Ben ik egoïstisch??

Jeetje....Wat een verhalen.....wat een verdriet.

Ik heb altijd gezegd....als ik ooit zwanger wordt....stop ik met roken.
Dit leek voor mij het ideale keerpunt om te stoppen.
Heb ik het gedaan? nee
Ik rookte altijd een pakje op een dag. Toen raakte ik zwanger. Ik stopte in de eerste instantie met roken en begon een gezond eetpatroon. Geen alcohol en tabak en veel gezonde dingen eten.
Tot mijn ex-baas mij (na verkondiging van mijn zwangerschap) mijn contract niet meer wilde verlengen wegens bedrijfs technische redenen. Dit gaf mij  een enorme stoot.
Ik was 4mnd zwanger en stond op straat.
Niemand wilde uiteraard een zwangere aannemen. Ik wist niet hoe ik nu verder moest. Ik ben iemand die bezig moet blijven en werken een heel belangrijk iets vind. En daar zit je dan.
Ik begon toch weer te roken. Iets waar ik absoluut niet trots op ben, maar het gaf mij meer rust om het advies van de verloskundige op te volgen (advies verloskundige was om max 5 sigaretten op een dag te roken)
Laatste twee weken van mijn zwangerschap kreeg ik pre eclampsie. Ik was ziek en lag in het ziekenhuis, dus mocht/kon ook niet meer roken. Heb ik toen die sigaretten gemist? geen moment.

quote: Miep34 reageerde document.write(friendlyDateTimeFromStr('29-11-2007 19:32:36'));

Iederen heeft inderdaad recht op een gezond kindje, en iedereen heeft recht op zijn of haar verdriet. En in dat perspectief moeten opmerkingen ook bekeken worden.

Dus als iemand met een dergelijk verdriet een opmerking maakt dat iemand gewoon doorrookt, dan is dat niet omdat ze diegene geen gezond kind gunt, maar wel omdat ze het niet snapt, hoe kun je namelijk je kindje moedwillig gif toedienen (en dat is met 24 sigaretten zeer zeker het geval). Hoe kun je moedwillig de kans op problemen verhogen. (Overigens zou ze niet misschien toch het verhaal erachter kennen, het gata immers om haar vriendin)

Dat is een vraag waarmee elke vrouw die een kindje verliest zich bezighoudt.

En dat een gynaecoloog jou door laat roken, daarover kan ik ook wel oordelen. Je geeft zelf aan dat je moeilijk zwanger werd, misschien had dat een reden moeten zijn om op dat moment al te stoppen met roken, namelijk voor je zwangerschap, dat was een beter advies geweest van de gynaecoloog. (Roken kan ook het zwanger worden bemoeilijken) En inderdaad ik ken niet het hele verhaal, dus over jou persoonlijk oordelen doe ik niet, maar in het algemeen vraag ik   me wel eens af, waarom vrouwen niet stoppen met roken voor de zwangerschap ipv zich verschuilen achter spanningen tijdens de zwangerschap.

Miep

hoi,
ik vind zo wie zo de het wel het niet roken tijdens of voor de zwanger een moeilijk onderwerp.
ik zelf heb gelukkig twee gezonde kinderen en ja ook ik kon niet stoppen met roken.
weliswaar rookte ik flink minder voor mijn doen dan he! maar toch rookte ik.
dan kan ik alles wel op gaan noemen over het waarom maar een lang verhaal kort het is fout en het blijft fout.
maar soms moet je ook voor ogen houden dat stoppen met roken niet erg gemakkelijk is voor want als dat wel het geval zou zijn waarom zouden mensen dan roken??? het is duur en slecht voor je dat weet een roker zelf ook wel.
mijn schoonzus rookte vele malem meer dan mij en zij kreeg het advies van haar arts om niet helemaal te stoppen omdat haar lichaam daar tijdens de zwangerschap verkeerd op reageerde en niet aan zo kunnen. kwa stress en een soort van afkick verschijnselen dus tja wat dan.
Nogmaals roken is slecht en dat blijft het en het verdriet van van het verleis is toch iets heel persoonlijks waar eigenlijks geen goed antwoord voor is, omdat   er zoveel gevoel bij zit!! toch veel succes en dat het wonder voor jullie mogen geschieden in 2008 met een wolk van een mooie baby en dat zal het zijn!

