ben ik nu al een slechte moeder?

Okey dus de conclusie wat betreft het roken lijkt mij: Iedereen weet dat roken niet goed is tijdens de zwangerschap, en dat stress ook niet goed is.

Dus probeer voor je eigen gevoel zo gezond mogelijk te leven. (wat is gezond tegenwoordig, zelfs te veel fruit is tegenwoordig ongezond).

En vooral genieten van de zwangerschap, dat lijkt me nog het allerbeste voor het kindje
 
Kijk we weten allemaal dat roken tijdens de zwangerschap NIET goed is.
Wanneer het niet lukt om te stoppen wat natuurlijk kan...........vind ik wel dat je daarover geen schuld gevoelens moet hebben naar je kindje toe!
Anders zou het je zeker lukken om te stoppen.
Probeer het te beperken en verder geniet van je zwangerschap want wat idd andere ook al zeggen wat is tegenwoordig nog gezond................ ik wil verder geen kwaad bloed zetten ieder zijn keuzes en ik heb makkelijk praten in die zin want ik rook (gelukkig) niet.
Maar ik vind je zeker GEEN SLECHTE MOEDER!
Tuurlijk niet en dat moet jezelf echt niet aanpraten hoor.............ieder huis zijn kruis en iedere mens zijn gebrek hoor......! Kop op ga lekker genieten! Geniet jij dan is dat het beste voor jullie moppie!

gr louise
 
Beste Vroomans,

Allereerst gefeliciteerd met je zwangerschap.

Ik wil je nog een andere invalshoek meegeven m.b.t. het roken. Tijdens de zwangerschap van mijn zoontje (die nu inmiddels al 4,5 jaar is en een beer van een kerel) heb ik tijdens de zwangerschap ook gerookt. Hij nergens last van en ik ook niet :).
Nu was de situatie zo dat mijn oma op sterven lag tijdens mijn zwangerschap (heeft gelukkig zolang mogen duren dat ik haar nog kon vertellen dat het een jongen zou worden). Na overleg met de verloskundige was haar antwoord:
Meid, blijf jij maar gewoon roken, probeer 't te beperken, maar als je nu ook nog moet stoppen met roken wordt de stress teveel en dat is al helemaal niet goed voor de baby. Dus zo zie je...

Tijdens mijn zwangerschap had ik ook geen band met m'n zoontje. Vond het wel leuk maar vooral heel onwerkelijk. Toen hij eenmaal in mijn armen lag was ik op slag verliefd en had ik een gevoel van herkenning. Maar dat is ook voor iedereen anders.

Ik zou zeggen geniet van de leuke dingen en heb een goede zwangerschap! Veel geluk!

Groetjes
Wendy
 
Tja...wat zal ik eens zeggen...

Ik ga m'n gevoel omschrijven, misschien wel hartstikke fout... Ik heb een klein mannetje in huis en na hem heb ik 2 miskramen gehad. Als ik zwangeren vrouwen zag trok dat altijd m'n aandacht. (Het is en blijft een wonder, een zwangerschap is iets heel bijzonders en heel kwetsbaar.)

Na mijn 2de miskraam had ik een spoedopname in het ziekenhuis en reed om 22.00 nog door de gangen richting operatiezaal, heel heftig allemaal. ik moest die nacht blijven, mijn man ging naar huis en daar lig je dan, helemaal alleen..leeg!

De volgende ochtend liep ik hand en hand met mijn man het ziekenhuis uit, de zonnestralen tegemoed. Toen voor de deur rokende zwangere vrouwen zag raakte me dat.Woest en verdrietig werd ik tegelijk, waarom doe je dat? Het gaat hier niet alleen om jouw behoeftes maar ook om de gezondheid van dat grote wonder in je buik. Waarom? Waarom?

Ik snap het niet en ik wil het ook niet snappen. Ik ken genoeg moeders die rookten en gezonde kids kregen, maar iedereen weet dat het ongezond is en gaan gewoon door. ik vraag me nu af waarom ik de moeite neem om dit alles op te schrijven...misschien een kleine hoop dat er moeders zijn die ik toch bereik...

