Bedje of wieg?

Hallo allemaal,
ik ben benieuwd waar jullie voor kiezen de eerste maanden, een bedje of wieg? Laten jullie je baby eerst op je eigen kamer slapen of meteen in de babykamer? Ik heb een heel leuk ouderwets bedje gekregen van mijn schoonmoeder (jaren 50/60) stijl. Maar dat heeft dichte zijkanten, is dit dan wel veilig? Misschien hebben jullie nog goede tips voor mij?!
Groetjes van Mabel.
 
Hai Mabel,

Ik heb bij mijn vorige zwangerschap gekozen voor een wieg (eentje die ook echt kan wiegen). Deze wieg was bijna helemaal dicht. Ik heb altijd het gevoel gehad dat zij zich heel erg veilig voelde in haar nestje. Toen ze echter naar de ledikantje ging, vond ze dat dan ook vreselijk wennnen omdat ze in dat grote bed lag.

Ben nu wederom zwanger en wij kiezen zonder meer weer voor een wiegje.

Succes met de keuze.

Groetjes,
Marielle
 
Hoi Mabel,

Ik sluit me aan bij Marielle, en adviseer: wiegje, en als het kan,  bij jullie op de kamer. Een wiegje is klein en veilig en kan makkelijk naast jullie bed staan. Waarschijnlijk wil je ook niet anders, als je kindje net geboren is. Lekker dichtbij. Ook hoef je dan niet 's nachts met hem door te gang te lopen als je moet voeden. Maar dat is bijzaak ...  Ons zoontje (nu 3) sliep de eerste week zelfs bij ons in bed, op advies van de verloskundige. Daar is een speciale methode voor, hij lag natuurlijk niet gezellig in het midden onder het dekbed ...  Je kunt haar altijd eens ernaar vragen.

Vanaf een maand of 6 kun je een kindje op zijn eigen kamer laten slapen. Dat is de leeftijd waarop ze gewoontes beginnen aan te leren, en het slapen op de eigen kamer is een gewoonte waar je uiteindelijk wel naartoe wil, toch? Tenzij je geïnteresseerd bent in natural parenting, dan slaap je met je hele gezin  in één bed, ook als de kinderen groter worden. Niet voor iedereen weggelegd, maar je weet het maar nooit. Als je dat wat lijkt, er is een speciale website voor.

Liefs van Emilia
 
Hoi Mabel,

Mijn zoontje heeft in zijn wandelwagen geslapen...het wiegje wat wij hadden vond ik niet veilig naar mijn idee en durfde dat gewoon niet aan. Dus werd elke avond de wandelwagen naar boven getild en 's ochtends weer naar beneden. Overdag sliep hij gewoon in zijn bed (ledikant) op zijn kamer..(of waar hij in slaap viel hihihi).

Hij heeft tot een week of 6 's nachts bij ons op de kamer geslapen en is toen naar zijn eigen kamer gegaan.
Nu krijg ik wel een goede wieg van een vriendin en denk ik weer dat hij/zij rond de 6 weken naar zijn/haar eigen kamertje gaat.
Maar vooral de eerste weken is het erg makkelijk om niet elke keer ver je bed uit te moeten (vind ik).

Maar je moet gewoon doen waar jij je het beste bij voelt.

Groetjes Renske
 
Wij kiezen er bewust voor om de klein dadelijk direct op zijn/haar eigen kamertje te leggen, in een ledikant. I
k heb daar al een lekker luie stoel neergezet, voor het voeden.
Mijn vriend werkt in ploegen, dat is best zwaar, en hij heeft dan zijn slaap hard nodig. Voor ons is de kleine op de kamer dan ook geen optie.
Ook hoor je ieder zuchtje en steuntje, ik denk dat mij dat erg onzeker en gestresst zou maken.

Wij gebruiken ook mijn oude ledikantje van vroeger,  met dichte zijkanten, dus geen spijlen. Ik vind die bedjes tegenwoordig met die spijlen juist maar eng, kleine voetje en armpjes raken er gmakkelijk in verstrikt lijkt me.
Ook wanneer ze gaan kruipen en staan, kunnen ze zich heel makkelijk optrekken aan die spijlen.


Succes met je keuze.
Sannes
24 wkn

 
Hoi,

Toen onze zoon ruim 2,5 jaar geleden geboren werd, hebben we hem de eerste tijd in de wieg gehad. De eerste week lekker bij ons op de slaapkamer, en daarna naar zijn eigen kamertje. Nou wilde meneertje na een week of 3 niet meer in de wieg liggen. Hij kon kennelijk niet genoeg zien. Eenmaal in het ledikant was alles weer in orde.
De wieg was de wieg waarin ik als baby zelf gelegen had. Mijn moeder heeft hem opnieuw bekleed en een nieuw matrasje erin gedaan. Ik ben nu zwanger van de tweede. Als alles goed gaat, gaat ook deze baby weer lekker in de wieg. Weer de eerste week bij ons op de kamer, en daarna zien we wel weer.

Groetjes, Kat
 
Bedankt voor jullie reacties! Zo te zien doet ieder het op zijn eigen manier,  ik had ook in gedachte eerst ons baby'tje in wiegje (mijn oude wieg) op onze slaapkamer te zetten en dan later in een bedje op de babykamer. Maar ach, we zien wel hoe het allemaal loopt! Wel leuk te weten hoe jullie over denken.
Groetjes, Mabel.
 
Hee hallo,

Mijn dochter heeft in een wieg gelegen de eerste 3 maanden. Was maar goed ook, want ze kon zich zelf niet zo goed warm houden. In een wieg is het vaak warmer dan in een ledikant.
Ze heeft meteen op haar eigen kamertje geslapen, alleen werd ik in de eerste nacht angstig omdat ze blauwe handjes kreeg,toen hebben we de wieg op onze kamer gezet. Maar de volgende nacht heeft ze gewoon weer op haar eigen kamer geslapen.

Nu hebben we de luxe dat we 2 wiegen hebben. Ik wilde een grotere wieg zodat onze nieuwe baby er langer in kan liggen. Die grote komt op de babykamer te staan, waar het ook overdags zal gaan slapen.
De kleine wieg wil ik op onze kamer hebben staan, lekker gezellig in de kraamweek. En ik vind het wel fijn met de nachtvoeding, de babykamer is aan de andere kant van het huis. En nu hoef ik niet zo ver om mijn baby te gaan voeden en kan ik lekker in bed blijven zitten. Daarna is het wel de bedoeling dat het op het eigen kamertje blijft slapen. Maar ja leuke plannen, maar we zien wel hoe het gaat lopen straks.

Ik vind overigens een babywiegje erg lief en leuk staan. In een ledikant ligt de baby helemaal aan het voeteneind in zo`n groot bed, dat vind ik persoonlijk niet zo leuk. Maar ik kan me ook voorstellen dan niet iedereen een wieg wil aanschaffen voor 3 maanden. Daarom vind ik het zo leuk dat we nu een groten hebben (80 cm) daar kan het tot 6 maanden in.

Groetjes Ris 31 weken
 
Terug
Bovenaan