bang voor haren wassen

Hoera mijn dochter is geen uitzondering. Ik werd er ook al wanhopig van en ik ben eigenlijk blij om te lezen dat er zoveel kindjes er last van hebben. Die van mij wil niet eens meer in de douchecel staan. We zetten haar op de oude handoekken die al in de was zijn en ze houd een handdoek tegen haar gezicht. We laten haar altijd zelf uitzoeken welke handdoek haar mag helpen. Zeggen hoe goed ze heeft gedaan en hoe lekker haar haartjes weer ruiken. Blijft toch elke keer weer een drama. je kan je voorstellen hoe 'blij' we waren toen ze op nieuwjaarsdag vlak voor we weg moesten (en uiteidnelijk neit gegaan zijn) zelf haar haren gewassen had met ... Luuf.
geweldig dat krijg je dus echt nauwelijks er meer uit.
4 Dagen achter elkaar 2x haren wassen. uiteindelijk hield de babylotion het best. (die mogen we overigens wel weer in haar haar doen)

het stomme is dat als ze echt dwars is als haar haar dan eenmaal gewassen is je het niet mag droogmaken. Dan maakt ze het zelf weer nat...
Misschien heeft het wel met het ZELLUF DOEN te maken en omdat ze geen controle hebben is het erg.

ik hoop nu gewoon dat het tussen nu en snel weer een keer overgaat.

groetjes
Desi
 
Onze zoon (juni 2006) heeft ook een hekel aan haren wassen, tanden poetsen en gel in zijn haar doen.
Maar ik ben erg makkelijk...moet gewoon gebeuren...punt uit.

Gel vindt hij nog steeds niet erg leuk, maar de andere twee gaat sinds een paar weekjes erg goed. Hij weet dat hij er toch niet onderuit komt. Het hoort er gewoon bij.

Maar ik weet niet of iedereen er zo over denkt...
 
Bekend probleem, al is het bij ons inmiddels weer opgelost. Dat ging vrij plotseling van dramatisch tot geen-centje-pijn.

Mijn tips:
* het bekende washandje voor de ogen (helpt nauwelijks)
* hoofd achterover
* zelf laten bepalen hoe het gebeurt, maar dat het gebeurt staat vast. Hij vertelt mij wat ik moet doen (sproeien, zepen, niets, washandje pakken etc)
* ipv met de sproeier een kannetje (ik heb 1 van de 2 kannetjes van moeders voor moeders schoon gehouden destijds en die ligt altijd  in bad om mee te spelen)
* leuke shampoofles
* ze mogen daarna mijn haren wassen, shampooen, uitspoelen, kammen, gellen. Betekent wel dat ik wat vaker mee in bad ga, dan me zelf eerst lief was. Maar goed.
* heel veel rust en hem de regie geven. Liefst ook een keer zonder zijn zusje in bad, zodat ik lekker de tijd voor hem kon nemen.

Inmiddels is het hier echt geen punt meer en gaan ze weer lekker met zijn tweetjes in bad en kan ik er weer naast. Hoewel ik er voor de gezelligheid wel eens bij in spring.

groetes
greet
 
Hey,

Hier hetzelfde probleem,mijn dochtertje is nu wel iets jonger,16 maand.
Gaat heel graag in bad,echt een waterratje,tot dat ze haar haartjes moet laten wassen.
Ze zit in een badje aangezien wij alleen maar een douche hebben en dan houd ik mijn hand onder haar kin en vanaf dan gaat het mis vanaf ze weet da ze het hoofdje een beetje achterover moet doen gaat het mis,ze slaagt echt in paniek en begint te huilen.
Ik ben dan altijd tegen haar bezig van,o kijk de haartjes wasse en wat ik ze flink maar uiteindelijk helpt het niks.
Weet ook niet hoe ik het het best aanpak.
Ik heb ze vorige week samen met mij onder de douche genomen en dacht dat dit flink mis ging gaan maar dit is al bij al goed meegevallen hoor.
Zo een beetje water op haar beentje en dan op mama haar beentje en zo stilletjes aan en dat ging wel,maar voor de haartjes is het hier echt grote paniek.Liefs orchi
 
Hoi,
zelfs onze dochter, die in het zwembad werkelijk alles durft en doet, heeft het lange tijd vreselijk gevonden om haren te wassen. Ik heb met haar twee dingen lange tijd gedaan: samen met haar in bad (als de jongste al in bed lag) en dan mocht zij mijn haren wassen. Daarbij vertelde ik dan dat ik naar het lampje keek (de lamp in de badkamer dus) en dat daarom geen water in mijn ogen kwam. Steeds probeerde ik of zij het ook wilde doen en sinds twee weken lukt het eindelijk! Ze heeft nu in de gaten dat ze naar boven moet kijken, dat haar haren wel nat worden, maar het niet in haar gezicht komt en mama ´s haren wassen is nog steeds een leuk spelletje (en gezellig bovendien). Geduld hadden we er wel voor nodig....
 
Wat een herkenbare verhalen! Mijn dochter is nooit bang geweest van water en ik was er altijd trots op dat ze het geen probleem vond om water over haar hoofd te krijgen. Tot een paar maanden terug.... Er is nooit iets vervelends gebeurd (voor zover ik weet), maar van de ene op de  andere dag was haren wassen een drama. Ik heb al verschillende dingen geprobeerd:
- hoofd achterover houden:  als reactie gaatze dan naar voren hangen
- washandje voor  haar ogen: wordt ze nog panischer van, omdat ze dan niet ziet wat er  gaat gebeuren
-  uitspoelen met een kan of gietertje waar ze in bad ook altijd mee speelt
- op haar rug in bad gaan liggen (vond ze voorheen heerlijk en zo kon ik de shampoo makkelijk uitspoelen)

Een vriendin vertelde me dat er tegenwoordig een soort van zonneklepjes te koop zijn speciaal voor het uitspoelen van het haar. Het water loopt dan langs de zijkant van het gezicht weg. Misschien dat dat werkt?
Volgens mij werkt er maar 1 ding: vol blijven houden en vooral heel positief blijven herhalen dat ze het zo goed doet en dat ze zo'n mooie meid met mooie schone haren is.
Ik wens alle ouders (mezelf inclusief) veel succes!
 
Mijn zoontje heeft dit ook gehad. Ik heb een soort zonneklepje speciaal voor in bad (van foam) gekocht en het probleem was opgelost. Hij vindt het zelfs leuk dat zijn haren uitgespoeld worden en het water niet in zijn ogen komt!!

Groetjes,
Nelly.
 
ik vind dat je een kind niet moet dwingen onder de douche te gaan staan. gewoon lekker in bad. mijn zoon, inmiddels 4,5 jr. is nog nooit onder de douche geweest. hij vindt dat nog eng. vind ik niet erg. zijn haren was ik  terwijl hij in  bad zit, washandje voor zijn ogen, goed zeggen hoofd naar achteren en met een fles (bad)water maak ik zijn haar snel nat was het en voorzichtig spoel ik dan de zeep er weer uit. hij gaat ook maar 1 x per week in bad, maar ook hij vindt het harenwassen erg vervelend.
 
Terug
Bovenaan