Belachelijk

Ik ben dus ook ontslagen omdat ik zwanger was en nadat ik het wist zo vriendelijk was geweest om dit dan maar direct te melden. Ik was op staande voet mijn baan kwijt!!! Ik heb een rechtzaak aangespannen en het NATUURLIJK ook gewonnen. Dit is te belachelijk voor woorden. Je doet nooit goed. Ben je eerlijk dan is het nog niet goed. Ik weet nu dat ik in ieder geval aan mijzelf denk en niet eerst aan een ander!! En nee je bent niet verplicht om de vraag te beantwoorden dat je zwanger bent tjdens het sollicitatie gesprek. Je mag er alleen niet om liegen, maar je mag wel zeggen dat je die vraag liever niet beantwoord (alsof dat zo verstandig is)
 
Oke, ook maar even een reactie van mij... Silvie, volgens mij heb je mijn verhaal niet helemaal gevolgd over mijn sollicitatie en mijn situatie. Ik solliciteer namelijk vanuit een 'luxe' positie als herplaatser binnen dezelfde organisatie en heb voorrang op 'niet' herplaatsers. Binnen een half jaar moet ik herplaatst zijn en daar ben ik net alleen verantwoordelijk voor maar de organisatie ook. Ik heb al een vast contract voor onbepaalde tijd en aanklagen voor het achterhouden kan in mijn situatie helemaal al niet, net als ontslag. Het al dan niet zwanger zijn lijkt mij hier niet zo van belang als in jouw situatie, die snap ik heel goed overigens. Ik heb besloten te wachten tot na mijn eerste bezoek bij de verloskunige eind mei en er zeker van ben dat het allemaal goed is.

Ik hoop dat het wat duidelijker is zo.

Groetjes Sas
 
Goed Sylvie, juist door werkgevers zoals jij worden wij gedwongen te liegen over onze zwangerschap of het te verzwijgen. Je wordt dan namelijk niet beoordeelt op je kwaliteiten als toekomstige werknemer. Een aanstaande werkgever mag aan een vrouw niet vragen of ze in de nabije toekomst kinderen wil, dus het lijkt me niet dat je verplicht bent te vertellen dat je zwanger bent!
Jij hebt zeker alleen mannen in dienst???
 
ander punt: als je zelf nog maar net weet DAT je zwanger bent en bovendien nog in onzekerheid zit of het kindje wel levensvatbaar is... wat is er dan 'eerlijk' en wat 'oneerlijk'? Mijn eigen vrienden wisten het toen ook niet.
Misschien maakt het wel verschil of je bij een klein of een groot bedrijf solliciteert (ook wat betreft vervanging en zo).

 
Ik kan me vanuit werkgever en werknemer situatie het allemaal goed voorstellen.

Mijn contract werd ook niet verlengd doordat ik vertelde dat ik zwanger was,dit terwijl ze daarvoor nog zoo tevreden waren over mijn werk!

EEnmaal ontslagen wou ik solliciteren maar ik zat ook met die vraag wel of niet vertellen ,ik ben een eerlijk persoon dus had eigelijk al besloten om het wel te vertellen als ik op gesprek ergens mocht komen.

Toch heb ik juridische dienst van CWI gebeld en mijn situatie uitgelegd,en weet je wat ze daar zeiden???

Het was aan mij om het wel of niet te vertellen,maar...mocht de werkgever erachter komen na een aantal weken dat je zwanger bent en jij dat al wist,dan kan(!) hij/zij jou aanklagen weges verzwijgen van ziekte/zwangerschap.

Het werkt hetzelfde als jij chronisch ziek bent en het niet vermeld bij sollicitatie of als je net aangenomen bent.
Deze man verteldem ij dat hij laatst iets dergelijks meegemaat heeft et een man die iets met zijn knieen had,hij had dit verzwegen,baas klaagde hem aan en het werd een rechtszaak,de baas heeft gewonnen!De werknemer moest 20.000 euro schadevergoeding of boete betalen!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Dit is mij ook maar verteld door die man vh cwi.

 
Hai Anoniem,

De man van het CWI had zich misschien wat beter moeten informeren, want een chronische ziekte is heel wat anders dan een zwangerschap en valt dus niet onder dezelfde regels. Een werkgever kan je NIET aanklagen wegens verzwijgen van een zwangerschap en ze MOGEN niet vragen of je zwanger bent of wilt worden. Je mag zelf beslissen wanneer je het verteld als dat maar 3 maanden voor de uitgerekende datum is.

Groetjes,
Mariska
 
sylvie je bent een beetje overspannen denk ik he? en gewoon jaloers dat je een eigen zaak hebt en jij wel door moet werken. heb je zelf voor gekozen!!
nou ik zou je zo vertellen, ik had het ook niet bij mijn sollicitatie gesprek verteld hoor als ik een paar weken zwanger bleek te zijn.
daar heeft niemand geen reet mee te maken!
de groeten van sandy
 
Terug
Bovenaan