ben ik nu al een slechte moeder?

Eerst stoppen met roken voordat je uberhaupt denk aan kinderen krijgen, dat is MIJN mening. (Ik heb zelf ook altijd gerookt, maar stopte op het moment dat ik zwanger wilde worden. (En het heeft 3 jaar geduurt voor ik eindelijk zwanger raakte)

Als je kan minderen, kan je ook stoppen.

Jij als moeder bent nu de enige die dit kindje kan beschermen.

Als je aan een zwangere vrouw vraag...wil je een jongen of een meisje...dan krijg je bijna altijd als antwoord..."als het maar gezond is" Dit zeggen zelfs de rokende moeders....Denken ze eigenlijk wel na?

 
Beste vroomans,

Hier ook een rokende zwangere en ook ik heb zoiets van "band met je kind"? Apetrots en blij ben ik met de zwangerschap ondanks dat deze ook veel lichamelijke ellende brengt in mijn geval. Ik heb hartritmestoornissen. Reden genoeg dus om te stoppen met ....., alleen zelfs met hulp is het niet gelukt te stoppen. Wel ben ik geminderd.

Wat betreft die roze wolken en het fantastische gevoel tijdens het tweede trimester: of ik/wij zijn daar te nuchter voor, of de halve wereld liegt de hele boel bij elkaar. Ik weet niet wat het is.

Moest zelf verschrikkelijk wennen aan deze zwangerschap (eerste keer miskraam, afgelopen dec). Vind het nu (26 weken) wel steeds leuker om samen met de baby te slapen en hem dan te voelen trappen, alhoewel: dat gestamp op mijn blaas soms...... De baby voelen zwemmen naar hun hand, en dat soort dingen, ervaar ik niet en vraag me daarom ook wel eens af of ik het wel goed ervaar.

Doe mijn uiterste best om alles zo goed mogelijk te doen voor de kleine en geniet van de zwangerschap als mijn hart eens rustig is en volgens alle artsen doe ik het hartstikke goed! En jij dus ook!

Meid: gewoon genieten! En laat je de kop niet gek maken ;-)
 
ik kon het ook niet laten om te reageren.

ik ben nu ook zwanger en rook ook (want ja 10 sigaretten per dag is ook roken).

er werd een opmerking gemaakt stop voor je zwanger wordt. tja ging bij mij niet ik werd per ongeluk zwanger (ongepland maar overigens zeer welkom). En was er op dat moment niet eens mee bezig om zwanger te worden... of met kinderen uberhaupt.

ja roken is slecht, ik ben zelf drastisch geminderd. ik zat op zo'n 35 sigaretten per dag en probeer nu per dag max. 10 te roken.
mij is in eerste instantie ook verteld door de verloskundige dat ik moest stoppen toen heb ik mijn hele verhaal op tafel gelegd en dus uitgelegd waarom het voor mij ozo moeilijk is om te stoppen maar dat ik wel wil minderen.
mijn verloskundige heeft mij daarop aangeraden om geleidelijk te minderen en als het toch lukt helemaal te stoppen.
Ik vind het overigens jammer dan niet-rokende mensen (man of vrouw) een oordeel heeft.

Vrouwen zoals ik weten heus wel dat het slecht is en dat je niet alleen verantwoordelijk bent voor jezelf maar ook voor een klein weerloos mensje in je buik. Maar kijk ook eens naar het verhaal achter de mens zonder gelijk een oordeel te vellen...
sorry als ik hiermee mensen voor de borst stuit want dat is zeker mijn bedoeling niet. Maar om een voorbeeld te geven.
Een man rijd met 150 km/u over de snelweg veel mensen denken die man is niet goed bij zijn hoofd!!! maar ondertussen is die man wel opweg naar zijn vrouw/moeder/kind/vader o.i.d. die in het ziekenhuis ligt met zware verwondingen.
Het praat zijn 150 km/u gedrag niet goed maar het is wel begrijpelijk.
niet dat ik roken hiermee wil goed praten want het is en blijft slecht maar als je als rokende vrouw stopt en je krijgt daar zoveel stress van dat je alleen nog maar kan chagrijing kan doen tegen alles en iedereen en alleen maar stress hebt. En dan wil ik nog wel weten wat is dan erger 24/7 stress of 5 sigaretten per dag roken en proberen steeds minder te roken....