hoi hoi

ik vind niet dat jij fout bent om zo te denken sterker nog het is je goed recht

een vriendin van mij dronk en rookte ook tijdens haar zwangerschap (ze wilde het kindje ook niet en lied het weg halen)

ik werd 1 jaar daarna zwanger van een 2 ling ik merkte pas toen ik 7 maanden was dat
er een baby aan kwam niet wetende van een tweeling

sam me dochtertje is 2 weken daarna dood geboren en was 2 dagen voor de geboorte al overleden
tot mijn verrassing kwam 2 dagen daarna me zoontje naar het mooie zonligt kijken

ook met hem ging het mis hij heeft 1 week geleeft ze hadden allebei een hartje wat het niet wilde doen

me ex de vader  heeft nooit naar ze om gekeken
ik heb bijna nix gedronken en nix gerookt omdat ik daar beetje op tegen ben
en omdat het slecht is

nu ben ik waarschijnlijk weer zwanger van me lieve vent die wel naar zijn misschien kind omkijkt en hij is nu al aan het plannen voor een baby kamer

ben er erg blij mee ook al doet deze zwangerschap mij ook veel verdriet en drengt veel naar voren omdat mijn 2 kind pas in augustus 2007 zijn geboren

gr linda

hoi allemaal,

wil graag ook even reageren over het roken tijdens je zwangerschap.
ben zelf net 2 weken gestopt met roken.rookte erg veel.ongeveer 30 sigaretten per dag!!
was zwaar verslaafd.
nu ben ik eind dec.gestopt met de pil,omdat mijn man  en ik een kinderwens hebben.
ik heb altijd al gezegd dat ik direct zou stoppen als ik zwanger zou zijn.
(nu denken idd veel mensen da ik zwanger ben,is dus niet zo)
maar toen dacht ik van..tja als je ontdekt dat je zwanger bent,ben je zo al 4 week zwanger!dus 4 week al je kind aan t vergiftigen!!vooral die eerste weken zijn zo belangrijk!!!!
nu ben ik dus gestopt en dat is echt niet makkelijk hoor!!!maar dat ik er nou enorme stress van heb,dat valt best mee,heb gewoon in mijn hoofd waar ik voor stop.
voor de gezondheid van een nieuw wondertje.
mijn conclusie is dat je gewoon beter al van te voren kan stoppen.kun je aan het idee wennen en heb je al je afkickverschijnselen en alles al gehad,zodat je dat niet tijdens de zwangerschap door moet maken!

hoi hoi

Ik wil ook ff iets kwijt!!

Mijn beste vriendin rookte als een ketter !!   en niet alleen sigaretten maar ook rookte ze dagelijks nog wiet en hasj!!!! Haar kindje is te vroeg geboren !! maar ze heeft mooi wel een kindje gekregen en ik daarin tegen heb   nu al 2 miskramen achter me gelaten !! Ik vindt dit ook zo oneerlijk dat ik haar de laatste tijd ookniet meer wilde zien de ouders van dat kindje leven ongezond en eten echt altijd junkfood en roken nog steeds door met die klote wiet!! Maar ik denk altijd wel bij ons komt het zeker goed wij zijn gelukkig samen en hebben een gezonde relatie ..hun niet altijd ruzie of er is iets!! MAar het leven is heel oneerlijk!! da kan ik je wel vertellen maar we moeten postitief blijven want het leven is al zo kort..

