Behulpzaamheid man

Hey,
Hier is het net andersom ;). Mijn partner is veel weg voor het werk, maar als er echt wat in huis gedaan moet worden helpt hij echt. (komt misschien ook na een dag samen klussen dat ik ineens bloedverlies had. Gelukkig was dit onschuldig). 

Zoals ik al aangaf, hier is het net andersom. In het huishouden doe ik wel het meeste, maar de zware klussen pakt hij op. Echter naar een zwangerschapscursus, daar zal hij niet naar mee gaan... zelfs met de controles pakt hij echt alleen de noodzakelijke. Dus wat dat betreft zijn er bij iedereen wel weer plus en min punten. 

Lieve allemaal,
Dankjewel voor jullie antwoorden. Heel fijn om jullie reacties te lezen, daardoor voel ik me wat minder alleen.

@Three littl men, ik ben ook bang dat de baby te vroeg komt, omdat ik fysiek te druk ben geweest en me nu mentaal zo druk maak om de hele situatie. Ik hoop dat mijn man ook wat meer initiatief gaat tonen als de kleine er is.
@ZV, ik ga proberen je raad op te volgen en vanaf nu niks meer te doen, hoe moeilijk ik dat ook vind. Dankjewel!
@Gebruiker10057517, ik herken mezelf zo enorm in jouw verhaal. Precies hoe jij het omschrijft is hoe het bij ons gaat. Qua kwaaltjes gaat het bij mij ook redelijk goed en ik probeer heel erg niet te veel te klagen over dingen, waardoor hij voor mijn gevoel ook de impact van zwanger zijn niet genoeg begrijpt. Ik ben nu zelf ook nog aan het werk, ik moet na vandaag nog 1 week. Ik hoop heel erg dat de baby nog een paar weken wil blijven zitten zodat ik nog wat kan uitrusten en me kan voorbereiden op de bevalling.
@Naatjuhh, vervelend dat het bij jou ook zo lastig gaat. Ik was zelf met 20 weken al bang dat ik in de laatste weken voor mijn verlof nog steeds aan het klussen zou zijn, terwijl ik zo graag wilde dat het allemaal op tijd af zou zijn. Maar achteraf had ik dus wel gelijk. Ik heb zelf het gesprek met mijn man al op allerlei manieren proberen te voeren; lief vragen, vragen hoe ik iets het beste kan vragen, boos worden, laten zien hoe verdrietig iets me maakt. Je kunt iemand niet veranderen, dus ik ben bang dat hij nooit zoveel initiatief zal nemen. Maar ik ga wel proberen om mijn grenzen veel duidelijker aan te geven, en zelf veel minder te doen. Ik adviseer je om dus ook op tijd op je strepen te gaan staan.
Nogmaals heel erg dankjewel voor jullie reacties! Ik durf hier met vriendinnen niet zo goed over te praten omdat ik tegen hen niet wil klagen over mijn man. Heel fijn dat ik zo toch met iemand kan sparren!

Hoi Anne,
Wat een vervelende situatie!
Wat misschien kan helpen is dat je hem even je buik laat 'dragen'. Het is wellicht een wat vreemde tip. Ik ben nu 35 weken en mijn man doet dat af en toe. Het lijkt wel alsof hij zich dan pas weer realiseert wat ik allemaal bij me draag, de hele dag door. Hij gaat dan achter me staan met zijn handen om mijn buik (onderkant) en dan tilt hij het gewicht een beetje. 
Mijn man doet dat soms als ik bijvoorbeeld sta te koken. Hij lijkt dan echt weer een stuk begripvoller :) Daarnaast is het ook wel een prettig gevoel. Weer eventjes geen gewicht aan de voorkant! 
Veel succes met de laatste loodjes!! 

