hey,
ik denk dat het heel normaal is om bang te zijn voor je bevalling: je gaat immers iets doen wat volledig nieuw voor je is. Mij heeft het de vorige keer heel erg geholpen om een cursus te doen van te voren, en om in het ziekenhuis te gaan kijken (ik ben in het ziekenhuis bevallen). Ook heb ik steeds in mijn hoofd gehouden dat je je bevalling toch nauwelijks kan beinvloeden, dus dat zorgen maken van te voren geen enkel nut heeft.
Na afloop kan ik met recht zeggen dat het me alles is mee gevallen. Ik durfde tegen al mijn vriendinnetjes die nog moesten (waren met veel tegelijk zwanger), mijn verhaal te vertellen, omdat er niets engs aan was.
Nu zie ik er meer tegenop, maar dat heeft ook te maken met het feit dat de gyneacoloog die eerder zo'n fout heeft gemaakt tijdens deze zwangerschap, mogelijk aan mijn bed komt. Om die angst te tackelen ga ik een afspraak met hem maken. Ik hoop dat dat de angst wegneemt.
Het fijne van een eerste positieve ervaring is dat ik verder niet tegen de bevalling op zie. Maar het jammere is, dat dat geen garanties geeft voor deze bevalling. Maar, ook de vrouwen met een horrorbevalling hebben het (hier in Nederland) meestal overleefd, en kunnen het navertellen. Dus zelfs slechte scenario eindigt met een prachtig kindje in je armen, wat je alles direct doet vergeten!!
Dus mijn tip: probeer je angsten onder ogen te zien. Bang voor bevallen? Lees een boek, volg een cursus, leer technieken om met weeen om te gaan.
Liefs,
T