 80% van de tijd door jou/jullie vastgehouden, verzorgt en gevoed worden en dit maakt al dat hij/zij zich aan jou hechten en niet maar zo aan anderen.
Wij zijn hier van het begin af aan dus vrij makkelijk in geweest (uiteraard tot op zekere hoogte) en hebben nu, 6 maanden later, een makkelijk ventje die zich door iedereen laat vermaken maar die toch, aan zijn reactie te zien, donders goed weet dat wij zijn ouders zijn. Missie geslaagd! Althans voor ons. 
Maar doe vooral waar je je goed bij voelt! Ik wil alleen aangeven dat onze kindjes al heel snel (ook in het begin door geur en stem) kunnen herkennen wie zijn ouders en dus verzorgers zijn. 

De keuze om je baby niet van hand tot hand te laten gaan vanwege hechting ben ik nog niet eerder tegen gekomen. Wel hoor ik wel eens dat ouders het vasthouden van de baby door andere niet willen totdat de baby weer op geboortegewicht is. Dit vond ik een mooie overweging. 

Wij hebben dit niet gedaan voor de hechting maar wij hebben onze baby niet door iedereen vast laten houden.
De eerste 4 á 5 dagen zowieso alleen door mijn man, mij en de kraamverzorgster. Je kindje moet al zoveel meemaken in korte tijd en wordt al overspoelt door prikkels. In de loop van de 1e week hebben we af en toe iemand vast laten houden zoals onze ouders, ooms en tantes ed maar ook niet van de een naar de ander maar gewoon af en toe iemand. 
Verder gelukkig iedereen op een kraamfeest gehad en toen heb ik ze lekker zelf vastgehouden of in de wagen gelegd. 
Ondertussen is ze 4 maanden en ze is vriendelijk naar iedereen, totaal (nog) niet eenkennig oid. Dus ik ben blij dat we het zo gedaan hebben. 

Ivm prikkels ben ik ook selectief geweest in de kraamweek. Dus niet van hand tot hand. Andere geluiden en geuren kunnen vreemd zijn voor zon ukkie. Dus een van de aanwezigen mocht haar vasthouden, mits ze relaxt was, anders pakte ik haar weer over. En niemand maakte er een punt van, immers was er daarna nog alle tijd om te knuffelen! Doe vooral wat je fijn vindt en laat je niet gek maken door wat 'hoort' of wordt 'verwacht'.

Wij hebben ervoor gekozen om onze zoon de eerste paar weken alleen vast te laten houden door onszelf, onze ouders, broer, zus en onze eigen opa's en oma's. Wij merkten dat als hij van hand tot hand ging, hij daar erg onrustig en huilerig van werd. De overige visite maakte er ook geen punt van. 
We hebben deze keuze ook gemaakt, omdat onze directe familie natuurlijk erg dichtbij staat en het voor onze opa's en oma's gewoon heel bijzonder is dat ze nu een achterkleinkind hebben. Inmiddels is hij bijna 7 maanden en hij kan bij iedereen gewoon op schoot. Hij is daarin (nog) hartstikke makkelijk. 

Ik had hier eigenlijk nog helemaal niet over nagedacht maar ik ben pas 16 weken zwanger.
Maar ik vroeg me af of het misschien een mogelijkheid is om je kindje in een babynestje aan iemand te geven.
Zo kan diegene de baby toch vasthouden maar blijft hij/zij wel in het vertrouwde nestje liggen.
Ik wil sowieso de eerste 1,5/2 weken denk ik geen kraamvisite op moeders na.

Wij hebben de keuze gemaakt in de kraamweek max 1/2 personen naast wij als ouders. 
Dit was dan ook alleen opa’s - oma’s tante en ooms of zo. 
En sowieso niet elke dag bezoek in het begin .. puur vanwege alle prikkels. Ze zijn nog zo klein en kunnen van al die indrukken best last hebben. 
Nu houd ik er nog rekening mee als we visite krijgen en of we weg gaan die dag..  probeer altijd een rust moment overdag te hebben en niet van hot naar her qua mensen. 

Je moet doen wat je zelf prettig vind en hoe je kindje reageert.. 

Terug
Bovenaan