In ieder geval ik vind eigenlijk iedereen die bewust met haar zwangerschap omgaat en altijd het belang van haar kindje voorop houdt (en tja als je een keer de fout in gaat ach dat kan gebeuren) een goede moeder...

Aan alle zwanger vrouwen geniet van de zwangerschap.

groetjes moontje
 
Hoi Moontje,
ik begrijp je reactie. En vrouwen die worstelen met het roken en zich er bewust van zijn dat het erg slecht is, veroordeel ik niet.
Roken is zeer schadelijk en ik kan absoluut niet tegen goedpraten. Het valt niet goed te praten het is gewoon erg slecht, punt.
Het kan natuurlijk zo zijn dat je het gevecht tegen de verslaving niet zomaar wint. Zolang je toegeeft dat het niet goed is, wie ben ik om te oordelen?
Ook mensen met psychische problemen en alcoholisten kunnen niet zomaar veranderen. Het is echter wel erg.
Ik zou zeker professionele hulp zoeken en er alles aan doen. En schuld gevoel hoort daarbij.
Het is balen, maar ik kan het veel meer waarderen als vrouwen zeggen ik heb een probleem; ik ben zwanger en ik rook.
Een vrouw die zegt ik ben zwanger en ik rook, nou en? Daar kan ik echt woedend om worden en die veroordeel ik ook.

Mijn mening; Iedereen heeft zijn verhaal, maar zeg gewoon niet dat het niet slecht is!
 
Helemaal mee eens Loreleitje, het gaat om de houding! Het rechtvaardigen van roken vind ik echt heel erg. ik heb zelf 10 jaar gerookt, maar ik heb het altijd slecht gevonden en me er vaak ook voor geschaamd. Ik dacht altijd: "stel dat ik nou longkanker krijg.... wat doe ik me zelf aan!" En al die smoezen van rokers konden me daar niet vaanf brengen! Smoezen als: mijn opa werd 80 met roken en als je op de snelweg te hard rijdt kun je ook een ongeluk krijgen....
Alsof er altijd redenen zijn om door te roken, maar er zijn geen redenen. Jezelf in gevaar brengen is altijd slecht, ook als je door nood gedreven 180 over de snelweg rijdt... (je kunt beter rustig aan doen, ander hebben we kans op meer problemen), maar dan kan ik het nog beter begrijpen dat iemand 180 over de snelweg rijdt met de reden dat zijn vrouw plotseling opgenomen is met een ernstige reden dan dat iemand systematisch zijn eigen lichaam afbreekt en dit ook nog eens wil goed praten. Rokers weten dat ze het zichzelf aan hebben gedaan toen ze de eerste sigaret opstaken, die trouwens niet eens lekker was... maar toch door rookten terwijl ze zich er ziek en misselijk van voelden. Als je aan roken verslaafd bent geraakt heb je je door een bepaalde blokkade heen gerookt want roken is zo tegennatuurlijk! Hierdoor moet je ook door een moeilijke periode als je wilt afkicken. En praatjes als: ik word er zo chagga van en ik raak zo gestresst zijn in mijn ogen altijd smoezen om ermee door te gaan! Je zult er toch een keer doorheen moeten. Ik heb het ook wel moeilijk gehad ja.... maar ik wist: "Ik doe het voor mezelf en mijn gezondheid en dat mijn kids later nooit kunnen zeggen, mijn moeder heeft longkanker omdat ze altijd rookte... " En als je dat voor ogen houdt, valt het allemaal best mee! De blijdschap dat die stinkstok niet meer de baas was, maakte met elke dag sterker en sterker en op een gegeven moment merk je dat de drang minder wordt. En nu... 3 jaar later... kan ik altijd nog intens genieten als ik anderen zie roken en ik hoef niet meer. dan denk ik: "Zo, mij is het gelukt! Mij krijgen ze nooit meer zover... zij zitten er nog aan vast... ik hoef niet meer... heerlijk!"

Stoppen is een knop omdraaien... als je gestopt bent hoor je tot de wereld van de NIET-Rokers "Ik rook niet!" en niet in je achterhoofd altijd die deur op een kier houden! Want dat doen rokers altijd... daarom heb ik ook 3 stoppogingen nodig gehad! Maar de eerste 2 mislukten omdat ik altijd die deur op een kier hield... "ach... als het echt niet meer gaat... " tja.. en dan gaat het dus ook echt niet meer! Omdat je gewoon in je hoofd niet 100% achter het stoppen staat. Stoppen = stoppen en niet meer beginnen, hoe moeilijk het ook wordt! Je sluit een hoofdstuk/boek af en veranderd je levenshouding!