Hi,
Ik ben bevallen op 11 Januari en mijn lieftallige man besloot in November nog heel de badkamer te gaan verbouwen. De zenuwen kreeg ik ervan. Verder was hij wel heel erg lief voor me en liet me gewoon mijn ding doen dus ik mocht ook zeker niet klagen. Ik heb hem gezegd 1 Januari helemaal klaar te zijn anders gaan er koppen rollen zei ik haha. Uiteindelijk was gelukkig (bijna) alles klaar voordat ons meisje er was. Zulke dingen wil je nu helemaal niet meer heel begrijpelijk. Praat er met hem over en vertel hoe je jezelf eronder voelt. Als hij een beetje man is snapt hij dat hij je nu wat moet ontzien. Succes met de laatste loodjes, het komt allemaal wel goed. Groetjes

Hier net zo'n man. Betrokken bij zwangerschap, maar uit zichzelf iets in het huishouden doen doet hij niet. Moet het altijd vragen (eigenlijk commanderen ?). Dan doet hij het wel. Maar uit zichzelf ziet hij het niet. Heb ook veel pijn aan bekken en rug. Masseren doet hij gerust, maar keertje stofzuigen ofzo dus niet. Denk dat het ook wel beetje past bij mannen... Maar t is af en toe best irritant  Daarom begin ik zelf nu aan de babykamer, nu ik het nog kan. (21 weken) Weet ik zeker dat het op tijd af is. 

Ik herken het ook wel bij mijn partner. Niet dat hij het niet wil doen, maar uitstellen zit in zijn aard. Hij zegt me ook letterlijk rustig aan te doen maar onze prioriteitenlijstjes zijn(altijd al) anders. Dus een punt wat al langer bekend is. Ik probeer zelf iets minder te verwachten eneisen, terwijl hij met mijn stimulering wel meer doet. Ik merk vooral dat ik moet aangeven wat ik wens of verwacht van hem. Tot nu toe, ben 30 weken, komen we er nog goed uit. 
Tip: maak voor jezelf een reële prioriteitenlijst, geef duidelijk aan hoe jij je voelt, praat met elkaar en respecteer elkaars verschillen. De kleine heeft echt nog niet alles piekfijn nodig. Na de geboorte kan er nog veel gedaan worden. 

Haha heerlijk, ik herken dit! Mijn man wil echt alles doen, maar ik moet er wel om vragen en daar hou ik niet van, dus doe toch veel zelf. Maar eerlijk gezegd kan dat ook nog prima. Plus hij klust.. en is heel netjes, dus ach. Kan me voorstellen dat t met een 2e zwangerschap lastiger is..

Zoals je merkt ben je iig niet de enige ? probeer vooral te kijken naar hoe hij was voor de zwangerschap en hoe hij nu is. De aard van een beestje verander je namelijk niet. Hoe mateloos irritant dat ook kan zijn! Haha
Als tip kan ik je geven om 2 lijstjes te maken met dingen die moeten gebeuren. 1 lijstje is met de normale dingen zoals het huishouden en het 2e lijstje met dingen die moeten gebeuren voor de babykamer. Ga samen om tafel zitten en bespreek wat jij fysiek kan doen en wat jij dus echt niet kan doen. Die taken  verdeel je alvast. Daarna ga je de taken verdelen die jullie beide kunnen doen, waarbij ik persoonlijk wel zou zeggen dat het eerlijk is als hij net iets meer doet. 
Soms werkt het nog beter als je met kleur (marker) werkt , dat die prio dingen echt duidelijk zijn ten opzichte van het huishouden bijvoorbeeld. 
Stel hierbij ook een deadline voor zodat hij heel duidelijk weet wat er van  hem verwacht wordt en voor wanneer. Je kan  er ook nog een soort sanctie aan vast plakken, maar weet niet of dat nodig gaat zijn bij jouw man. Zo te lezen is hij namelijk wel met je begaan maar heeft hij meer richtlijnen nodig. 
Bij mijn man wil het nog wel eens helpen als ik zeg; per die datum wil ik het af hebben want anders vraag ik pietje/Sjakie/jouw moeder. 
Veel succes met de laatste loodjes en probeer te onthouden dat hij wel echt gek met jou en de baby is, maar dat hij "gewoon" een man is. 

Terug
Bovenaan