Bang voor de bevalling.

Hoi Nancy,
Als eerste, je gaat het zeker kunnen.

Zelf heb ik ook met een paniekstoornis gezeten en moet soms nog echt mijn best doen om geen paniekaanval te krijgen.
Ik heb altijd gedacht dat de bevalling daarom echt vreselijk zou worden omdat ik overal aan zou denken en helemaal in paniek zou raken.
Niets was minder waar, ik bleef zo ontzettend rustig onder alles. Ik denk dat het kwam doordat ik alleen maar aan ons kleine meisje kon denken.
Ik haalde ook echt van alles in mijn hoofd waardoor ik helemaal gek werd. De weeën begonnen en ik bleef wel zo rustig.
De weg naar mijn bevalling was zelf vreselijk. 35 uur weeën gehad voordat ze er eindelijk was. Dit was echter geen probleem en ik heb geen een keer gedacht dat ik het niet zou kunnen.
Weet je wat, je hebt er gewoon geen tijd voor om daar aan te denken. Je bent zo in jezelf om dat mooie kleine mensje op de wereld te zetten. Geloof me, dat is echt zo!!
Wat hier ook gezegd is, als je de pijn niet meer aan kan of niet meer wil, vraag dan om pijn medicatie.
Ik was anti ruggenprik omdat ik het niet durfde en zo veel mensen stoer hoorde zeggen 'ik heb het zonder ruggenprik gedaan'.
Werd er zo onzeker van. Alleen na 24 uur om de 2/3 minuten weeën van 90 seconden en toen pas 5 cm dacht ik jullie kunnen de boom in.
Die ruggenprik was het beste wat me overkwam haha.

Boek morgen of zelfs vandaag lekker een zwangerschaps massage voor jezelf. Ga buiten zitten met een koud drankje en een boek, of binnen.
Doe lekker die middag dutjes, kijk een film of serie en geniet echt nog van dat mensje in je buik.
Je denkt nu ik ben blij als ze er uit is maar je gaat het missen en je rust nog nodig hebben.

Je kunt het en succes met je laatste loodjes!!
Als je meer contact wil ivm vragen over de paniekstoornis icm bevalling dan sta ik hier zeker voor open.

Hey, ik was ook erg bang voor de bevalling. Mijn advies is vooral: houd er rekening mee dat alles kan gebeuren. Misschien wil je thuis bevallen, of juist niet. Houd er rekening mee dat het sws anders loopt dan dat jij nu denkt/wilt. Dat heeft mij vooral enorm geholpen tijdens de bevalling toen ik toch inneens naar het ziekenhuis moest omdat ik pijnmedicatie wou. En tijdens de weeen en bevalling dacht ik niet meer aan hoe eng ik het vond, ik was eigenlijk heel erg in mezelf gekeerd en kon helemaal nergens aan denken. En je hoort ook veel horror verhalen, wat mij enorm heeft geholpen is het boek “positief over bevallen” hier staan erg veel handige tips in en ook goeie echte verhalen. Heel veel succes je kan dit! 

Niet zo gek hoor, het is je eerste keer en dat maakt denk ik ook dat je onzeker bent. 
Ik heb er 3 gehad en ook bij de 3e was ik bang.. bang voor het onbekende en geen controle hebben.. 
maar toch heb ik het geweldig ervaren. Ik had maar 1 moment dat ik in paniek raakte, maar door een geweldige vk herpakte ik mezelf. Mijn tip aan jou:
blijf rustig en concentreer je op je wee en ademhaling, bij mij hielp het heel erg om bevallingen te bekijken, ik verbaasde me om de rust van de vrouwen want zo rustig was ik niet bij mijn eerste bevalling: echt zonde, ik had op een gegeven moment geen kracht meer en zoontje werd er met vacuumpomp uitgehaald. 
Verdiep je in de fases van een bevalling, stamp dit in je hoofd, ook wat je bijvoorbeeld moet doen als het hoofdje staat. Accepteer de pijn, een wee doet pijn maar als je weet dat er een paar weeen nodig zijn per cm ontsluiting, dan maakt dat het behapbaarder en heb je een doel; dat steeds dichterbij komt na elke wee. Als je rustig bent en alle stappen bewust kunt beleven, dan weet ik zeker dat je het een goede ervaring zult vinden..!! 
Vertrouw op jezelf!! Ook bij een eerste keer kan jij hier een positieve ervaring van maken. Werk samen met je vk, blijf positief en vriendelijk en zeg wat je voelt.. dan gaat het goed komen!! 

Hallo allemaal,

Dank jullie wel voor de reacties! :) ik ben vandaag nog naar de verloskundige geweest omdat ik toch even mijn ei kwijt wou. Ze waren heel lief en stelde me gerust. Maar de mensen die een paniekstoornis hebben weten dat als ze alleen zijn toch weer gaan malen. Ik dus ook. Deze voorween zijn goed maar kan ook nog een tijdje duren en dat maakt mij onzeker en bang. 
@Lnoniem graag zou ik nog met jou in contact willen komen. 

Zou ik je wat vertellen..
4 maart bevallen van ons eerste kindje..ook ik had hele zwangerschap geen paniek voor de bevalling..kwam pas de laatste week..omdat je niet weet wat je te wachten staat..
Met 41 weken en 2 dagen thuis bevallen van ons eerste kindje... verloskundige vond het een vlotte bevalling voor de eerste.. nou ik heb echt respect voor de dames die er dagen over doen.. zelf begon het bij mij om 02.00 en 07.15 was hij er al ? 

maar ik had in het verleden last met paniekaanvallen dat ik me ademhaling niet op controle kreeg...
toen eenmaal de bevalling begon kreeg ik er dus last van..maar ik had het gelijk aan de verloskundige gezegd en die heeft me er zo goed doorheen geholpen en me partner ook... ze hielpen me echt met me focussen op me ademhaling en uiteindelijk op een moment tijdens dat me bevalling bezig was.. kreeg ik een soort rust in me ademhaling en focuste ik me echt op de kleine man... 

Geef het gewoon aan aan je verloskundige die helpt je er echt doorheen je bent echt niet de enige die het eng !! Succes met je laatste loodjes! Je kan het!!!

En vertrouw op jezelf...en doe waar jij je goed bij voelt...en ik dacht op een gegeven moment ook... even doorzetten en dan kan ik hem na 41 weken eindelijk vasthouden...  

De ademhaling zeker belangrijk! Daar kan de vk je goed bij helpen. Ik heb nooit last gehad van paniekaanvallen, maar doordat ik een weeënstorm terecht kwam bij de eerste, sloeg mijn ademhaling op hol. Ik kon namelijk letterlijk niet meer op adem komen, omdat de ene wee nog niet was afgelopen of de volgende begon. Ik voelde dat ik op het randje stond van hyperventileren en heb mezelf toen toegesproken rustiger te ademen. Dat hielp: diep in- en uitademen, met de wee meeademen. Het bleef pijnlijk, maar ik kon wel wat meer in de overgave komen en mee met het proces. 
Na de bevalling voelde ik me helemaal 'oer', want het was me toch maar ff gelukt! Je weet niet hoe je ervaring zal zijn, maar los van dat, misschien helpt het om de bevalling te zien als iets dat ook veel kracht kan geven.. ??

Terug
Bovenaan