Iemand die wil afvallen zal ik zijn eetpatroon moeten veranderen als ie uberhaupt wil afvallen. Een roker die wil stoppen moet de kijk op zijn leven veranderen. Anders omgaan met stress en zijn leven rookvrij maken.... het hoort er dan gewoon niet meer bij!!

Als je niet kan stoppen met roken dan is er in je hoofd niets veranderd. Het moet geen poging zijn... nee... het moet een keuze zijn om gezonder te gaan leven... en als je die keuze maakt en daar achter staat dan is het veel makkelijk om te stoppen. Kies voor een gezonder leven!!!!!
 
hallo danes ik heb een zoon van 10 jaar en ik heb ook altijd gewoon gerookt met de zwangerschap oke hij was wel te laat was een kleintje zou je nu niet meer zeggen hoor hij is nu 168 lang men zus heeft nooit gerookt tegen haar werd gezecht naar de bevaling dat ze heel veel heeft gerookt ze heeft een hekel aan rook altijd algehad en bij mij was zo u rookt niet dus het zeg allemaal niks
 
Goedenavond dames.

Dit is voor mij mijn eerste berichtje dat ik plaats over mijn zwangerschap sinds dat ik heb ontdekt zwanger te zijn, dit is nu 2 weken geleden.

Ik heb zo'n 5 jaar lang iedere dag geblowd en ook rook ik. Met blowen ben ik zo'n 2 weken voordat ik ontdekte zwanger te zijn gestopt(dit was ik al enige tijd van plan maar wilde niet lukken). Hier heb ik erg veel moeite mee gehad tot het moment dat ik wist dat ik zwanger was, heb er totaal geen behoefte meer aan gehad en gelukkig maar! Echter lukt het me maar niet om te stoppen met roken. Ben wel zwaar geminderd rook nu maximaal 6 sigaretten op een dag waar ik er normaal minimaal 15 rookte. Ik heb er echt een dubbel gevoel over en vind het daarom ook fijn dat het hier wordt aangekaart.

Aan de ene kant ben ik echt trots op mezelf dat ik en gestopt ben met blowen na 5 jaar en direct zwaar geminderd ben met roken. Aan de andere kant, we lezen allemaal op internet wat de gevolgen van roken kunnen zijn. Ik probeer hier voor mezelf rust in te vinden en wil ook eerst af wachten wat de verloskundige hierover te zeggen heeft. Het is me gewoon te zwaar om met beide te stoppen.

Hoe negatief er ook over roken gesproken wordt tijdens zwangerschap of niet zwanger. Er krijgen nog dagelijks mensen op jonge leeftijd kanker die niet roken, daar waar er ook mensen een hoge leeftijd bereiken en wel roken. Bij de een openbaart het zich wel en bij de ander niet. Roken KAN maar is niet per definitie schadelijk.

Bijna iedereen in mijn omgeving heeft gerookt tijdens de zwangerschap en hebben allemaal gezonde kindjes gekregen, goed gewicht en rond de uitreken datum geboren. Vooral oudere mensen die ik spreek geven aan gewoon doorgerookt te hebben tijdens hun zwangerschap (vroeger had je dit soort info helemaal niet over wat je niet mocht eten en nog meer moest laten) hun kinderen zijn ondertussen allemaal mijn leeftijd al gepasseerd, zijn gezond en hebben zelf al kinderen. Het is maar net zoals hier al eerder vermeld wordt op het forum het KAN schadelijk zijn, maar je kan ook de deur uit lopen en onder een bus terecht komen. Toch zijn er meer voorbeelden van waar het wel goed gaat als waar het mis gaat en daarom wil ik ook mijn mening delen dat ik de rokers geen slechte moeders vind! Ik ben heel erg blij met mijn zwangerschap en als het een kwestie van keuze zou zijn, zou ik ook direct stoppen met roken, maar zo makkelijk is het nu eenmaal niet.

Ik wil daarom ook alle rokende aanstaande moeders een hart onder de riem steken zoals jullie dat voor mij ook doen met jullie berichtjes. Het feit dat we ons er al zo druk om maken zegt genoeg over wat we voor onze kindjes voelen!

Ik wens iedereen een fijne zwangerschap toe!
 
Terug
Bovenaan