Babytijd zwaar

Die eerste weken, maanden zijn met een kleine baby inderdaad vooral survival. Het is niet allemaal zo rozengeur en maneschijn als ze soms doen uitschijnen. Ik douchte tussen 2 voedingen door en zet haar dan in de wipper mee in de badkamer. En als ze huilt, tja, dan doe je even wat sneller voort vaak . Wanneer ik bij onze eerste na 10 weken weer begon te werken, douchte ik inderdaad ook voordat ze weer wakker zou worden om te drinken en liet ik haar nog rustig in haar bedje liggen. Naar het toilet gaan doe je inderdaad best voordat je ze oppakt. En soms betekent dat ze even wegleggen of laten liggen terwijl ze al dan niet huilen. Een minuutje huilen kan echt geen kwaad als je ze daarna weer kan troosten. Het 24/7 aanstaan is ook wel echt wennen inderdaad maar dat betert gegarandeerd wanneer je kleintje slaapcycli kan linken en je je avonden en nachten weer terugkrijgt. Hou vol, steun elkaar, los elkaar af en vooral in het achterhoofd houden dat dit een fase is en dat het beter wordt. Heel veel succes!
 
Onze dochter is begin december geboren en na 2 weken begon het urenlang huilen ook vanwege de buikkrampen en oververmoeidheid door het niet kunnen slapen. Ik ben aan de kraamperiode begonnen met 10-0 achter ivm een fluxus bevalling (2 liter bloed kwijtgeraakt, bloedtransfusies). De borstvoeding ging kapot daardoor en de bekken instabiliteit is geen pretje. De slapeloze dagen/nachten maken je emotioneler, ik herken postnatale depressie symptomen. Helaas weinig netwerk om de zorg even over te dragen. Dus partner en ik lossen elkaar zoveel mogelijk af en tegelijkertijd kan ik de zorg moeilijk loslaten, voelt als falen/machteloosheid, omdat ik een andere plaatje had in mijn hoofd en er al zoveel mis is gegaan, Reality check!
Dus ja ik herken ook geen roze wolk. Het is zooooo zwaar en je leest overal dat er betere tijden komen, maar ik voel me net een verkrampte hert, adrenaline wat stroomt door mijn lichaam en angst of ze weer gaat huilen. Echt niet leuk zo! Ik doe mijn best, dat weet ik, maar kon ik maar vooruit spoelen naar betere tijden.
Hang in there, we doen ons best.
 
Terug
Bovenaan