Bang voor de bevalling.

<p>Hallo,</p><p>Ik ben 38 weken en 3 dagen zwanger van ons 1e kindje. Heel de zwangerschap ben ik niet bang geweest voor de bevalling omdat het nog zo ver weg was. Maar nu het dichtbij komt ben ik erg bang. Ik heb sinds een aantal jaren een paniekstoornis door wat ik toen heb meegemaakt. En ik merk dat ik nu steeds meer onrustig ben en bang wordt. Afgelopen nacht heb ik heel de nacht oefenweeen gehad, maar overdag niet. En nu begint het weer te komen en ik merk dat ik daardoor weer angstig wordt.</p><p>Waarom ik zo onzeker en bang ben?? Ik ben bang dat ik de bevalling niet aankan, of dat ik een echte paniekaanval krijg of flauw ga vallen.. Ik haal de gekste dingen in mijn hoofd op dit moment.. Ik ben erg bang.</p><p>Nu is mijn vraag .. Hebben jullie nog tips voor mij? Of zijn er meerdere met deze angst? </p><p>Groetjes Nancy </p>

Zelf ben ik ook 38+4 dagen zwanger van mijn eerste kindje. Zelf ben ik niet bang voor de bevalling ik sta er heel nuchter in en laat me ook zeker niet bang maken door verhalen. ieder mensen is anders. 
1. Je moet vertrouwen in jezelf hebben
2. Als je echt heel veel pijn hebt, vraag om pijnmedicatie
3. Steun van partner kan heel veel doen ( wetterschappelijk bewezen ) 
4. Vooral niet stressen, want dan gaat de bevalling heel lang duren. 
5. Wanneer je in de ontsluitingsfase zit vooral niet te veel aan de weeen en pijn denken ( ga lekker filmpje kijken, stukje wandelen en relax bank hangen zet je hoofd op nul ) (advies van mijn verloskundige)
6. Pak voldoende rust en laat je niet gek maken door andere. 
7. Natuurlijk de belangrijkste: praat erover met je partner of verloskundige.

ik hoop dat je hier iets aan hebt. Ik wens je heel veel succes en sterkte en mag het makkelijk verlopen ( natuurlijk een bevalling is niet niks, maar je kunt het!!) ik heb er alle vertrouwen in dat je het kan!! ?? stay positive 

Dank je wel voor je snelle reactie! Ik zou willen dat ik er zo nuchter in stond. En ik weet er zijn zoveel bevalling per dag dus waarom zou het mij niet lukken? 
De verloskundige weten van mijn angststoornis af en geven ook aan dat ze mij door de bevalling slepen, en mijn partner natuurlijk ook. 
Ik ga mijn best doen om de knop om te zetten! 
Bedankt voor je tips en jij natuurlijk ook succes met de laatste loodjes. 

[quote quote=10217273]Dank je wel voor je snelle reactie! Ik zou willen dat ik er zo nuchter in stond. En ik weet er zijn zoveel bevalling per dag dus waarom zou het mij niet lukken? De verloskundige weten van mijn angststoornis af en geven ook aan dat ze mij door de bevalling slepen, en mijn partner natuurlijk ook. Ik ga mijn best doen om de knop om te zetten! Bedankt voor je tips en jij natuurlijk ook succes met de laatste loodjes.[/quote]
Verloskundige zijn daar inderdaad voor, zij slepen jou er zeker wel door heen en weten precies wat je moeten doen om jou zo rustig mogelijk de bevalling te doorstaan. Zoals je zegt er zijn genoeg bevallingen elke dag en hun doen het ook! Dus jij kan dit ook ??.
dankjewel, ik zit me erg te verrheugen op de bevalling kan niet wachten om me kleine man te zien ?

Wat leuk! Ik krijg ook een jongen!
Ja de verloskundige zei al we helpen jou en we hebben ervaring. En ze gaf al aan dat ik echt niet de enige ben met deze angst en dat de angst op dat moment wel mee gaat vallen. Dus dan vertrouw ik op hun.. En we wachten het maar netjes af. :) 

Vervelend als je een paniekstoornis hebt, ik kan me voorstellen dat je bang bent dat er dan tijdens de bevalling paniek op komt zetten! Echter, ter geruststelling: zoals al gezegd, je verloskundige weet wat ze doet, die maken wel gekkere dingen mee. Zij helpen je er sowieso doorheen, zeker als ze weten dat dit speelt. Daarnaast: stel dat je flauwvalt, so what? Je lijf gaat waarschijnlijk gewoon door met waar het mee bezig is, of jij hier nou bewust bij bent of niet :p Heb vertrouwen in je lichaam. Een vrouw is hier voor gemaakt, in veel gevallen gaat het daarom echt vanzelf. En als dat niet zo is, dan is daar je verloskundige/het ziekenhuis om te helpen! Komt helemaal goed :)

Erg herkenbaar. Ben vanaf get begin vd zwangerschap al bang, maar komt nu heviger opzetten. Ook dezelfde angst: voor flauwvallen. Heb dit ook met de vk besproken. Ik lees nu ‘duik in je weeen’ om iets meer controle te hebben en misschien zijn er nog wat goede youtubevideo’s met hypno birthing technieken? Hoe heb jij je voorbereid op de bevalling? 
Verder hoop ik erg dat ik me kan overgeven aan het moment ipv krampachtig blijven verzetten...

Ik ben drie weken geleden bevallen. Ik was altijd bang voor de bevalling, maar het is me reuze meegevallen. Je lichaam doet het allemaal zelf en je staat echt versteld van wat je lichaam allemaal kan. Ik ben bekend met flauwvallen bij pijn, maar dit is zo anders. Daar hoef je echt niet bang voor te zijn. Ik had mijn bevalling niet voorbereid door cursussen etc en liet het gewoon op me afkomen en dat is echt super gegaan allemaal. Als tip kan ik meegeven zoek iets wat jij fijn vindt tijdens de weeen, zoals fijne ademhaling of een bad enzo. Puffen werkte niet voor mij maar wel ogen sluiten en rustig ademhalen. Kortom alles komt goed, want echt waar je lichaam is ervoor gemaakt en je krijgt ook goede begeleiding door de verloskundige als je het even niet meer weet. 

Terug
Bovenaan