wil iedereen sterkte wensen met hun verdreit en echt ik weet het zeker alles komt goed!! dikke kus BLOEM xx

hey wonderwomen,

ik wil ff zeggen dat ik het niet egoistisch van je vind, want zo dacht ik namelijk ook toen ik mn dochter verloor. In die tijd waren we met zijn vele om de maand uitgerekend dus elke maand was het spannend wie er nu weer ging bevallen. Onze dochter is met 34 wk en 5 dgn geboren en ze had een zeldzame afwijking waar er maar 8 op de hele wereld van bekend waren. Toen ik bevallen was in okt 2006 zag je opeens op tv dat er veel kinderen van het leven waren beroofd door een van de ouders en toen had ik zo iets van waarom waarom waarom geef ze dan maar aan mij. Ik vond het zo oneerlijk dat onze dochter bij ons was weggenomen en dat mensen zo iets konden doen bij hun kinderen. Ik begrijp je frustraties, maar je moet ook zo denken er komt een tijd dat het wel zo mag zijn. Ik ben nu 23 wk zwanger van ons 2e kindje en blijf toch heel bang maar ik probeer toch te genieten en niet te weel te stressen en denken dat het bij deze ook fout zou gaan.

ik leef met je mee en je bent niet egoistisch als je dat maar onthoud

Gr N.

Hoi Simone,

Ik reageer een beetje laat, maar ik log nu pas voor het eerst in op dit forum.
Ik ben 18 december mijn zoontje, Tygo, verloren na 42 weken zwangerschap en ook gewoon domme pech zoals het er nu naar laat uitzien.
De officiele uitslagen moeten nog komen.

Maar goed even terug naar je vraag, egoistisch??
Nee ik denk van niet. Ik ben net zo'n fanatiekeling als jij. Ik heb tijdens de zwangerschap van Tygo werkelijk alles volgens de boekjes gedaan ( oke, op medicijn gebruik na, maar die heb ik echt nodig en ben onder begeleiding geweest van de Gyn) Maar toch ging het mis. Dan zie je om je heen mensen roken, ach 1  wijntje kan wel, of dingen eten die worden afgeraden en dat schiet er bij mij ook wel eens door me koppie heen: Ik deed dat alles niet maar toch..... Hij is er niet meer.
Uiteraard gun je iedereen zijn geluk, maar je gunt het jezelf ook.

Ik moet zeggen dat de boosheid om of naar andere toe me meer energie kost en dit mij ( ons, me man en ik) niet ten goede komt, dus laat ik dit gaan. Ik steek mijn energie  veel liever  in ons gezin ( man en zijn kinderen) en vooral in mezelf. Ik heb naar eer en geweten mijn zwangerschap voldragen en met trots een mooi mannetje gekregen en  die herinnering en trots  nemen ze me (  ons)  niet meer af. Nu hoop ik snel zwanger te zijn van nog een mooi kindje en ik zal de zwangerschap net zo doen, zonder "slecht" eten, alcohol en roken, als bij Tygo. Ik mis er niks aan en kan mezelf dan niets verwijten.

Veel sterkte me je verwerking.
Groetjes
Daphne

Hoi   (inmiddels allemaal) .....

Ik ben vorig jaar april ook mijn dochtertje verloren naeen voldragen zwangerschap van 42 weken.En je raad natuurlijk al waar ze aan is gestorven: ????? Het was gewoon domme pech.

Ook ik was zwanger samen met mijn vriendin en met mijn schoonzusje. Tussen mijn vriendin en mij zat 9 dagen. Tussen mijn schoonzusje en mij zat 2 maanden. Mijn vriendin en ik deden alles volgens het boekje. Wij zijn samen ookerg blij dat zij een zoontje hebben  gekregen en wij een dochterje. Dit maakt het allemaal toch een stuk makkelijker. Wij zijn ookalkaars grote steun en toeverlaat en zitten nog regelmatig even samen eentraantje weg te pinken om het verlies van ons dochtertje. Daar en tegen heeft mijn schoonzusje haar hel zwangerschap gerookt  en waarschijnlijk nog wel wat dinegn gedaan wat de zwangerschap niet ten goede kwam, maar is bevallen van twee gezonde dochters. En ja. dit doet pijn. Vooral als je ziet dat ze nu nog roken waar die twee bij zijn.

Ik probeer het allemaal wat meer naast me neer te zetten, dit lukt niet altijd, en ga nu proberen te genieten van deze zwangerschap. Ben inmiddels  weer zwanger.

Claudia, mama van Dion en Senne* en ?

Terug
Bovenaan