Meiden, zie het als een groot wonder, wees er zuinig op, want er zijn genoeg vrouwen die willen ruilen...

Ps Het is een groot wonder, ik ben weer zwanger, het is heel pril. Het genieten is er nog niet, wel ben ik blij. Ik vond het zwanger zijn bijzonder, maar dat ik zweefde en dat ik mijn kindje mee voelde bewegen? Nee. Een roze wolk, wat is dat? Ik geniet ontzettend van ons mannetje, maar dat begon toen iedereen zijn ritme te pakken had en toen meneer een jaar was geworden, werd het alleen maar leuker en leuker.

 
Hey Vroomans,
Ik kan het niet laten toch te reageren. Ik weet dat de discussie zinloos is en een mening erg persoonlijk.
Dit is mijn persoonlijke mening;
Ik moet me toch bij grotebroer aansluiten.
Ik snap het ook niet. Het is overigens niet zo dat roken alleen risico's geeft op een laag geboorte gewicht en vroeg geboorte. Iedereen heeft wel voorbeelden van grote dikke late kinderen die kwamen na flink paffen tijdens de zwangerschap. Wat overigens niets bewijst, rijden met een borrel op gaat ook vaak goed, maar dat wil zeker niet zeggen dat het geen kwaad kan.
Bewijs van de koude grond zeg maar.
Maar je kind heeft op latere leeftijd ook een grotere kans op hart en vaat ziekten. Dat kun je nu nog niet zien.
Ik snap echt niet dat je niet kunt stoppen met roken terwijl je leven schenkt. Je eet toch ook geen rauwe biefstuk omdat je het niet kunt laten liggen en of even lekker aan de borrel gaan omdat je het zwaar hebt??

Ik denk dat deze kinderen toch starten met een achterstand, er wordt vaak ook in de buurt van de baby gerookt als het kind er eenmaal is. Al is dat niet altijd zo.

Dit is mijn ongenuanceerde emotionele mening waarvan ik zeker weet dat er veel het er niet mee eens zijn, maar ik kon eufemisme even niet opbrengen..



 
Ik denk dat er ondertussen wel genoeg gezegd is over het roken tijdens de zwangerschap. Het is een keuze die je zelf maakt en als je ja daar schuldig over voelt kun je je afvragen of je een goede keuze maakt, maar goed genoeg daar over.
Ik ben nu zwanger van de 3e, na de bevalling van de 1e heb ik zitten wachten op die roze wolk, ik voelde me er eigenlijk schuldig over dat ik die niet voelde, maar durfde er met niemand over te praten omdat ik dacht dat ik de enige was. Na een aantal weken, toen alles een beetje gewoon werd, begon het te wennen en hoorde ik eindelijk de "echte" verhalen van andere vrouwen. Bij mijn 2e ben ik er anders in gegaan, niet zitten wachten op die roze wolk, die kwam ook niet, maar daar had ik nu vrede mee, waardoor ik me beter voelde en nu toch een soort van roze wolk ervaren heb. Nu tijdens de 3e zwangerschap, ben ik me er meer dan ooit van bewust dat er een klein meisje in mijn buik zit en die geef ik elke avond een flinke dosis aandacht en probeer me al echt te binden aan dit kindje.

Het belangrijkste voor nu is dat je je vooral niet schuldig moet voelen, laat het je overkomen en geniet van de momenten die komen, al zullen die je ook wel eens tegenvallen.
 
Poeh, wat een heerlijk onderwerp dit, haha......laat ik dan een luchtige opinie geven zodat de vrouwen die wel of niet roken nog enigsinds de hormonen iets kunnen kalmeren.

Als ex-roker weet ik maar als te goed hoe heerlijk het is om een sigaret te roken. Eerlijk gezegd kan ik er nog steeds naar verlangen en de geur doet mij altijd even dieper inhaleren als er iemand op straat er eentje rookt. Kortom; ik kan mezelf niet omschrijven als iemand die een afkeer tegen roken gekregen heeft, haha.

