Helemaal mee eens Loreleitje, het gaat om de houding! Het rechtvaardigen van roken vind ik echt heel erg. ik heb zelf 10 jaar gerookt, maar ik heb het altijd slecht gevonden en me er vaak ook voor geschaamd. Ik dacht altijd: "stel dat ik nou longkanker krijg.... wat doe ik me zelf aan!" En al die smoezen van rokers konden me daar niet vaanf brengen! Smoezen als: mijn opa werd 80 met roken en als je op de snelweg te hard rijdt kun je ook een ongeluk krijgen....
Alsof er altijd redenen zijn om door te roken, maar er zijn geen redenen. Jezelf in gevaar brengen is altijd slecht, ook als je door nood gedreven 180 over de snelweg rijdt... (je kunt beter rustig aan doen, ander hebben we kans op meer problemen), maar dan kan ik het nog beter begrijpen dat iemand 180 over de snelweg rijdt met de reden dat zijn vrouw plotseling opgenomen is met een ernstige reden dan dat iemand systematisch zijn eigen lichaam afbreekt en dit ook nog eens wil goed praten. Rokers weten dat ze het zichzelf aan hebben gedaan toen ze de eerste sigaret opstaken, die trouwens niet eens lekker was... maar toch door rookten terwijl ze zich er ziek en misselijk van voelden. Als je aan roken verslaafd bent geraakt heb je je door een bepaalde blokkade heen gerookt want roken is zo tegennatuurlijk! Hierdoor moet je ook door een moeilijke periode als je wilt afkicken. En praatjes als: ik word er zo chagga van en ik raak zo gestresst zijn in mijn ogen altijd smoezen om ermee door te gaan! Je zult er toch een keer doorheen moeten. Ik heb het ook wel moeilijk gehad ja.... maar ik wist: "Ik doe het voor mezelf en mijn gezondheid en dat mijn kids later nooit kunnen zeggen, mijn moeder heeft longkanker omdat ze altijd rookte... " En als je dat voor ogen houdt, valt het allemaal best mee! De blijdschap dat die stinkstok niet meer de baas was, maakte met elke dag sterker en sterker en op een gegeven moment merk je dat de drang minder wordt. En nu... 3 jaar later... kan ik altijd nog intens genieten als ik anderen zie roken en ik hoef niet meer. dan denk ik: "Zo, mij is het gelukt! Mij krijgen ze nooit meer zover... zij zitten er nog aan vast... ik hoef niet meer... heerlijk!"
Stoppen is een knop omdraaien... als je gestopt bent hoor je tot de wereld van de NIET-Rokers "Ik rook niet!" en niet in je achterhoofd altijd die deur op een kier houden! Want dat doen rokers altijd... daarom heb ik ook 3 stoppogingen nodig gehad! Maar de eerste 2 mislukten omdat ik altijd die deur op een kier hield... "ach... als het echt niet meer gaat... " tja.. en dan gaat het dus ook echt niet meer! Omdat je gewoon in je hoofd niet 100% achter het stoppen staat. Stoppen = stoppen en niet meer beginnen, hoe moeilijk het ook wordt! Je sluit een hoofdstuk/boek af en veranderd je levenshouding!
Iemand die wil afvallen zal ik zijn eetpatroon moeten veranderen als ie uberhaupt wil afvallen. Een roker die wil stoppen moet de kijk op zijn leven veranderen. Anders omgaan met stress en zijn leven rookvrij maken.... het hoort er dan gewoon niet meer bij!!
Als je niet kan stoppen met roken dan is er in je hoofd niets veranderd. Het moet geen poging zijn... nee... het moet een keuze zijn om gezonder te gaan leven... en als je die keuze maakt en daar achter staat dan is het veel makkelijk om te stoppen. Kies voor een gezonder leven!!!!!