De reden dat een zwangere vrouw stopt met roken heeft denk ik te maken met hoe moeilijk de zwangerschap gaat. Ikzelf heb 5 miskramen gehad waar ik elke keer gestopt ben met roken toen ik wist zwanger te zijn en aardig wat ziekenhuizen gezien. Wanneer het mis was gegaan was mijn uitweg nicotine, want ik was dan zo verdrietig en kon dat slecht delen behalve met mijn grote vriend 'de sigaret'. De ander gaat de snoeplade induiken en eet deze leeg tot de bodem en weer een ander gaat stappen zonder grenzen (glaasje teveel) en weer stoerdere vrouwen die misschien beter kunnen praten kunnen zonder slechte gewoonte deze nare tijden doorstaan.

De reden dat ik dus niet rook is simpelweg omdat ik alle eventuele risico's wil vermijden, maar dit wil natuurlijk niet zeggen dat dit ook werkelijk nut heeft. Als ik wel was blijven roken, was de baby dan minder gezond geweest? Geen idee, maar het voelt voor mezelf beter en daar gaat het allemaal om denk ik zelf.

Heb ik het weleens moeilijk als vrouwen drinken en roken tijdens de zwangerschap? Eerlijk, ja.....maar ik veroordeel de vrouwen niet. Het is meer persoonlijk en dat raakt mij, meer een soort jaloersheid die zegt 'zij roken en drinken wel, hebben al gezonde kinderen en ik moet zoveel doen om zwanger te blijven, medicatie, rustig aan doen, ga zo maar door'. Heeft dus niet met algemene beelden te maken, maar met het eigen gevoel.

Als een aanstaande moeder zoveel stress krijgt door het stoppen met roken dan heeft het geen nut naar mijn idee om helemaal te stoppen. Grote kans dat er dan vanalles kan gebeuren, want stress is toch wel net zo slecht als roken te bestempelen als het gaat om de medische redenen.

Conclusie van mijn verhaal; ook al is het moeilijk om soms iemand niet een stempel te geven door eigen ervaringen of geloof daarentegen........ieder zijn eigen weg, ieder zijn eigen ding en laat iedereen vooral in hun waarde.
 
Hey,

Deze discussie over roken is al veel vaker gevoerd! Mijn aandeel heb ik destijds ook geleverd. Mijn idee over roken is dat het slecht zowiezo. Maar dat je in een zwangerschap ook je kindje tekort doet in meer of mindere mate. Je weet het niet, het is onzeker.... daarom heb ik dat risico niet genomen. Ik nam ook geen risico's op het gebied van eten, dus ja.... waarom dan wel met roken! Alleen om dat ik verslaafd was???

Kijk van roken weet je zeker dat het risico's met zich mee neemt. Elke sigaret is een aanslag op je lichaam! Dat is iets heel anders dan de straat op gaan waarin je een kans loopt aangereden te worden! Daar kies je niet zelf voor en je moet wel om in dit leven te functioneren. Het leven zit vol risico's waarin je zelf in meer of mindere mate invloed hebt. Met roken kies ervoor jezelf iets aan te doen, ook al is het een verslaving.

Daarom heb ik gezegd: ik stop ermee voordat ik zwanger raak! Die strijd wil ik niet hebben als ik zwanger ben, want stress is niet goed en roken al helemaal niet. Dus ik ga eerst stoppen en dan zwanger worden!

ik vind het daarom soms niet te begrijpen waarom sommigen de strijd niet aangaan voor het zwanger worden en zich vervolgens schuldig voelen tijdens de zwangerschap! En als het stoppen dan niet lukt trek dan alles uit de kast!!! Maar dat doen velen niet. die willen niet alles op alles zetten omdat ze diep in hun hart altijd een reden hebben het roken legitiem te maken. En geloof me: roken is alleen maar slecht! Mijn leven is er niet minder gezellig van geworden, ik mis niks meer en ik leef gezonder!

Wie is er nou sterker.... jij of die stinkstok?
 
Terug
Bovenaan